لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها به تصویب رسید

یارانه‌هایی که نقدی شد




در شرایطی بهمن ماه امسال صد و بیستمین مرحله پرداخت یارانه نقدی واریز می شود که از تصویب یک فوریت این قانون در مجلس 12 سال می‌گذرد. لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها با ۱۲۷ رأی مثبت، ۸۵ مخالف و ۷ ممتنع از مجموع ۲۲۰ نفر نماینده در جلسه روز 10 دی 1387 به تصویب رسید.
روزنامه دنیای اقتصاد یک روز بعد، در گزارشی درباره تصویب این لایحه نوشت: «یک فوریت لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها مشهور به نقدی شدن یارانه‌ها در شرایطی به تصویب مجلس رسید که به گفته برخی نمایندگان رایزنی‌های نسبتاً گسترده برخی مقامات دولت و نیز نمایندگان حامی این طرح تأثیر مهمی در تصویب یک فوریت این لایحه داشت. دیروز سرانجام محمود احمدی‌نژاد به مجلس آمد و پس از  دفاعیه‌ای مشروح، لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها (پرداخت نقدی یارانه ها) را به مجلس ارائه کرد. البته رأی مثبت مجلس به یک فوریت این لایحه هر چند با اکثریت ضعیف، تا حدودی غیرمنتظره بود، چرا که طی روزهای اخیر نمایندگان مجلس درباره آثار و تبعات نقدی شدن یارانه‌ها تذکر زیادی داده بودند و حتی گزارش‌های سه گانه کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی طرح تحول حاکی از آن بود که آثار و تبعات نقدی شدن یارانه‌ها بدرستی روشن نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. درعین حال علی لاریجانی رئیس مجلس هم طی یکی دو اظهارنظر، اگرچه از اصل لایحه تحول اقتصادی دفاع کرده بود، اما درعین حال از غیرضروری بودن فوریت لایحه هم سخن به میان آورده بود. حتی واکنش منفی نمایندگان نسبت به این لایحه منجر به آن شد که ارائه این لایحه به مجلس یک بار به تعویق بیفتد. قرار بود حدود یک ماه پیش این لایحه به مجلس ارائه شود، اما به تعویق افتاد و برخی مقامات دولت اعلام کردند به خاطر رایزنی‌های بیشتر میان دولت و مجلس ارائه لایحه به تعویق افتاده است. ظاهراً تدبیر دولتی‌ها مناسب بوده است. چرا که به فاصله یک ماه تغییر رویکرد تعدادی از نمایندگان نسبت به این لایحه محسوس بود که نتیجه آن هم در رأی‌گیری روز گذشته مجلس به دست آمد. از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر ۱۲۷ نماینده به یک فوریتی لایحه رأی مثبت دادند تا به این ترتیب دولت نخستین گام موفق را برای نقدی کردن یارانه‌ها بردارد و مهم‌ترین برنامه اقتصادی دولت با ‌وجود مخالفت‌هایی که پیش از این نمایندگان به صراحت از آن سخن گفته و دولت را به صبر و تأمل بیشتر فرا می‌خواندند، روز گذشته جای خود را به فضای نسبتاً آرامی داد که حتی تذکر چند نماینده و فریادهای دو دوی نمایندگان در باب مخالفت هم نتوانست مانع از تصویب لایحه مذکور شود.»
البته با وجود تصویب یک فوریت لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها تا زمان اجرایی شدن این لایحه دولت عملاً حدود دو سال زمان برد. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ۲۷ آذر ۱۳۸۹، با حضور در تلویزیون دولتی ایران، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسماً اعلام کرد. طرحی که براساس آن قیمت حامل‌های انرژی تغییر پیدا کرد و پرداخت یارانه نقدی (45500 تومان) رسماً شروع شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/13/567033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها