به نام تاریخ



8 بهمن
314 روز از سال گذشته است و با نام‌هایی که در تقویم ثبت شده می‌توان گفت امروز روز سینمایی‌هاست و به این بهانه آثارشان را مرور می‌کنیم.
تولدها
رضا میرکریمی: کارگردان سینمای ایران سال 1345 در چنین روزی به دنیا آمد. رضا میرکریمی کارش را از سال 1366 با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و پس‌از آن دو سریال تلویزیونی «ماجراهای آفتاب» و «بچه‌های مدرسه همت» را ساخت. نخستین کار سینمایی‌اش «کودک و سرباز» بود که سال 1378 ساخته شد و برای آن جایزه بالن نقره‌ای را از جشنواره سه قاره گرفت. «زیر نور ماه» فیلمی بود که میرکریمی را به شهرت رساند و جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره فیلم کن و جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را هم برایش به دست آورد. «اینجا چراغی روشن است»، «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «به همین سادگی»، «یه جبه قند»، «خسته نباشید»، «امروز»، «دختر» و «قصر شیرین» دیگر فیلم‌هایی بودند که با کارگردانی میرکریمی ساخته شدند و موفق هم بودند. او با «خیلی دور، خیلی نزدیک» و «به همین سادگی» سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.
افسانه ماهیان: کارگردان تئاتر سال 1352 متولد شد. افسانه ماهیان در رشته نمایش تحصیل کرد و ابتدا به‌عنوان بازیگر در سریال‌های «دبیرستان خضرا» و «حکایتی و حکمتی» حضور داشت. کارگردانی تئاتر را سال 1371 با نمایش «مضرات دخانیات» آغاز کرد و پس از آن نمایش‌های «اطلسی‌های لگدمال شده»، «دوزخ»، «اتوبوسی به‌ نام هوس»، «پالتوی پشمی قرمز»، «هم هوایی»، «سه جلسه تراپی»، «از زیرزمین تا پشت بام»، «کوکوی کبوتران حرم»، «تروما» و «بچه» را کارگردانی کرد که «هم هوایی» یکی از موفق‌ترین آثار اوست و در کشورهای مختلفی هم روی صحنه رفت. ماهیان در نمایش‌های «مسافر بی‌توشه»، «مکبث»، «جنوب از شمال غربی»، «زمین مقدس»، «صدای آهسته برف» و «عروسک‌های سکوت» به‌عنوان بازیگر حضور داشته است.
سالروز تولد ولفگانگ آمادئوس موتسارت آهنگساز اتریشی، یوسف باپیری کارگردان، ارنست لوبیچ فیلمساز آلمانی، هندریک آورکامپ نقاش هلندی، ادوارد لالو آهنگساز فرانسوی، میخائیل سالتیکوف شچدرین رمان نویس روس، لئوپولد فون زاخر مازوخ نویسنده اتریشی، اینگرید تولین بازیگر سوئدی، جیمز جرامول بازیگر امریکایی، نیک میسن درامر انگلیسی، فرانک میلر نویسنده و طراح امریکایی کمیک استریپ، بریجیت فوندا بازیگر امریکایی، سیاوش جلیلیان شاعر و سیروس دادرس شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
لویی دوفونس: کمدین فرانسوی سال 1983 در چنین روزی درگذشت. لویی دوفونس متولد 1914 بود و در جوانی به نواختن پیانو علاقه داشت و پس‌ از حضور در کافه‌ها برای نواختن این ساز نمایش‌های کمدی کوتاهی را اجرا کرد که مورد توجه قرار گرفت، پس‌از مدتی کار در تئاتر بازی در نقش‌های کوتاهی در سینما را آغاز کرد و با بازی در کمدی معروف «عبور از پاریس» در سال 1956 به شهرت رسید. یک سال بعد  بازی در «مثل یک مو روی سوپ» برایش جایزه بزرگ خنده را همراه آورد. دوفونس از سال 1963 همکاری با ژان ژیرو را در فیلم «جیر جیر» آغاز کرد و این همکاری منجر به ساخت 11 فیلم مانند «بیایید بانک بزنیم»، «تعطیلات بزرگ»، مجموعه فیلم‌های «ژاندارم»، «جو»، «خسیس» و «سوپ کلم» شد. دوفونس سال 1964 با بازی در «ژاندارم سن تروپه» در جهان به شهرت رسید و فیلم‌های «آدم احمق»، «جنجال بزرگ»، «رستوران بزرگ»، «ماجراهای رابی ژاکوب»، «اختلاف»، «ژاندارم و پلیس» و «ژاندارم در نیویورک» از دیگر کارهای او بودند. دوفونس در طول دوران فعالیتش در بیش از 100 فیلم بازی کرد و یکی از چهره‌های مطرح سینمای فرانسه است.
جان آپدایک: نویسنده امریکایی سال 2009 درگذشت. جان آپدایک متولد سال 1932 بود و کارش را از سال 1955 با نوشتن برای مجله نیویورکر آغاز کرد. سال 1960 رمان «خرگوش، بدو» را نوشت و پس از آن سه کتاب دیگر از این مجموعه با نام‌های «خرگوش برگرد»، «خرگوش ثروتمند است» و «خرگوش در آرامش» را نوشت و با این مجموعه به شهرت رسید. «جشن نوانخانه»، «سانتور»، «زوج ها»، «جادوگران ایست ویک»، «نسخه راجر» و «اس» دیگر آثار او است. آپدایک بیش از 60 رمان، مجموعه داستان‌های کوتاه، شعر و نقد ادبی نوشت و منتشر کرد و جایزه پولیتزر را در سال‌های 1982 و 1991 و جایزه پن/فاکنر را در سال 2004 به دست آورد.
 جی.دی. سالینجر نویسنده امریکایی، جوزپه وردی آهنگساز ایتالیایی، ایب ویگودا بازیگر امریکایی، جان هرت بازیگر انگلیسی، جان جیمز اودوبان نقاش امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7552/20/567644/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها