امریکا: دستیابی به راه حل دیپلماتیک با ایران امکانپذیر است


گروه سیاسی/ وزیر امور خارجه امریکا سیاست «فشار حداکثری» به جمهوری اسلامی را سیاستی شکست خورده توصیف کرد که نه تنها نتیجه‌ای نداشت بلکه اوضاع را بدتر کرد. «آنتونی بلینکن» در گفت‌وگو با «شبکه بی بی سی» درباره اظهارات دو روز پیش رئیس جمهور کشورش مبنی بر بازگشت واشنگتن به مذاکرات ۱+۵ گفت که امریکا و متحدان  اروپایی اش بار دیگر درخصوص ایران همسو شده‌اند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: امریکا به طور شفاف مشخص کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد، امریکا نیز همان کار را انجام خواهد داد. سپس امریکا با سایر کشورها برای مواجهه با دیگر مسائل مرتبط با ایران، شامل نفوذ این کشور در منطقه و موشک‌های بالستیک آن همکاری خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران خبر داد و گفت امریکا بر سر ایران با سه متحد اروپایی خود (بریتانیا، آلمان و فرانسه) کاملاً همسو است و بنا دارد پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم با کمک اروپا به دیگر موارد اختلاف میان تهران و واشنگتن بپردازد.
در همین حال «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» درباره موضعگیری جدید دولت این کشور درباره موضوع برجام، دستیابی به راه حل دیپلماتیک را امکانپذیر دانست اما گفت که اکنون در مرحله اولیه هستیم.
سالیوان نیز با تکرار موضع قبلی دولت جدید این کشور اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم که امریکا آماده بازگشت به تعهداتش در توافق است به شرط آنکه ایران نیز به پیروی کامل از تعهداتش ذیل برجام بازگردد اما چیزی که اکنون نگران کننده است، این است که ایران قصد حرکت به سمت اقدامات بیشتر را دارد و نمی‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. پیش از این  «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که ایالات متحده امریکا پیشنهاد اروپا برای میانجیگری در گفت‌وگوها با ایران درخصوص توافق هسته‌ای برجام را پذیرفته است.
همزمان با موضعگیری مقام‌های دیپلماتیک امریکا، سخنگوی وزارت خارجه چین خواهان بازگشت بی قید و شرط امریکا به برجام شد. «هوآ چون یینگ» با بیان اینکه پکن بر این باور است که بازگشت بدون قید و شرط و هرچه زودتر امریکا به برجام، کلید اصلی برون رفت از این بن‌بست است، افزود: برای رسیدن به این هدف ما تلاش‌هایی را در جهت برگزاری یک نشست بین‌المللی با حضور طرف‌های برجام و ایالات متحده به کار گرفته‌ایم تا نقشه راهی برای ازسرگیری پایبندی واشنگتن به برجام از طریق مذاکرات ارائه دهیم. ما در باره موضوعات مربوطه با همه طرف‌ها ارتباط نزدیک داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/3/570206/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها