ایران در ایران



پایان ٢٥ سال بلاتکلیفی طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی

مشهد - طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی پس از ٢٥ سال سرگردانی و دغدغه‌های فراوان در این بافت، سرانجام در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد و به همت مدیران شهری و استانی باید وارد مرحله اجرایی شود.
این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.
به‌گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درباره این طرح گفت: با توجه به، به رسمیت شناختن حقوق مالکانه، محور طرح مردم و در رده‌های بعدی دستگاه‌های خدمات رسان و مدیریت شهری است و امیدواریم برنامه اجرایی بسرعت توسط مردم پیش رود.
سید کمال‌الدین میرجعفریان ادامه داد: موضوعات ترافیکی و پارکینگ از دغدغه‌ها بود که ایجاد توقفگاه برای ١٤ هزار وسیله نقلیه در اطراف شارستان و همچنین ایمنی تردد برای زائران در این طرح پیش‌بینی شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ایجاد زائرسراها و میهمانسراها در متراژهای کم و مناسب برای زائران نیز در طرح پیش‌بینی شده است و امیدواریم این طرح با همراهی دستگاه‌های مربوط و مردم به نفع زائران و مجاوران بسرعت اجرا شود. میرجعفریان افزود: در حال حاضر حدود ١٣ هزار نفر در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی سکونت دارند اما در افق این طرح با رویکرد مردمی، پیش‌بینی سکونت ٤٨ هزار نفر شده است.

تحقق حرم شهر رضوی
شهردار مشهد نیز گفت: به طرح تفصیلی مرکز شهر موسوم به طرح «طاش» انتقاداتی وجود داشت و ایده حرم شهر رضوی به‌عنوان ایده اصلاحی مطرح شد.
محمدرضا کلایی افزود: حفظ هویت شهر مشهد مرهون شبکه ارتباطی حرم مطهر و شهر است و برقراری اتصال حرم به شهر ضروری است و در طرح‌های قبلی این ارتباط در نظر گرفته نشده بود که در طرح جدید این ارتباط با احیای بافت‌های تاریخی و مسیرهای تشرف پیش‌بینی شد.
وی ادامه داد: خالی شدن منطقه از سکنه و لزوم ایجاد زیرساخت‌هایی برای حمل‌ونقل پاک در این منطقه، تصمیم‌گیری مجدد در طرح موجود را سبب شد و مشاور، تمرکز خوبی روی طرح با درنظر گرفتن جوانب طرح موجود داشت.
شهردار مشهد گفت: به چالش کشاندن طرح و اخذ اظهارنظرات ذینفعان نیز منجر به پخته‌تر شدن طرح شد و فرایند ماهیتی طرح، نمونه است. کلایی افزود: دغدغه‌هایی در خصوص این طرح در موضوعاتی نظیر حقوق مکتسبه، ره باغ‌ها و شکل‌گیری بافت وجود داشت که این دغدغه‌ها پس از مطرح شدن، بررسی و مرتفع شد. وی ادامه داد: در ١٤٣ پروژه این بافت مشکلاتی در خصوص حقوق مکتسبه وجود داشت که با تلاش استاندار خراسان رضوی مقرر شد این موضوع در استان و با محوریت دستگاه قضایی بررسی شود که دستاورد بزرگی در این طرح است و تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع به مدیریت استان برگشت.
شهردار مشهد گفت: در خصوص زیرگذر حرم رضوی نیز مقرر شد ساختار موجود حفظ و اصلاحات لازم صورت گیرد.

لزوم تأمین مالی برای اجرای طرح
معاون املاک آستان قدس رضوی نیز گفت: تأمین منابع مالی برای اجرای این طرح با راهکارهای مشخص باید مورد توجه باشد و راهکارهای عملی مشارکت مردم در طرح هر‌چه سریعتر مشخص شود. مرتضی حقیقی افزود: تسهیل زیارت برای زائران و مجاوران، ایجاد فضای مناسب برای زائران و امر زیارت، لزوم افزایش مشارکت مردم در این طرح و رعایت حقوق مردم و سرمایه‌گذاران از ارکان این طرح است.

کاهش ضابطه‌های ساخت و ساز
مدیر‌کل مسکن و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: در طرح گذشته متراژ تک پلاک‌هایی که امکان نوسازی داشت ٢٥٠ متر مربع بود در حالی که ٨٠ درصد پلاک‌های منطقه کمتر از ٢٠٠ متر مربع وسعت داشت که در طرح جدید این ضابطه به ١٥٠ متر مربع کاهش یافته است. قدرت‌الله ابک افزود: حداکثر ارتفاع برای ساخت و سازها در این بافت نیز ٢٣متر است.

لزوم تسهیل فرایند مجوزدهی به سرمایه‌گذاران در قزوین

قزوین - استاندار قزوین گفت: فرایند مجوزدهی به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران در تمامی حوزه‌ها بخصوص حوزه صنعت در استان قزوین باید تسهیل شود.
 هدایت‌الله جمالی‌پور در جلسه کارگروه زیربنایی استان اظهار کرد: فرایند جواب دهی و اخذ مجوز در پیچ‌ و خم سازمان‌ها و ادارات ذیربط بسیار طولانی است.
جمالی‌پور افزود: با ایجاد یک پنجره واحد و کارگروه معاونت عمرانی استانداری، متناسب با آیین‌نامه‌های موجود، فرایند اخذ مجوز تسریع شود.
وی، با بیان اینکه این انتقاد وجود دارد که فرایند اخذ مجوز برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بیش از یک سال است که به طول انجامیده، افزود: طولانی شدن فرایند اخذ مجوز برای قزوین که جزو استان‌های پیشرو در عرصه صنعت است، مطلوب نیست.

برق‌رسانی به 5 روستای سیستان و بلوچستان

زاهدان - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: در ایستگاه چهل و سوم پویش «هر هفته الف - ب- ایران»، 83 روستای 17 استان‌ کشور کار برق‌‌رسانی به آن‌ها انجام شد که سهم این استان برق‌رسانی به 5 روستای فاقد برق است.
به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان، خلیل عوض‌زاده اظهار داشت: روستای لوند کنارک، محمدآباد شوره رود زاهدان، نعمت‌آباد لدی دلگان، وشنام نور محمد چابهار و عادل‌آباد میرجاوه روستاهایی است که کار برق‌رسانی به آن‌ها انجام شد. وی با بیان اینکه بیش از 9 میلیارد و 781 میلیون ریال برای برق‌رسانی به این روستاها هزینه شده است افزود: 110 خانوار با افتتاح این طرح‌ها از نعمت برق پایدار بهره‌مند شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین کلنگ برق‌رسانی به 2 روستای ملا دیم کنارک و چاهک ایرانشهر با اعتبار 11 میلیارد و 985 میلیون ریال زده شد تا با کلنگ زدن این طرح 26 خانوار روستایی دیگر از نعمت برق برخوردار شوند.
مهندس عوض‌زاده  با بیان اینکه بیش‌ از۹۰ درصد پروژه‌ها در حوزه روستایی انجام شده ادامه داد: ۶۴۲ روستای سیستان و بلوچستان و بیش از ۱۱۰ هزار خانوار استان با افتتاح و کلنگ‌زدن این پروژه‌ها از نعمت برق پایدار بهره‌مند شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان افزود: تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار که کد آبادی دارند کار برق‌رسانی آنها انجام شده و باقی‌ مانده روستاهای فاقد برق در صورت صدور مجوز خدمات‌دهی از سوی منابع طبیعی و شورای حفاظت از اراضی ملی به قید فوریت در برنامه برق‌رسانی قرار خواهند گرفت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/10/571294/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها