تکمیل حلقه مفقوده بازرگانی؛ محصول استراتژیک شمال کشور

برنج وارد بورس می‌شود




ساری - خبرنگار«ایران»: یکی از حلقه‌های مفقوده بازرگانی محصولات کشاورزی در ایران، عرضه این محصولات در بورس کالاست و در این میان برنج تولیدی در دو استان مازندران و گیلان ظرفیت‌های زیادی برای ورود به بورس کالا دارد.
مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل با ایجاد امکانات و فراهم کردن بسیاری از امکانات زیرساختی در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده بخش بازرگانی به یکی از مراکز قابل اتکای مازندران و کشور در امر صادرات محصول استراتژیک برنج تبدیل شده است. فاز نخست این مرکز شهریورماه سال98 با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و کارخانه سورت و بسته‌بندی این مرکز با ظرفیت سالانه 72 هزار تن با حضور واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری افتتاح شده بود.
 در هفته جاری وزیر اموراقتصادی و دارایی در سفر یک روزه به استان مازندران، از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، کارخانه سورت و بسته‌بندی و سالن معاملات برنج این مرکز بازدید کرد.
فرهاد دژپسند در این بازدید گفت: در راستای صادرات و همچنین ورود برنج مازندران به بازاربورس از سوی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است. وی با اشاره به درخواست ورود برنج به بورس کالای کشاورزی از سوی مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات  برنج ایران ادامه داد: پرونده و درخواست ورود برنج مازندران به بازار بورس کالا به سازمان بورس کشور ارجاع شده است تا جوانب آن بررسی شود.
دژپسند اضافه کرد: وزارت اقتصاد و دارایی، موافق ورود برنج به بازار بورس است و از آن حمایت می‌کند. اما این موضوع نیازمند بررسی دقیق و کار کارشناسی است که روند آن آغاز شده و اکنون در حال بررسی همه جانبه است.
وی افزود: البته در ماه‌های گذشته نیز مسئولان سازمان بورس، از امکانات مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه برنج ایران ازجمله سالن معاملات، انبار و برخی زیرساخت‌های دیگر بازدید کرده‌اند. با تماسی که از سوی مسئولان سازمان بورس داشتم آنان رضایت کامل خود را از مراحل انجام کار تا به این مرحله اعلام کرده‌اند.
تکمیل زنجیره صادرات برنج
نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس شورای اسلامی هم دراین بازدید گفت: مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران تنها مرکز در کشور است که به همت سهامداران و اعضای هیأت مدیره آن ایجاد شده و هم اکنون نیز طرح‌های توسعه‌ای آن در حال انجام است.
رضا حاجی‌پور، افزود: برنج اکنون در17 استان کشور تولید و با توجه به ظرفیت خوبی که درتولید برنج کشور ایجاد شده، باید فضا برای قطع واردات برنج در کشور فراهم و همزمان زمینه صادرات آن نیز برنامه‌ریزی شود. وی با بیان اینکه کیفیت برنج تولیدی کشور بخصوص مازندران از هر نظر دارای سلامت، هویت و برند است و می‌توان به صادرات آن امیدوار بود، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در راستای ایجاد زنجیره بازرگانی و صادرات برنج در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه برنج ایران در شهرستان آمل ایجاد شده و از دولت نیز درخواست دارم که حمایت‌های کافی در راستای اعطای مجوزهای لازم که صادرات برنج از این مرکز به بازارهای بین‌المللی را تسهیل می‌کند، انجام دهد.
امکان عرضه 1000 تن برنج به بورس در گام نخست
مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران هم در گزارشی از ظرفیت‌های این مرکز و توان صادرات برنج از این پایانه به وزیراقتصاد و دارایی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان فروش محصول تولیدی آنها در زمان رکود بازار است. خوشبختانه با فراهم شدن زیرساخت‌های تجارت نوین و ظرفیت‌هایی که در پایانه صادرات برنج ایران ایجاد کرده‌ایم، ان‌شاءالله قدم‌های مهمی برای کم‌کردن این دغدغه‌ها برداشته خواهد شد.
سیداسماعیل یزدان‌پناه افزود: اکنون پسته، زیره و زعفران در بورس کالای کشاورزی در حال معامله است و  با فراهم شدن امکانات و پیگیری‌های در حال انجام، امید است تا برنج نیز وارد بورس محصولات کشاورزی شود.
وی اضافه کرد، خوشبختانه امکانات ایجاد شده برای سالن معاملات بورس برنج در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل مورد تأیید و پذیرش سازمان بورس قرارگرفته و در گام نخست قرار است هزار تن برنج در بورس عرضه شود.
یزدان پناه تصریح کرد: خوشبختانه وزارت اقتصاد و دارایی موافقت خودش را برای ورود برنج به بورس اعلام کرده و ان‌شاءالله با تصویب هیأت دولت، شاهد عرضه برنج در بورس و کم شدن دغدغه‌های کشاورزان استان‌های شمالی و برنج خیز کشور باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/11/567022/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها