در نشست بررسی منشور روحانیت مطرح شد

فرصت‌طلبان انقلاب را به انحراف می‌کشانند


در آستانه سوم اسفند سالگرد پیام تاریخی امام خمینی(ره) به همه سطوح روحانیت شیعه، نشستی درخصوص منشور روحانیت در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
بــــــــه گــــــــزارش جمــــــــاران، حجت‌الاســــــــلام والمســـــــــلمین محمدکاظم تقوی، مدرس حوزه در این نشست با اشاره به سخنرانی‌های اخیر سید حسن خمینی گفت: سخنرانی اخیر ایشان هم الهامی از منشور روحانیت امام بود و هم اجتهادی روزآمد و پویا از این منشور. تقوی اظهار داشت: اگر امام در آغاز نهضت در برابر اتهام غلط شاه که مرتجع و کهنه‌پرست هستند و می‌‌گویند باید به هزار سال قبل برگردیم، به صراحت فرمودند ما با مفاسد تمدن مخالف هستیم، اینجا می‌‌بینیم فرزند امام همین بحث را دنبال می‌‌کنند. یعنی بنا نیست ما نعوذبالله در نظامی که امام بنیانگذاری کرده بود، حرف غلط شاه را اثبات کنیم. باید در عمل و زندگی مردم محقق شود که دین ما با تمدن جدید که دستاورد عقل و علم بشر هست، سازگار است.
آیت‌الله محسن غرویان، مدرس حوزه هم در سخنانی گفت: لذت بردم که حاج حسن آقای خمینی فرمودند بعضی‌ها دوگانه‌ای درست کرده‌اند که یا باید سنت را بچسبیم و به علوم و فلسفه‌های جدید و زمان و مکان جدید اصلاً توجه نکنیم و یا باید آنها را کنار بگذاریم و به علوم جدید مثلاً اروپایی بچسبیم. معنای اجتهاد این است که ما با حفظ کتاب و سنت، علوم جدید را هم فرا بگیریم تا بتوانیم با ملاحظه مقتضیات زمان و مکان فتاوای جدید و تئوری‌های نو و کاربردی برای حل مشکلات بشر امروز ارائه کنیم. این راه سوم است؛ همان کاری که خود حضرت امام کردند.
حجت‌الاســــلام والمســـــلمین عبدالرحیم اباذری دیگر مدرس حوزه نیز در این نشست گفت: نه تنها منشور روحانیت بلکه 21 جلد فرمایشات امام و احکامی که صادر کرده‌اند، اگر جهت صدور آنها مورد تأمل قرار نگیرد، مشکل خواهیم داشت. به همین جهت تنها بعد از 30 سال از فرمایشات ایشان می‌‌بینیم که بعضی فرمایشات ایشان مورد سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب قرار می‌‌گیرد. وی تصریح کرد: مثلاً حضرت امام در منشور روحانیت «مقدسین روحانی‌نما که اسلام از آنها ضربه خورد» آورده است؛ یا «ولایتی‌های دیروز که حسرت دوران ولایت شاه را می‌‌خوردند» و یا «مقدس‌نماهای متحجر که نظام را به حلال کردن حرام و حرام کردن حلال متهم می‌‌کنند.» اینها چه کسانی هستند؟ باید با مطالعه تاریخ مخاطبین اینها را پیدا کنیم. اگر این جهت صدور مورد توجه قرار نگیرد نسل حاضر و آینده سردرگم خواهند بود. این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: «اسلام ناب محمدی(ص)» و «اسلام امریکایی» که حضرت امام هم در منشور روحانیت و هم جاهای دیگر استفاده کرده‌اند، چه کسانی بودند؟ مصداق اسلام امریکایی چه کسانی و چه گروه‌هایی بودند و مصداق اسلام ناب محمدی(ص) چه کسانی بودند؟ اینها باید روشن شود که مورد سوءاستفاده افراد فرصت‌طلبی قرار نگیرد که هیچ نقشی در انقلاب نداشته‌اند و فرصت‌طلبانه امورات کشور را صاحب می‌‌شوند و جاها و مخاطبین را عوض می‌‌کنند و انقلاب را به انحراف می‌‌کشانند. وی با بیان اینکه امام در مواجهه با مخالفان همیشه تفکرمحور بودند و شخصی‌محور نبودند، افزود: متأسفانه این سیره سیاسی حضرت امام مراعات نشد. در همین 40 سال گذشته شخصیت‌های بزرگواری از روحانیت و حوزه را از دست دادیم چون به این سیره عمل نشد. باید به همین سیره حضرت امام برگردیم که اگر با کسی مخالف هستیم تفکرات او را نقد کنیم نه اینکه خود او را از صحنه خارج کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/2/570200/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها