حمایت از سرمایه‌گذاران خرد بورس تصویب شد

25 درصد سود برای نگهداری سهام


گروه اقتصادی| اگر سهامداران خردی که ارزش پرتفوی‌شان (سبدسهام) زیر ۱۰ میلیون تومان است، تا اردیبهشت سال آینده، یعنی تا حدود دو ماه آینده، هیچ سهمی از پرتفوی خود را نفروشند، در آن ماه بازدهی ۲۵ درصدی برای آنها تضمین شده و چنانچه این بازدهی رخ ندهد و کمتر از ۲۵ درصد باشد، جبران و مابه‌التفاوت به سهامداران پرداخت خواهد شد.
شورای عالی بورس، «طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد» را تصویب کرد. محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس، رسالت و هدف صندوق توسعه بازار را کمک به پایداری و ثبات بازار عنوان کرد و گفت: پیشنهادی مبنی بر حمایت از سهامداران خرد برای روند آینده بازار مطرح شد. بر اساس این پیشنهاد، سهامدارانی که در تاریخ امروز ارزش پورتفوی آنها ۱۰ میلیون تومان یا کمتر است و ورود آنها به بازار سرمایه در سال جاری تا به امروز اتفاق افتاده است، می‌توانند روی پرتفوی سهام خود نوعی ضمانت حداقل بازدهی از صندوق توسعه دریافت کنند.
وی افزود: پورتفوی مورد محاسبه برای این افراد مشتمل بر سهام، واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی و به طور کلی اوضاع اوراق بهادار بازار سرمایه خواهد بود، که اگر ارزش آن ۱۰ میلیون تومان یا کمتر باشد، صندوق توسعه بازار، این حمایت را در قالب یک اختیار فروش برای این دسته از سهامداران روی کل پرتفویشان و برای تاریخ انتهای اردیبهشت ۱۴۰۱ قائل می‌شود.
 جرئیات طرح
همچنین محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در مود این طرح نیز توضیحاتی داد. او گفت: اکنون از بین افرادی که از ابتدای امسال اولین معامله خود را انجام دادند، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند که در ارتباط با رفع نگرانی‌ها مقرر شد یک اختیار فروش در اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود.
بازار سرمایه امسال میزبان تعداد زیادی سهامدار خرد و جدید بود که بنا به شرایط بازار سرمایه در ماه‌های ابتدای سال، این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند؛ به طوری که تعداد سهامداران بازار سرمایه از حدود ۲۰۰ هزار نفر به بیش از چهار میلیون نفر (بدون در نظر گرفتن مشمولان سهام عدالت) رسید. با کاهش ارزش شاخص بورس، نگرانی از رفتار هیجانی سهامداران خرد یا سهامدارانی که تازه وارد بازار سرمایه شده‌اند، تشدید شده است. فعالان و متولیان بازار سرمایه فروش سهام از سوی سهامداران خرد را علت نگرانی از متضرر شدن آنها در زمانی که ارزش سهام‌شان کاهشی است، می‌دانند.
اکنون شورای عالی بورس در جهت حمایت از این سهامداران در روزهای منفی بازار، طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را تصویب کرده است.
تأکید طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و در ارتباط حمایت از سهامداران خردی است که امسال وارد بازار شده‌اند.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درخصوص جزئیات این طرح گفت: از بین افرادی که از ابتدای سال ۹۹ اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پرتفوی کمتر از ۱۰ میلیون تومان دارند که در قالب رفع نگرانی‌ها و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه، مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ برای این افراد منتشر شود. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس توضیح داد: چنانچه این افراد اختیار فروش را تهیه کنند، الان هر پرتفویی دارند به شرط آنکه در اردیبهشت ۱۴۰۱ از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می‌توانند افزایش بدهند و آن مقداری را که افزایش داده‌اند بفروشند ولی قاعدتاً آن مقدار را که الان وجود دارد باید حفظ کنند و چنانچه طی دوره کاهش داشته باشد، این طرح شامل آنها نخواهد شد. به گفته خدابخش، اردیبهشت ۱۴۰۱ چنانچه ارزش دارایی پرتفوی این سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی‌ها به اضافه ۲۵ درصد بود، مابه‌التفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد.
وی توضیح داد: امروز شخصی که ۱۰ میلیون تومان پرتفوی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام را بدون اینکه در طی ۱۴ ماه کاهش دهد در اردیبهشت ۱۴۰۱ کمتر از ۱۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد، مابه التفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و چنانچه هم بیشتر از این رقم باشد، سود آن برای سهامدار حفظ خواهد شد. کسانی که وارد این طرح شوند، یک بازدهی حداقل ۲۵ درصدی خواهند داشت و چنانچه در سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱ بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به خود آنهاست.
وی گفت: نمادی در بورس تهران ایجاد خواهد شد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می کنند، این اختیار را تهیه کنند و تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد شد، یعنی چنانچه این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند، مختارند.
خدابخش افزود: «همچنین در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی ۲۵ درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار خود سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند که در صورت فروش، اختیار از آنها سلب خواهد شد. به این ترتیب و با توجه به توضیحات مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، افراد می‌توانند سهام جدید خریداری کرده و به پورتفوی خود اضافه کنند ولی بخش جدید مشمول این حمایت نخواهد بود. همچنین مقدار سهامی را که امروز به نوعی در قالب پورتفوی‌شان بیمه می‌شود باید حفظ و نگهداری کنند و در صورت تغییر هر بخش، کل حمایت لغو می‌شود.»
واریز سود سهام عدالت از طریق سجام
همچنین شورای عالی بورس علاوه بر مصوبه حمایت از سهامداران خرد، تصمیمات جدیدی در مورد واریز سود سهام عدالت اتخاذ کرد. دهقان دهنوی با اشاره به اینکه واریز سود سهام عدالت افرادی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به حساب آنها واریز می‌‌شود، گفت: سود سال ۹۸ سهام عدالت افرادی هم که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند توسط شرکت سمات واریز می‌شود.
دهقان دهنوی با اشاره به اینکه قرار بود در ماه جاری انتخابات هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شود، گفت: با توجه به طولانی شدن فرایند احراز صلاحیت کاندیداهای عضویت در هیأت مدیره این شرکت‌ها در مراجع ذیصلاح، مقرر شد تا با تصمیم شورای عالی بورس، برگزاری این انتخابات به تعویق بیفتد.
سخنگوی شورای عالی بورس ادامه داد: بر همین اساس، مقرر شد کماکان امر مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و دیگر امور مرتبط تا پایان شهریورماه 1400 برعهده سازمان خصوصی‌سازی باشد تا زمینه‌های لازم برای حضور حداکثری کاندیداها برای عضویت در هیأت مدیره و سهامداران برای حضور در انتخابات فراهم گردد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار موضوع دیگر طرح شده در جلسه شورای عالی بورس را نحوه پرداخت سود سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند عنوان کرد و ابراز داشت: با توجه به تعدد شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام عدالت، مقرر شد تا به منظور تسهیل فرایند، واریز سود سهام افرادی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام شود.
سخنگوی شورای عالی بورس به برگزار نشدن انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشاره و تصریح کرد: بر همین اساس، امسال سود سال 98 سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، به همان روش سهامداران مستقیم سهام عدالت و توسط شرکت سمات واریز می‌شود.
برگزاری مجمع عمومی لغو شد
در جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار همچنین گزارشی از برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در ۱۵ استان کشور که با استفاده از زیرساخت برگزاری مجمع الکترونیکی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شده بود ارائه شد.
به موجب این گزارش با وجود اینکه به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت‌نام کرده بودند، ولی در جریان برگزاری مجامع آنها حداقل نصاب لازم جهت رسمیت جلسه که بیش از نیمی از سهامداران است در هیچ یک از استان‌های یادشده حاصل نشده و مقرر شد تا مجمع آنها برای نوبت دوم دعوت شوند.
شورای عالی بورس با در نظرگرفتن این موارد و با توجه به اینکه تعداد داوطلبان ثبت‌نام کننده جهت عضویت در هیأت مدیره این شرکت‌ها نیز متناسب با تعداد سهامداران آن شرکت‌ها نبود، برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در اسفندماه سال جاری لغو و مقرر کرد به منظور افزایش مشارکت سهامداران در برگزاری مجامع و عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، همه ارکان مربوطه اطلاع‌رسانی لازم به عموم سهامداران در سطح کشور را به عمل آورند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/6/571280/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها