به نام تاریخ




3 اسفند
21 فوریه از سوی یونسکو به‌عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. نامگذاری این روز پس از تظاهرات دانشجویان بنگلادش (که در آن زمان پاکستان شرقی نام داشت) برای ملی کردن زبان بنگالی به‌عنوان دومین زبان پاکستان و برای کمک به تنوع زبانی و فرهنگی انجام شد.
تولدها
سیاوش طهمورث: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد. سیاوش طهمورث در رشته تئاتر تحصیل کرد و سال 1361 با بازی در مجموعه «همشهری» وارد تلویزیون شد و پس از آن در سریال «شاهکار» و تله تئاتر «دست‌های آلوده» بازی کرد. سال 1363 در فیلم «آن سفر کرده» بازی کرد و پس از آن او را در فیلم‌های «کنار برکه ها»، «تشکیلات»، «اجاره نشین‌ها»، «چشم‌هایش»، «مسافر ری»، «فراری»، «خانه‌ای در شن»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «تسویه حساب»، «کیمیا و خاک»، «افسونگر»، «معکوس» و «غلامرضا تختی» دیدیم. طهمورث بیشتر با نقش‌های منفی تلویزیونی‌اش شناخته می‌شود و حضور در سریال «گرگ‌ها» در سال 1366 او را به شهرت رساند. «در پناه تو»، «شلیک نهایی»، «شبحی در تاریکی»، «وکلای جوان»، «به سوی افتخار»، «فکر پلید»، «حجر بن عدی»، «معصومیت از دست رفته»، «زیر تیغ»، «بانو» و «معمای شاه» دیگر سریال‌هایی است که با بازی او دیدیم.
احمد عربانی: یکی از کاریکاتوریست‌های مشهور ایران سال 1326 در چنین روزی متولد شد. احمد عربانی سال 1347 همکاری با مجله توفیق را آغاز کرد و پس از توقیف این مجله در سال 1351 به دعوت کامبیز درم بخش به مجله کاریکاتور رفت. او سال 1352 با ورود به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت انیمیشن را هم آغاز کرد و «تبر» در سال 1359 اولین انیمیشن مستقل اوست. او انیمیشن‌های «گنج» و «نقلی و گل‌های آفتابگردان» را هم ساخته است. عربانی در این سال‌ها با مجله‌های فکاهیون و گل‌آقا همکاری کرده و بسیاری از آثارش در نشریه‌ها و روزنامه‌های مختلف منتشر شده‌اند.
   سوفی ترنر بازیگر انگلیسی، آلن ریکمن بازیگر انگلیسی، اندرس سگوبیا گیتاریست اسپانیایی، سام پکین پا فیلمساز امریکایی، مارگارت فون تروتا فیلمساز آلمانی، تیزیانو فرو خواننده ایتالیایی، مژگان امیری شاعر، حامد بشارتی شاعر، مصطفی خلیلی فرد شاعر و مهدی کردفیروزجایی داستان نویس هم متولد امروز هستند.
‌درگذشت‌ها
ابوالحسن اقبال آذر: خواننده موسیقی اصیل ایرانی سال 1349 درگذشت. ابوالحسن اقبال آذر سال 1242 متولد شد و پس از آموختن ردیف‌های موسیقی تعزیه خوانی را آغاز کرد. او بارها همراه گروه تعزیه قزوین در تکیه دولت تهران تعزیه خوانی کرد و  پس از آن خوانندگی را آغاز کرد. ابوالحسن اقبال آذر یکی از قوی‌ترین صداهای آواز ایرانی را داشت و خوانندگی او نمونه‌ای از شیوه آوازی مکتب قزوین بود. او سال 1293 همراه درویش خان، حسین طاهرزاده و عبدالله دوامی برای پر کردن صفحه به تفلیس رفت و کنسرت‌هایش با استقبال زیادی مواجه شد. پس از آن اقبال آذر کنسرت‌هایی در تهران و آذربایجان اجرا کرد که تمام درآمدهای آن را صرف امور خیریه می‌کرد. تعدادی از صفحات او اکنون در آرشیو صداوسیما قرار دارد.
       میخائیل شولوخوف: نویسنده مشهور روس سال 1984 در چنین روزی درگذشت. میخائیل شولوخوف متولد 1905 بود و پس از حضور در ارتش سرخ و جنگ‌های مختلف نویسندگی را آغاز کرد که نشانه‌های این جنگ‌ها را در آثار او می‌توان دید. «دن آرام» مشهورترین رمان اوست که نوشتنش از 1928 تا 1940 یعنی 12 سال طول کشید و برای این رمان جایزه نوبل ادبیات را در سال 1965 برنده شد. «آنها برای سرزمین پدریشان جنگیدند»، «زمین نوآباد»، «سرنوشت یک انسان»، «علم کین»، «کره اسب» و «جبهه جنوب» دیگر آثار میخائیل شولوخوف است. او جوایز استالین و لنین را هم در سال‌های 1941 و 1960 به دست آورد.
یدالله ثمره: امروز سالروز درگذشت یدالله ثمره است. او متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۱در کرمان است. ثمره از برجسته‌ترین زبانشناسان ایرانی است. استاد بازنشسته دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبانشناسی ایران بود و در حوزه آواشناسی و واج‌شناسی تخصص داشت. وی چندین کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی تألیف کرد. یکی از برجسته‌ترین آثار او، کتاب آواشناسی زبان فارسی: آواها و ساخت آوائی هجا بود که توسط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسید. ثمره در سال 97 زمانی که 86 سال داشت درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/20/570286/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها