بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

فاز نخست برج میلاد افتتاح شد

برج میلاد نتیجه ۱۷ سال تلاش مهندسان، کارکنان و کارگران ایران، شب گذشته[سه‌شنبه 16 مهر1387] با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران، شهردار تهران، جمعی از مسئولان و مقام‌های کشوری و بسیاری از چهره‌های سیاسی، هنری و ورزشی افتتاح شد.این میراث ماندگار نسل امروز یکی از بزرگترین پروژه‌های معماری پس از انقلاب، مدیون نوآوری‌های مهندسان ایرانی است که مجموعه‌ای از بهترین‌ها و برترین‌ها را به‌نام خود ثبت کرده‌اند.بالابری سنگین تا ۷۰۰ تن سازه، طراحی و نصب ۳۵ هزار متر شیشه‌های ویژه در ارتفاعات بلند، انتقال و نصب دکل آنتن ۱۲۰ متری از ارتفاع ۳۱۵ متری تا ۴۳۵ متری بدون استفاده از بالگرد، ساخت بزرگترین رستوران گردان در ارتفاع ۲۷۶ متری نمونه‌هایی از این تلاش است.مجموعه یادمان سازه در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵ هکتار روی تپه‌های کوی نصر در میان شبکه بزرگراهی شمال غرب تهران واقع شده است. این مجموعه از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه چمران، از جنوب به بزرگراه حکیم و از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری منتهی شده است.یادمان سازه مجموعه‌ای چند عملکردی در حوزه‌های مخابراتی، مراکز تجاری، رستوران‌ها، خدمات پذیرایی، مرکز همایش‌ها، خدمات گردشگری و تفریحی است. در حال حاضر از این مجموعه، برج میلاد و مرکز همایش‌های آن به بهره‌برداری رسیده و در فازهای بعدی هتل ۵ ستاره و مرکز بین‌المللی تجارت و ارتباطات تهران به آن اضافه خواهد شد.ساختمان رأس برج یک سازه فلزی است که با وزن ۲هزار تن و مساحت ۱۶ هزار متر مربع در ۱۲ طبقه بنا شده است. ساختمان رأس برج میلاد بلندترین سازه طبقاتی در برج‌های مخابراتی دنیا محسوب می‌شود. در طبقات مختلف رأس برج، سکوی دید باز، سکوی دید بسته، رستوران گردان با گنجایش ۵۰۰ نفر، رستوران ویژه با ظرفیت ۲۰۰ نفر، تریا، گالری‌های هنری، طبقات ویژه مخابرات و تلویزیون در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه گنبد آسمان در بالاترین نقطه ساختمان رأس قرار دارد و در پایین‌ترین طبقه ساختمان رأس، محلی به‌عنوان منطقه امن از آتش در نظر گرفته شده است.
متعلق به همه ایرانیان است
در مراسم افتتاح این برج محمد باقر قالیباف شهردار تهران، گفت: «خدا را شاکرم که امروز شاهد افتتاح پروژه بزرگی برای تهران هستیم و همه ما امروز جمع شدیم تا شاهد یک رویداد ملی باشیم چرا که برج میلاد متعلق به همه ایرانیان است و با تاریخ این سرزمین و خاطرات مردمان آن گره می‌خورد.کلنگ ساخت برج میلاد که چهارمین برج بلند دنیا است، در سال1376 زمین خورد. عملیات ساخت برج و مجموعه‌های آن در طول ۶ سال برنامه‌ریزی شد و کمبود اعتبارات، مشکلات فنی، اعمال تحریم‌ها، افزایش قیمت مصالح و سرمای ۳۷ درجه زیر صفر در زمستان مانع انجام این کار نشد.»
یادمان ملی است
مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «یادمانی که در اینجا بنا شده است، یک یادمان ملی و از جمله طرح‌هایی است که می‌توان آن را در مقیاس بین‌المللی مطرح کرد. ما از معماری قدیم در شهرهای کشورمان نمادهایی داشتیم که در روز و شب نقطه اتکا و راهنمایی مردم بودند و از هر نقطه شهر با برجستگی‌هایی که دارند، قابل رؤیت هستند.او به تعدادی از آثار ملی و قدیمی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دنیای معماری اسلامی، نماد زیبایی مانند برج میلاد نداشتیم.»بیش از ۲۷۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی مراسم افتتاح فاز نخست برج میلاد در تهران را پوشش دادند و مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.
روزنامه اطلاعات- چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۷


اردشیر محصص درگذشت

اردشیر محصص نقاش، طراح و کاریکاتوریست ایرانی در سن ۷۰ سالگی در نیویورک درگذشت. او مدت‌ها از بیماری رنج می‌برد تا اینکه شامگاه پنجشنبه ۱۸ مهر1387 به علت بیماری پارکینسون چشم از جهان فرو بست.
اردشیر محصص روز ۱۸ شهریور سال ۱۳۱۷ در رشت متولد شد. برخی او را بنیانگذار کاریکاتور در ایران می‌دانند.
وی در اوایل کارش طرح‌های خود را عمدتاً در مطبوعات منتشر می‌کرد. پیش از انقلاب، نخستین مجموعه طراحی‌های محصص با عنوان «کاکتوس» منتشر شد. وی همچنین قبل از انقلاب با برپایی نمایشگاهی در گالری گراهام نیویورک توانست برای خود شهرتی به دست آورد. دو سال پیش نیز آثار اردشیر محصص در ایران به نمایش گذاشته شده بود. همچنین سال ۱۳۸۶ نیز برخی از آثار منتشر نشده وی در نمایشگاهی با عنوان «اردشیرستان» به نمایش گذاشته شد.
روزنامه اطلاعات- شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷


طاهره صفارزاده به دیار باقی رفت

طاهره صفارزاده، شاعر، مترجم قرآن و استاد ادبیات که از یک ماه پیش به علت ضایعه مغزی در بیمارستان ایرانمهر تهران بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، صبح روز گذشته [شنبه 4 آبان ۱۳۸۷] در ۷۲ سالگی درگذشت.
طاهره صفارزاده در ۲۷ آبان سال ۱۳۱۵ در سیرجان به دنیا آمد. پس از اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی در ایران، برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد و سپس به امریکا رفت. وی پس‌از کسب درجه MFA و مرتبه تدریس در دانشگاه به ایران بازگشت و در حوزه‌های نقد ادبی، نقد علمی ترجمه و شعر معاصر جهان به تدریس پرداخت. صفارزاده مدتی رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران بود. ترجمه قرآن کریم به زبان انگلیسی، انتشار ۱۲ کتاب شعر و کسب عنوان برترین زن ادیب مسلمان در سال ۲۰۰۵ از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی- آسیایی و... از جمله افتخارات او است.
روزنامه ایران- یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷

افتتاح پل میانگذر دریاچه ارومیه
دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری صبح دوشنبه[۲7 آبان ۱۳۸۷] با حضور در شهرستان ارومیه فاز اول پل میانگذر دریاچه ارومیه (پل شهید کلانتری) را افتتاح کرد. رئیس‌جمهوری را در این سفر، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری همراهی می‌کرد.پل شهید کلانتری دریاچه ارومیه به لحاظ فنی و اجرایی بزرگترین پل ساخته شده در کشور است و طول آن سه برابر بزرگترین پلی است که تاکنون در کشور ساخته شده است. طرح تکمیلی پل شهید کلانتری دریاچه ارومیه شامل دو باند رفت و دو باند برگشت و یک باند به منظور عبور قطار بین شهری ارومیه- تبریز و دو باند پیاده رو است. این پل شامل ۱۹دهنه ۱۰۰متری، ۵۵متری و ۷۰متری و دو رمپ ۱۶۷متری در طرفین پل است.این پل ۱۷۰۹متر طول دارد که ۱۲۷۶متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵متر در دو طرف پل‌های دسترسی و اتصال است.به‌گفته کارشناسان، ویژگی‌های فنی این پل پی عمیق و لجنی آن است که عمق شمع های آن بیش از۸۰متراست و بیش از ۳۵ کیلومتر شمع کوبی در دریاچه انجام شده و ۳۵هزار تن فولاد و ۵۰هزار مترمکعب بتون در این پروژه بکار رفته است.
«صادق افشار» معاون وزیر راه و ترابری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: در طراحی و احداث این پل راه عبور آب در دو طرف دیده شده است و با توجه به بررسی های به عمل آمده ساخت این پل باعث خشک شدن دریاچه نخواهد شد. با بهره‌برداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه، مسیر شهرهای تبریز- ارومیه در شمال غرب کشور ۱۲۰کیلومتر نزدیکتر شد.
روزنامه کیهان - سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/13/567035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها