پرتاب نخستین ماهواره ایران

امید در مدار زمین قرار گرفت


15 اسفند سال 1387 روز مهمی در تقویم علمی و توسعه کشور محسوب می‌شود؛ روزی که ماهواره امید، نخستین ماهواره ساخت ایران که تمام تجهیزات آن طبق اعلام مسئولان در سازمان فضایی کشور طراحی و تولید شده است، به فضا پرتاب شد. ساخت این ماهواره تحقیقاتی از 15 اسفند سال 1384 آغاز شد و در نهایت بعد از سه سال و با انجام آزمایش‌های مختلف، آماده پرتاب شد.
ماهواره امید، بامداد ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ برابر با 3 فوریه 2008 و در آستانه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب در مدار فضا قرار گرفت و ناسا تأیید کرد که پرتاب آن موفقت‌آمیز بود. البته این ماهواره ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ با جو غلیظ مناطق غربی امریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و بعد از 82 روز گشتن به دور مدار زمین به کارخود پایان داد. امید دومین ماهواره ایران در مدار زمین بود زیرا در سال 2005 نخستین ماهواره که سینا 1 نام داشت و ساخت روسیه (به سفارش ایران) بود به فضا پرتاب شده بود. پیش از قرار گرفتن امید در مدار زمین، تنها کشورهایی مانند شوروی (۱۹۵۷)، ایالات متحده امریکا (۱۹۵۸)، فرانسه (۱۹۶۵)، ژاپن (۱۹۷۰)، چین (۱۹۷۰)، بریتانیا (۱۹۷۱) و هند (۱۹۸۰) موفق به پرتاب مستقل ماهواره شده بودند.
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری بعد از پرتاب امید به فضا در پیامی اعلام کرد:«ثبت حضور رسمی ایران در فضا نشان دهنده آن است که ملت ایران در حرکت خود گسترش یکتاپرستی، عدالت و صلح را پیگیری می‌کند. ایران هم مجموعه کامل تکنولوژی ماهواره را در اختیار دارد و از این به بعد کار متخصصین کشورمان ارتقای آن از لحاظ افزایش وزن و ارتفاع بیشتر ماهواره است. پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی امید رخدادی بزرگ و افتخار‌آمیز در تاریخ کشورمان است. پرتاب ماهواره ملی امید جایگاه کشورمان را ارتقا داده و فرصت‌های زیادی را پیش روی ملت عزیز ایران قرار خواهد داد.»
ماهواره ملی امید به وسیله ماهواره بر سفیر ۲ که طبق اعلام مسئولان به‌صورت بومی در کشور طراحی و ساخته شده بود، درمدار زمین قرار گرفت. ماهواره ملی امید از نوع ماهواره سبک بود، این ماهواره با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و تله متری مشخصات زیرسامانه‌ها، در مدار زمین قرار داده شد. ماهواره امید هر ۲۴ ساعت ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخید و در هر دور، دو بار به وسیله ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می‌شد. این ماهواره از نوع مخابراتی و ابعاد کلی سازه در حالت بسته ۳۸ در ۳۸ سانتیمتر‌ بود. همچنین وزن ماهواره امید ۲۷ کیلوگرم و باند فرکانسی آن UHF بود. این ماهواره در ارتفاع ۲۴۶ تا ۳۷۷ کیلومتری زمین و در درون جو قرار داشت. ماهواره امید به‌همراه ایستگاه‌های زیرزمینی و پرتاب فضایی، جمعاً نخستین سامانه فضایی بومی ایران را تشکیل می‌دادند.پرتاب ماهواره امید بازتاب‌های گسترده در سطح جهان داشت. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از جفری فوردن از مؤسسه فناوری ماساچوست نوشت: «ایران با وجود رویارویی مخالفت جهانی و تحریم‌های متعدد، به این مجمع (کشورهای دارای فناوری ماهواره) منحصربه‌ فرد پیوست. حرکت ایران یک شاهکار فناورانه است.» سخنگوی وقت کاخ سفید رابرت گیتس هم ادعا کرد پرتاب ماهواره ما را متقاعد نمی‌‌کند که ایران به ‌طور مسئولیت‌پذیرانه‌ای در حال پیشبرد ثبات و امنیت منطقه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/13/567034/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها