به نام تاریخ



14 اسفند تولدها

پرویز شهدی: مترجم ایرانی سال 1315 متولد شد. پرویز شهدی در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران تحصیل کرد و رشته ادبیات تطبیقی را در دانشگاه سوربن فرانسه خواند. پس از بازگشت به ایران در سال 1363 ترجمه را جدی‌تر دنبال کرد و تاکنون کتاب‌های «پاک کن‌ها»، «مهتاب»، «سال گذشته در مارین باد»، «ساعت ده و نیم شب در تابستان»، «ماندران‌ها»، «شرق بهشت»، «طاعون»، «دیوانه بازی»، «ماجراهای شگفت انگیز»، «فراز و نشیب زندگی بدکاران»، «جنایت و مکافات»، «بیگانه»، «بارون درخت‌نشین» و «در غرب خبری نیست» با ترجمه او منتشر شده‌اند.
فخرالدین فخرالدینی: پیشگام عکاسی پرتره در ایران سال 1311 در چنین روزی به دنیا آمد. فخرالدین فخرالدینی در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد و پدرش شاعر و عکاس بود و برادرش فرهاد فخرالدینی موسیقیدان بنام ایران است. او در کودکی به نقاشی علاقه مند شد و از 18 سالگی سراغ عکاسی رفت و در کنار پدرش عکاسی یاد گرفت. تمرکزش را بر عکاسی پرتره گذاشت و در سفر به امریکا و آلمان در زمینه شخصیت‌گرایی در عکاسی پرتره کار کرد. او از هنرمندان و چهره‌های زیادی چون محمدرضا شجریان، شهریار، محمدعلی کشاورز، عباس کیارستمی، محمود دولت آبادی و مرتضی ممیز عکاسی کرده است.
آنتونیو ویوالدی: امروز سیصد و چهل و سومین سالروز تولد آهنگساز مشهور ایتالیایی است. آنتونیو ویوالدی نواختن ویولن را از پدرش آموخت و همراه او در سراسر ونیز کنسرت برگزار کرد. ویوالدی که مدتی کشیش بود پس از اینکه استاد ویولن پرورشگاهی در ونیز شد بسیاری از کنسرتوها، کانتات‌ها و قطعات مذهبی‌اش را برای کودکان این پرورشگاه ساخت. کنسرتوهای «چهار فصل» مشهورترین اثر اوست که ساخت آن را در سال 1722 آغاز کرد. این کنسرتوها جنبش تازه‌ای در ادراک موسیقی به وجود آوردند و ویوالدی در آنها آواز پرندگان، پارس سگ‌ها، شب‌های خاموش، تندبادها و آتش را به نمایش گذاشت. او سال 1741 درگذشت.
خالد حسینی نویسنده افغان رمان «بادبادک باز»، رضا سعیدی بازیگر، محمدرضا مقتدر معمار، لئون پل فارگ نویسنده و شاعر فرانسوی، الله قلی نظری بازیگر و کارگردان، شاهرخ گیوا داستان نویس، نادر وحید داستان‌نویس، کریس‌را خواننده انگلیسی، جینا بوید بازیگر امریکایی و بیل میلنر بازیگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
ژان فرانسووا شامپولیون، زبان‌شناس و شرق‌شناس فرانسوی و لوک پری بازیگر امریکایی در چنین روزی درگذشتند.
15 اسفند
تولدها
پیر پائولو پازولینی: کارگردان ایتالیایی سال 1922 در چنین روزی به دنیا آمد. پیر پائولو پازولینی از فیلمسازان نسل دوم سینمای بعد از جنگ ایتالیاست که کارش را با نوشتن فیلمنامه «شب‌های کابیریا» برای فدریکو فلینی آغاز کرد. سال 1961 نخستین فیلمش را با نام «آکاتونه» ساخت و پس از آن «ماما روما»، «انجیل به روایت متی»، «پرنده‌های بزرگ و پرنده‌های کوچک»، «ادیپ شهریار»، «قضیه»، «خودانی»، «مده آ»، «دکامرون»، «حکایت‌های کنتربری»، «داستان‌های عشقی هزار و یک شب» و «سالو یا 120 روز در سودوم» را کارگردانی کرد. بسیاری از فیلم‌های او اقتباس‌های مدرن از آثار کلاسیک ادبی جهان بودند. او سال 1975 درگذشت.
سالروز تولد نورالدین نوری روزنامه‌نگار، لیلی فرهادپور داستان‌نویس و بازیگر، فاطمه راکعی شاعر، حافظ موسوی شاعر، محمدعلی لطفی مقدم نویسنده و کارگردان، اتابک نادری بازیگر، عبدالحسین شهنازی نوازنده تار،  خسرو احتشامی شاعر، رضا چایچی شاعر، پری رضوی داستان نویس، پروین عابدی شاعر و علیرضا عباسی شاعر هم امروز است.
 درگذشت‌ها
رسول ملاقلی‌پور: کارگردان سینمای ایران سال 1385 در چنین روزی درگذشت. رسول ملاقلی پور متولد 1334 بود و با شروع جنگ تحمیلی به عنوان عکاس و سازنده فیلم کوتاه و مستند در جبهه‌ها مشغول به کار شد. نخستین فیلم بلندش را با نام «نینوا» در سال 1363 ساخت و با «بلمی به سوی ساحل» و «پرواز در شب» مورد توجه قرار گرفت. «افق»، «مجنون»، «لبه تیغ»، «خسوف»، «پناهنده»، «سفر به چزابه»، «هیوا»، «کمکم کن»، «نسل سوخته»، «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» دیگر فیلم‌های ملاقلی پور بودند. او برای «هیوا»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر گرفت.
آنا آخماتووا: شاعر مشهور روس سال 1966 درگذشت. آنا آخماتووا متولد 1889 بود و نخستین شعرهایش را در سال 1907 سرود که در نشریه ای چاپ شدند. نخستین مجموعه شعرش «شامگاه» نام داشت که سال 1914 منتشر شد و پس از آن «تسبیح»، «گلستان یا باغ گل»، «موج پرندگان سفید»، «بارهنگ»، «فاتحه و شعر بدون قهرمان» و «پرواز زمان» از او منتشر شدند. آنا آخماتووا از بنیانگذاران مکتب شعری آکمه ایسم بود؛ مکتبی که در اوایل قرن بیستم پایه‌گذاری شد و به اوج‌گرایی و تعالی‌گرایی شناخته می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/16/571327/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها