نگاهی به سندروم ونگوگ


شهرزاد عبدیه
روانشناس
تاکنون درباره سندرم ونگوگ چیزی شنیده اید؟ بله درست حدس زدید؛ منظورم از ونگوگ همان نقاش هلندی بلند آوازه‌ای است که گوش خود را برید و در دو خودنگاره، تصویر خودش را با گوش باندپیچی شده، کشید. نقاش ماهری که گفته می‌شود؛ ازاختلال دوقطبی رنج می‌برد و در سن 37 سالگی با شلیک گلوله به زندگی خودش پایان داد. اگر دوست دارید درباره زندگی او بیشتر بدانید کتاب شور زندگی اثر ایروینگ استون را بخوانید. ویرجینا وولف و ارنست همینگوی نیز دو نویسنده معروفی هستند که گفته می‌شود از این بیماری رنج می‌بردند. در بین بازیگران هم نمونه‌هایی از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی وجود دارد که از بین آنها می‌توان به ویوین لی بازیگر زیبا و توانای نقش اسکارلت اوهارا در فیلم بربادرفته اشاره کرد.
اما اختلال دوقطبی چیست؟ مبتلایان به اختلال دوقطبی گاهی سرشار از شور و شیدایی هستند و زمانی دیگر افسرده و بی‌انگیزه! و به‌همین دلیل به این اختلال، افسردگی – شیدایی هم گفته می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال در دوره‌های شیدایی، افزایش انرژی وفعالیت زیادی داشته و اعتماد به نفس‌شان بیشتر می‌شود تا جایی که حتی ممکن است دچار نوعی خود بزرگ بینی نیز بشوند. در این دوره ممکن است خوابشان کم شده و پرحرف شوند؛ کارهای عجیبی مانند ولخرجی‌های زیاد یا خرید و فروش و سرمایه گذاری‌های اشتباه و پر ضرر انجام دهند. در این دوران ممکن است دچار افزایش فعالیت اعم از فعالیت‌های اجتماعی، شغلی و... شوند. این افراد در دوره افسردگی کاملاً تغییر می‌کنند و گاه آنقدر بی‌انگیزه شده و خلقشان پایین می‌آید که روی فعالیت‌های اجتماعی و شغلی و خانوادگی آنها هم تأثیر منفی زیادی می‌گذارد. نوسانات خلقی می‌تواند با تأثیر بر اشتهای این افراد باعث بی‌اشتهایی یا پراشتهایی و به‌دنبال آن افزایش یا کاهش وزن شود. اختلال دوقطبی دارای انواع مختلفی است که تشخیص و درمان آن باید توسط متخصصان حوزه روان انجام شود.
این اختلال در زمره اختلالات خلقی قرار دارد و عوامل ژنتیکی می‌توانند در ابتلا به آن مؤثر باشند. خبر خوب این که اگرچه در این بیماری احتمال عود وجود دارد اما بسیاری از مبتلایان به اختلال دوقطبی می‌توانند با مراجعه به متخصص و مصرف دارو و شرکت در دوره‌های روان درمانی، بیماری خود را کنترل و درمان کنند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7581/16/571328/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها