تدارک امنیتی عراق برای میزبانی از «پاپ»




زهره صفاری/ پس از 15 ماه قرنطینه و محدودیت، «پاپ فرانسیس» رهبر مسیحیان جهان در اوج بحران کرونا و امنیتی عراق، برای سی و سومین سفر خارجی‌اش، عازم خاورمیانه می شود.به گزارش «وال استریت ژورنال»، این سفر 4 روزه که با تمهیدات شدید امنیتی و بهداشتی عراق از فردا آغاز می‌شود، علاوه بر بازدید پاپ از 6 شهر مختلف این کشور، دیدار با مردم و بویژه مسیحیان در استادیوم فوتبال اربیل، ملاقات با رهبران مذهبی و سیاسی عراق را شامل می‌شود.
این سفر که به گفته پاپ با هدف ارتقای روابط با رهبران مسلمان و اعلام حمایت از مسیحیان عراق انجام می‌شود علاوه بر تهدیدهای بالقوه تروریستی، با شیوع ویروس کرونای انگلیسی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
به نوشته «پولتیکو»، این نگرانی‌ها با مثبت شدن تست کرونای سفیر واتیکان در عراق بیشتر نیز شده است. گرچه علایم بیماری او خفیف گزارش شده و او در قرنطینه به سر می‌برد و از سویی نیز مقامات برگزاری مراسم استقبال از پاپ از ایجاد محدودیت‌های بیشتر پیشگیرانه (ماسک اجباری، محدودیت تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی) خبر داده‌اند اما واتیکان اعلام کرد برای پیشگیری از هرگونه خطری برای «پاپ» 84 ساله، هم او و هم 20 عضو واتیکان و 70 خبرنگار همراه او همگی پیش از سفر واکسینه خواهند شد.نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد در صورت کنترل ریسک ابتلا و شرایط مراقبت‌های دو کشور، نمی‌توان برای دیدارهای دیپلماتیک کشورها محدودیتی قائل شد.
به رغم همه این نگرانی‌ها، «پاپ» اعلام کرد حتی اگر قرار باشد از طریق دوربین‌های تلویزیونی با مردم عراق صحبت کند، حتماً این سفر را انجام خواهد داد. این در حالی است که «شروان الوائلی»، نماینده «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق معتقد است: «عراق در تعامل مستقیم با مقامات واتیکان همه ابعاد امنیتی را در نظر گرفته است و ما اطمینان می‌دهیم که هیچ خطر امنیتی هیأت اعزامی واتیکان را تهدید نمی‌کند.»
 رخدادی تحول‌ساز
کارشناسان سایت «اینترپرتر» بر این باورند، سفر چند روزه پاپ که مهم‌ترین بخش آن دیداری خصوصی و 40 دقیقه‌ای با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق است تنها برای اصلاح روابط انجام نمی‌شود بلکه این سفر ابزاری است تا پاپ در سایه دیپلماسی عمومی و کلاسیک بتواند علاوه بر ایجاد تحول در شرایط مسیحیان، با یک حضور اجتماعی بر نخبگان و اقشار غیر مسیحی نیز تأثیرگذاری سیاسی داشته باشد و حتی شاید این شرایط ژئوپلتیک منطقه را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرفی با توجه به ابعاد جهانی این سفر کشور میزبان فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای اعتبار و مشروعیت خود به دست خواهد آورد تا پیام صلح خود را نیز به جهان برساند. بنابراین می‌توان این سفر را رخدادی تحول‌ساز برای عراق درگیر بحران دانست. آنچه مسلم است به نوشته «وال استریت»، پاپ پس از حدود یک سال قرنطینه و محدودیت برای بازگشت به عرصه جهانی نیاز به این سفر دارد و اینکه در راستای تحقق این هدف او پس از سال‌ها تعویق حضور در عراق، در این برهه، یکی از پرمخاطره‌ترین کشورها از بعد امنیتی و بهداشتی را برگزیده نیز در نوع خود قابل توجه به شمار می‌رود.
اما از بعد جهانی، سفر «پاپ فرانسیس» با هدف ترسیم نقشه راه آینده روابط بین مذاهب دارای اهمیت بسیار است. از سویی با توجه به دیدار روز شنبه «پاپ» با «آیت‌الله سیستانی» این هدف سهل‌الوصول‌تر نیز خواهد شد. یکی از نمایندگان واتیکان به «کاتولیک سان» گفت: «زمانی که ملاقات پاپ و آیت‌الله سیستانی قطعی شد، با استقبال گسترده‌ای از سوی مسلمانان و مسیحیان روبه‌رو شدیم. این ملاقاتی تاریخی خواهد بود که می‌تواند بر انسجام و تداوم زیست مسالمت‌آمیز تأثیرگذار باشد.»این در حالی است که به نوشته «وال استریت ژورنال»، مسیحیان عراقی که به دلیل ناامنی‌ها و تهاجمات تکفیری‌ها از 1.5 میلیون نفر به 250 هزار تن در طول سال‌های اخیر رسیده و بسیاری در شهر اربیل مستقر هستند، امیدوارند این سفر بتواند امنیت آینده‌شان را تضمین کند.

موشک‌باران نظامیان امریکایی در عین الاسد

خبرگزاری رسمی عراق از اصابت 10 موشک به پایگاه هوایی «عین الاسد»، محل استقرار نظامیان امریکایی خبر داد.
به گزارش ایرنا، این حمله که صبح دیروز اتفاق افتاد در ابتدا توسط کانال خبری «صابرین نیوز» از رسانه‌های مرتبط با گروه‌های مقاومت عراق منتشر شده است. پایگاه خبری «بغداد الیوم» نیز در پی این خبر حمله به پایگاه نظامیان امریکایی در استان الانبار را تأیید کرد.ساعاتی بعد ائتلاف بین‌المللی تحت امر امریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای از جزییات این حمله پرده برداشت. به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، در این بیانیه آمده است: «حدود ساعت 7 و 20 دقیقه صبح چهارشنبه 10 راکت پایگاه هوایی عین الاسد را مورد اصابت قرار دادند. عراق مسئولیت تحقیقات این حمله را برعهده دارد.»
شبکه اسکای نیوز نیز از مرگ یک پیمانکار غیرنظامی به دلیل سکته قلبی در پی این حمله خبر داد. گفته می‌شود نیروهای امنیتی عراق سکوی شلیک این راکت‌ها را که از نوع «گراد» بوده یافته‌اند اما جزییات بیشتری فاش نشده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/4/571271/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها