تلگرام فیلتر شد




بعد از ماه‌ها گمانه زنی و انتشار اخبار مختلف درباره فیلترینگ تلگرام و البته مقاومت دولت برای جلوگیری از این اتفاق در نهایت در تاریخ 10 اردیبهشت 1397 به دستور مقام قضایی تلگرام از دسترس کاربران خارج شد. این اتفاق در شرایطی افتاد که اواخر سال 1396 حسن روحانی اعلام کرد دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت. فیلترینگ تلگرام با حکم بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بیژن قاسم‌زاده (که خود به اتهام دریافت رشوه در سال 1398 دستگیر شد) صادر شد. در حکم قضایی مسدودسازی تلگرام آمده است:«کلیه ارائه ‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت کشور خصوصاً شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت مکلف هستند از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۰ نسبت به اعمال مسدودسازی کامل وب ‌سایت و اپلیکیشن شبکه اجتماعی تلگرام اقدام کنند.»
همچنین در متن دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران برخی دلایل مسدودسازی تلگرام اینگونه اعلام شده است: «اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف بین قشرهای جامعه بویژه از طریق طرح مسائل نژادی، قومی در کنار تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب/ جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب/ انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه/ اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام/ نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی/ قاچاق کالا، ارز، مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز/ اقدام علیه امنیت کشور از طریق گروهک‌های تروریستی/ کلاهبرداری، نقض مالکیت معنوی و سایر جرایم مالی/ تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران».
فیلترینگ تلگرام البته با مخالفت شدید دولت رو‌به‌رو شد و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: «1- دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است. 2- فناوری به خودی خود، نه مجرم است نه مفسد و نه منحرف؛ این بشر است که با استفاده نادرست از آن، جرم یا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند؛ چندان که در فضای واقعی نیز چنین می‌کند که امریست گریزناپذیر و علی حده. 3- توسعه فناوری نیز پیوسته و توقف‌ناپذیر است، چرا که مکث در این مسیر پرجذب و جوش لایتناهی، آن هم در روزگار سرعت تکنولوژی، بس سخت و مستصعب است و خود تحریمی از دنیای نوین عقب ماندگی را به‌دنبال خواهد داشت. 4- سیاستگذاری برای رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها در جهت پاسداشت حقوق شهروندان، نیازمند اقدامی عاجل است که تعارض کشور با شبکه‌های اجتماعی را کاهش و باعث وحدت عمومی و مانع سلب اعتماد خواهد شد. 5- در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم‌افزارهای فضای مجازی گذشت، این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد. زمانی که مقررات کشورها محترم شمرده نشود، عکس‌العمل حاکمیت‌ها امری غیرطبیعی و غیرمعقول است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/16/570255/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها