موزه هنرهای معاصر با برنامه بازگشایی شد




گروه فرهنگی / سرانجام پس از 32 ماه تعطیلی موزه هنرهای معاصر با دو نمایشگاه بازگشایی می‌شود.  نمایشگاه اول با ۱۳۵ اثر از مجموعه میرعمادی به همراه ۲۶ اثر از گنجینه و نمایشگاه دوم مجموعه‌ عکس خواهد بود. مدت‌ها خبر بازگشایی موزه به امروز و فردا موکول می‌شود اما روز گذشته معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیر موزه هنرهای معاصر این وعده را دادند که پنجشنبه موزه با حضور هنرمندان و اهالی رسانه بازگشایی خواهد شد اما مردم برای بازدید از یکی از بهترین موزه‌های خاورمیانه باید تا 15 بهمن صبر کنند. در این نشست دکتر جمشید ناصری و پروانه میرعمادی اهدا کننده مجموعه هنری خود به موزه هنرهای معاصر هم حضور یافتند. هادی مظفری در مقام مدیر کل هنرهای تجسمی اعلام کرد: در 40 سال گذشته امکان دسترسی به اطلاعات آثار گنجینه موزه فراهم نبود که با طراحی بانک اطلاعاتی و برنامه‌ریزی، اکنون ٣ هزار و ٢٨٢ اثر موزه شناسنامه‌دار شد و  در قالب بانک اطلاعات آن در سامانه این موزه در دسترس قرار گرفت.
اموال دولتی، نام و نوع اثر و تصویر و ابعاد اثر، نام هنرمند و تاریخ ویرایش در شناسنامه ذکر و در سایت موزه بارگذاری شده است. اما خبر خوب دیگر همزمان با بازگشایی رسمی موزه، ٧٠۵ اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران به گنجینه موزه هنرهای معاصر افزوده شد. موزه هنرهای معاصر از اردیبهشت ۹۷ برای مرمت و بازسازی تعطیل شده است. در فضای باز این موزه  مجسمه‌هایی از هنری مور، ماکس ارنست، رنه ماگریت و آلبرتو جاکومتی وجود دارد که در این مدت این مجسمه‌ها که در دنیا یگانه‌اند و مدت‌ها در مجاورت باد، باران و فضای محیطی بوده گندزدایی و رسوب‌زادیی شده تا عمر ماندگاری آنها بیشتر شود.
همچنین مجتبی حسینی  به برپایی نمایشگاه‌های متعدد در موزه هنرهای معاصر در سال‌های گذشته اشاره کرد  و داشتن گنجینه موزه هنرهای معاصر را اتفاقی مهم خواند:  در تمام دنیا موزه‌ها به گنجینه خود پشتگرم هستند و همیشه بخشی از آثار خود را به صورت نمایشگاه‌های موضوعی، دائمی یا موقت به نمایش می‌گذارند و مخاطب بیشتری را جلب می‌کنند. شاید نداشتن یک گالری ملی بزرگ کار را به سمتی پیش برده بود که از موزه به عنوان گالری برای نمایش آثار استفاده شود. موزه می‌تواند مثل یک برنامه جامع فرهنگی رپراتور و برنامه‌های خاص خود را داشته باشد و برنامه هر ساله خود را به مخاطبان معرفی کند. الان برنامه موزه هنرهای معاصر برای یک دوره سه ساله آماده است بزودی برنامه سال 1400 در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7552/19/567633/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها