توضیحات الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق درباره بررسی بودجه در مجلس

هیأت رئیسه خلاف رویه عمل کرد


گروه سیاسی/ چند هفته بعد از اظهار نظرهای مختلف مجلس و دولت بر سر رد کلیات لایحه بودجه 1400، حالا رئیس کمیسیون تلفیق مجلس اذعان کرده که برداشت هیأت رئیسه درباره لایحه دولت درست نبوده است. 14 بهمن ماه وقتی بررسی لایحه بودجه در دستور کار مجلسی‌ها قرار گرفت، نمایندگان به کلیات آن رأی منفی دادند و این سرآغاز ابهام‌هایی شد مبنی براینکه آیا هیأت رئیسه باید کلیات لایحه دولت را به رأی می‌گذاشته یا گزارش کمیسیون تلفیق بودجه را. با آنکه هیأت رئیسه اصرار داشتند آنچه به رأی گذاشته‌اند کلیات لایحه بودجه بوده، اما هم دولت و هم بسیاری از کارشناسان و نمایندگان ادوار تأکید داشتند که رویه هر ساله به رأی گذاشتن گزارش کمیسیون تلفیق بوده و درحقیقت آنچه مجلس به آن رأی منفی داده کلیات لایحه دولت نبوده است. با این حال دولت برای پایان کشمکش‌ها و اینکه کار بودجه زمین نماند، موافقت کرد که دوباره لایحه بدهد. حالا الیاس نادران در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته که برداشت هیأت رئیسه اشتباه بوده است.
بخش مهم سخنان نادران در این گفت‌وگو به ماجرای لایحه بودجه 1400 برمی‌گردد. جایی که  کمیسیون تلفیق با ریاست او  بیش از یک ماه و نیم تغییراتی اساسی روی اعداد و ارقام لایحه دولت ایجاد کرد اما در نهایت در جلسه‌ای مناقشه برانگیز، مجلس رأی به رد کلیات بودجه داد. حالا تفسیر خود نادران هم این است که هیأت رئیسه مجلس در آن ماجرا دچار سوء برداشت از قانون و اشتباه شده است. او گفته که «خود هیأت رئیسه اتفاق نظر نداشت که چه چیزی را رأی می‌گیرند و برایشان روشن نبود. من فکر می‌کنم برداشت آنها از آیین‌نامه و فرآیند تصمیم‌گیری کافی نبود.«کاش چند تا از هیأت رئیسه در جریان رأی‌گیری کلیات بودجه اتفاق نظر داشتند که چه چیز را به رأی می‌گذارند، قاعده این بود که مصوبه کمیسیون را به رأی بگذارند. افراد باسابقه‌تر را صدا می‌کردند و مشورت می‌کردند. قاعده هم همین بود که هر مصوبه‌ای که برای رأی گیری کلیات به مجلس می‌آید، وقتی مسیر کمیسیون را طی می‌کند هیأت رئیسه، مصوبه کمیسیون را به رأی بگذارد.» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 با بیان اینکه «بخشی از نمایندگان نمی‌دانستند به چه چیزی رأی می‌دهند» گفته: «سرجمع آن به نظرم برای مجلس خوب نشد و بدتر از آن اینکه هیأت رئیسه لایحه را به دولت برگرداند. با اینکه حداقل در مجلس قبل دوبار این اتفاق افتاده و هیأت رئیسه آن را به کمیسیون تلفیق برگردانده بود و کمیسیون مواردی را اصلاح کرده بود و به مجلس آورده بود اما این بار خلاف رویه عمل شد.»
برجام تصمیم نظام بود
نماینده تهران درخصوص برجام هم نظراتی تا حدودی متفاوت از سخنان غالب اصولگرایان مطرح کرده است. از جمله اینکه تأکید دارد برجام تصمیم نظام بود. او توضیح داده است: «ما هیچ وقت برجام را در مجلس به رأی نگذاشتیم و آنچه در مجلس نهم مطرح شد و رأی گرفته شد طرحی برای نحوه تعامل با کشورها بر مبنای توافق برجام بود. این طرح، چارچوب و ساز و کار نحوه تعامل را مشخص می‌کرد.» او افزوده است: «هیچ ماده‌ای از مواد برجام اصلاً در مجلس مورد بحث قرار نگرفت.» او با رد اینکه «مخالف برجام» بوده، گفته است: «برجام چیزی نبود که کسی با آن مخالفت کند. برجام اراده نظام بود که نوع تعاملش را در بحث هسته‌ای در حد مقدورات خود به جایی برساند. ممکن است من نسبت به نوع رفتار دولت به برجام انتقاد داشته باشم و بگویم در مقابل امتیازاتی که دادید چه گرفته‌اید، ولی اصل مسأله مورد وفاق بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/3/570204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها