به نام تاریخ




2 بهمن
 تولدها

اکبر زنجانپور: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد. اکبر زنجانپور بازی در تئاتر را از سال 1345 آغاز کرد و در نمایش‌هایی مانند «چوب زیر بغل»، «نگاهی از پل»، «آغاز نه چون گذشته»، «شهر کوچک ما»، «بام‌ها و زیر بام ها»، «ملاقات بانوی سالخورده» و «شنل» بازی کرد. سال 49 با بازی در فیلم «بیتا» وارد سینما شد و در این سال‌ها در فیلم‌هایی مانند «تشکیلات»، «رفتار»، «روز دیدنی»، «طالع سعد» و «پل خواب» او را دیده‌ایم. زنجانپور در سریال‌های زیادی مانند «آتش بدون دود»، «عطر گل یاس»، «آوای فاخته»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «آواز در باران»، «مختارنامه»، «فرات» و «تنهایی لیلا» هم بازی کرده است. او صداپیشه هم بوده و در فیلم «شعله» به جای جبارسینگ صحبت کرده است.
سارا بهرامی: بازیگر سینمای ایران سال 1361 به دنیا آمد. سارا بهرامی با بازی در نمایش‌هایی مانند «راهزنان»، «متولد 1361»، «اگر...»، «هم هوایی» و «مخمصه» مطرح شد و با بازی در سریال «پروانه» به شهرت رسید. سال 1388 با بازی در فیلم «تهرون» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌های «آیینه‌های روبه رو»، «یک عاشقانه ساده»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم»، «ایتالیا ایتالیا»، «دارکوب»، «جمشیدیه»، «سرکوب» و «لتیان» بازی کرد که برای بازی در «دارکوب» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
 سالروز تولد غلامحسین امیرخانی خوشنویس، خسرو گلسرخی شاعر، اردشیر صالح‌پور نویسنده و کارگردان، کوروش نریمانی نمایشنامه نویس و کارگردان، رضا فؤادی کارگردان و بازیگر، غلامرضا عزیزی بازیگر و کارگردان، رحمان هوشیاری نمایشنامه نویس، ژان مورو بازیگر فرانسوی، فرزاد فرخ خواننده، دیوید وارک گریفیث کارگردان امریکایی، شهرام شفیعی داستان نویس، هانری دوپارک آهنگساز فرانسوی، بنی هیل کمدین انگلیسی، جف کونز مجسمه ساز امریکایی، جینا دیویس بازیگر امریکایی، کن لئونگ بازیگر امریکایی و جری ترینور بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
عارف قزوینی: شاعر و تصنیف ساز ایرانی سال 1312 در چنین روزی درگذشت. عارف قزوینی متولد 1259 بود و نخستین تصنیفش را در 18 سالگی نوشت و زمانی که مشروطه خواهی در ایران شکل گرفت با غزل‌هایش به موفقیت مشروطیت کمک کرد. تصنیف‌های او بیشتر حال و هوای میهن پرستانه داشتند و درباره اوضاع زمانه بودند. «از خون جوانان وطن لاله دمیده»، «ای امان از فراقت امان»، «از کفم رها شد مهار دل»، «جان برخی آذربایجان باد» و «دل هوس سبزه و صحرا ندارد» از مشهورترین تصنیف‌های عارف قزوینی است.
 ابوالحسن نجفی زبان شناس و مترجم، داریوش رفیعی خواننده، جرج اورول نویسنده انگلیسی، کیکاووس جهانداری نویسنده و مترجم، محسن سلیمانی نویسنده و مترجم، الکسی پیرون نمایشنامه نویس فرانسوی و سیسیل ب دومیل کارگردان امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
3 بهمن
تولدها
بهمن فرمان آرا: کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی سال 1320 در چنین روزی به دنیا آمد. بهمن فرمان آرا سال 1351 نخستین فیلم بلندش را به‌نام «خانه قمر خانم» ساخت و پس‌ از آن در سال 1353 با فیلم «شازده احتجاب» منتقدان از او استقبال کردند. «سایه‌های بلند باد»، «بوی کافور، عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «خاک آشنا»، «دلم می‌خواد» و «حکایت دریا» فیلم‌های دیگری است که توسط فرمان آرا کارگردانی شدند که برای «خانه‌ای روی آب» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر شد. او نمایش «مردی برای تمام فصول» را هم کارگردانی کرد که سال 1393 روی صحنه رفت.
مهران دوستی: گوینده مطرح رادیو سال 1335 متولد شد. مهران دوستی از سال 1359 گویندگی در رادیو را آغاز کرد و اولین کسی بود که از سال 60 گوینده برنامه‌های جبهه شد. صدای دوستی را در برنامه‌های «راه شب»، «مجله بامدادی»، «هزار پنجره»، «نشانی»، «عصر پرتقالی»، «رادیو من» و بخش نیمروزی رادیو پیام شنیدیم. او چند سال به‌عنوان گوینده برتر رادیو از سوی اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا-اقیانوسیه انتخاب شد. مهران دوستی سال 1394 درگذشت.
 فاضل جمشیدی خواننده، سینا حجازی خواننده، گوتهولد افرایم لسینگ نویسنده آلمانی، جیم جارموش کارگردان امریکایی، احمد حبیب‌زاده کارگردان، محمدرسول صادقی نویسنده و منتقد، یوهان آوگوست استریندبری نمایشنامه نویس سوئدی، نظام‌الدین کیایی صدابردار، غزاله زرین‌زاده شاعر، جلیل صفربیگی شاعر، مریم کرباسی شاعر، کاظم کریمیان شاعر و لرد بایرون نویسنده انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
هیث لجر: بازیگری که او را با نقش «ژوکر» در فیلم «شوالیه تاریکی» می‌شناسید، سال 2008 در چنین روزی درگذشت. هیث لجر متولد 1979 بود و بعد از بازی در چند سریال تلویزیونی در دهه 90 میلادی وارد سینما شد و در فیلم‌هایی مانند «دو دست»، «میهن پرست»، «مهمانی هیولا»، «داستان یک شوالیه»، «ند کلی» و «کازانوا» بازی کرد. لجر با بازی در فیلم «کوهستان بروکبک» برای جوایز اسکار و گلدن گلوب نامزد شد و «شوالیه تاریکی» در سال 2008 لجر را برنده اسکار بهترین بازیگر مرد کرد که این جایزه پس از درگذشتش به خانواده‌اش اهدا شد.
 سالروز درگذشت یدالله نجفی صدابردار و جین سیمونز بازیگر امریکایی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7547/16/567060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها