ایران در ایران




نوع بیماری ویروسی شیوع یافته در خوزستان هنوز مشخص نیست

 گروه ایران زمین - به‌دنبال ابتلای حدود 20 نفر از اهالی شهرستان کارون و یک روستا از توابع شهرستان باغ‌ملک خوزستان، نگرانی از اپیدمی بیماری هپاتیت  «آ» در این استان بالا گرفته است. اما «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان می‌گوید: حدود 4 نفر در شهرستان کارون و 16 نفر در یکی از روستای اطراف شهرستان باغ‌ملک به بیماری اسهال مبتلا شده‌اند که هنوز مدرکی بر اینکه این بیماری ویروسی هپاتیت «آ» است وجود ندارد. وی افزود: آب و فاضلاب استان و مرکز بهداشت در حال بررسی موضوع هستند و به محض اینکه نوع بیماری مشخص شود به اطلاع عموم می‌رسد.
 «محمد نجاتی پور» فرماندار باغ‌ملک نیز به «ایران» گفت: علت قطعی شیوع این بیماری هنوز مشخص نیست اما گویا میهمانانی از یکی از استان‌های مجاور خوزستان که به روستا رفته بودند این بیماری را انتشار داده بودند. وی خاطرنشان کرد: البته برای اطمینان بیشتر علاوه بر کلرزنی مخزن آب تأمین‌کننده آب این روستا، روزانه 2 بار از آب این مخزن نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود ولی آلودگی مشاهده نشده است. وی با اشاره به اینکه این مخزن علاوه بر لالب، مخزن تأمین‌کننده آب چند روستای دیگر نیز هستد، تصریح کرد: خوشبختانه در هیچ یک از روستا‌های دیگر موردی از این بیماری ویروسی که احتمال می‌رود هپاتیت «آ» باشد، دیده نشده و این می‌تواند نشان بدهد که آب مصرفی روستا مشکلی نداشته است.
به‌گفته وی لالب با جمعیت 500 خانوار یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای منطقه است. وی افزود: در یک ماه گذشته 17 نفر از اهالی این روستا به این بیماری ویروسی مبتلا شده‌اند که در حال حاضر 3 نفر از آنها در بیمارستان شهید طباطبایی باغ‌ملک تحت درمان هستند. وی تأکید کرد: با مشاهده نخستین مورد این بیماری تیم واکنش سریع بهداشت شهرستان باغ‌ملک در روستای لالب کار خود را آغاز کرد که هم اکنون نیز کماکان در روستا حضور دارند و خانه به خانه موارد ابتلا را بررسی می‌کنند. وی تأکید کرد: از سوی دیگر به منظور حفظ بهداشت همه جدول‌های آب روستا نیز لایروبی و آهک‌پاشی شده‌اند. فرماندار باغ‌ملک با اشاره به وضعیت آبی کرونا در منطقه از همه ساکنان روستاهای باغ‌ملک خواست علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رعایت بهداشت فردی نیز جدی باشند.
فرماندار باغ‌ملک گفت: تا اطلاع ثانوی مدارس تمام مقاطع تعطیل شده‌اند و از آنجا که احتمال می‌رود این بیماری هپاتیت «آ» باشد برای تمام گروه‌های زیر ۱۶ سال نیز تقاضای انجام واکسیناسیون هپاتیت «آ» کرده‌ایم.

موزه فرش کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود

کرمانشاه- رئیس مرکز ملی فرش ایران با اعلام حمایت این مرکز از صنعت فرش کرمانشاه گفت: موزه فرش کرمانشاه با همکاری مرکز ملی فرش ایران راه‌اندازی می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، «فرحناز رافع» در نشست کمیته فرش استان کرمانشاه اظهارداشت: این موزه قرار است در محل خانه «زرشکیان» کرمانشاه راه‌اندازی شود. وی راه‌اندازی زنجیره فرش در استان کرمانشاه را مورد تحسین قرار داد و گفت: برای تکمیل این زنجیره مرکز ملی فرش ایران حمایت کامل خواهد کرد.رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در زمینه تولید فرش گفت: کیفیت مرغوب پشم و فعالیت بافندگان حرفه‌ای در کرمانشاه از جمله ظرفیت‌های این استان برای رونق صنعت فرش محسوب می‌شود. رافعی، آموزش را یکی از اصول اساسی رونق صنعت فرش دانست و گفت: باید مدیران استانی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا نهضت آموزش و تولید بیشتر فرش در کرمانشاه راه‌اندازی شود.  رئیس مرکز ملی فرش، تجمیع قالیبافان در قالب کارگاه‌های متمرکز و مجتمع‌های بزرگ قالیبافی را نیز در کرمانشاه ضروری اعلام کرد و یادآور شد: از مسئولان استان تقاضا داریم سوله‌های خالی و متروکه را برای این منظور اختصاص دهند.  قدمت فرش سنقر به بیش از ۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد و طرح‌های «حسین آباد سنقر، دارگل سنقر، سیخ کباب سنقر، عبداللهی سنقر، شاپرک سنقر، ترنج لنجاب سنقر، سترنج سنقر، کله‌گاوی سنقر، ماهی سنقر، گل رز سنقر» از جمله طرح‌هایی است که ثبت جهانی شده است و طرفداران بسیاری در کشورهای آلمان، ایتالیا، امریکا و یونان دارد. استان کرمانشاه ۳۰ هزار قالیباف دارد که در ۱۷۵ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز مشغول کار هستند این در حالی است که آمارهای غیررسمی از فعالیت بیش از ۵۰ هزار قالیباف در استان خبر می‌دهد.

آغاز اجرای طرح «کتاب دوخان» در رشت

رشت - طرح «کتاب دوخان» با هدف دسترسی آسان به کتاب در شرایط کرونایی، در رشت آغاز شد.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: در طرح «کتاب دوخان» تلاش می‌شود با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شهروندان رشتی بتوانند بدون مراجعه به کتابخانه‌های عمومی، کتاب های مورد نظر خود را دریافت کنند. پریسا کرمی، ترویج فرهنگ کتاب و افزایش سرانه مطالعه در استان را از اهداف دیگر این رویداد فرهنگی اعلام کرد و افزود: در تلاشیم طرح «کتاب دوخان» در سراسر استان اجرا شود. وی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و100عنوان کتاب در83 باب کتابخانه عمومی این استان برای امانت دادن به مردم مهیا شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/11/567024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها