سخنگوی شورای نگهبان:

اسامی ادعایی درباره صلاحیت نامزدها کذب است


گروه سیاسی/ صلاحیت داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جلسه صبح چهارشنبه شورای نگهبان بررسی می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان که پیش‌تر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از میان حدود 600 داوطلب  این شورا تنها صلاحیت 40 کاندیدایی را که  طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند بررسی می‌کند، روز گذشته در تشریح محتوای جلسه اول شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها گفت: «جلسه  اول مروری بر اسامی ارسالی و ارائه گزارش‌های تهیه شده توسط کارشناسان بود. با توجه به اینکه برخی از مدارک و اسناد کافی نبود، مقرر شد کارشناسان ما پرونده‌ها را تکمیل کنند تا ما در جلسه بعدی که  چهارشنبه صبح برگزار می‌شود، مجدداً کار رسیدگی را انجام دهیم.»
کدخدایی شامگاه یکشنبه در برنامه تیتر امشب  شبکه خبر با اصرار بر مصوبه محل اختلاف شورای نگهبان که ثبت نام کنندگان را ملزم می‌کرد مدارک تحصیلی، سوابق کار و عدم سوء پیشینه ارائه کنند، گفته بود: «چیزی حدود ۴۰ نفر طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک خود را به وزارت کشور داده‌اند، یعنی بقیه افرادی که مدارک اعلامی را تحویل ندادند اصلاً بررسی نمی‌کنیم چون آن ثبت‌نام را به رسمیت نمی‌شناسیم.» موضعی که مبنای انتشار اخبار و شایعات متعددی مبنی بر رد صلاحیت برخی کاندیداها از سوی شورای نگهبان شد. سخنگوی شورای نگهبان اما دیروز  در این باره تأکید کرد که «اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملاً این اخبار را تکذیب می‌کند.» روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و از جمله کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تمرکز بر انتخابات و استفاده نکردن از امکانات و فضای کار دولت از رئیس جمهوری درخواست مرخصی کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضایی و دیگر نامزد ریاست جمهوری نیز در جلسه روز گذشته شورای عالی قضایی از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور او تشکیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد. او البته در این باره گفت: «با اینکه ایام تبلیغات فرا نرسیده و اعلام نظر شورای نگهبان نشده و وضعیت عادی است و قانون هم منعی نکرده اما سلیقه شخصی‌ام این است و  توصیه‌ای به پخش صوت و تصویر خودم ندارم.»
شورای ائتلاف اصولگرایان به عنوان یکی از جبهه‌های اصولگرای حامی رئیسی  دیروز از او به دلیل ثبت نامش در انتخابات تشکر کرد و در عین حال از عدم حضور «فداکارانه» محمدباقر قالیباف در راستای حمایت از وحدت در جریان انقلاب قدردانی کردند. حجت‌الاسلام تقوی در نشست این شورا در پاسخ به شایعه احتمال حمایت همزمان شورای وحدت از آیت‌الله رئیسی و لاریجانی در عرصه انتخابات تأکید کرد که از ابتدا تاکنون تنها گزینه مطرح در شورای وحدت آیت الله رئیسی بوده است.
به گزارش ایرنا، یک عضو جبهه اصلاحات ایران هم از موکول شدن انتخاب نامزدهای جبهه اصلاحات به بعد از احراز صلاحیت‌ها خبر داد و «احراز صلاحیت» و «نظرسنجی» را در تعیین نامزد نهایی اصلاح‌طلبان مؤثر دانست. عزت الله تقوائیان،‌دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران درباره احتمال حمایت جریان اصلاحات از علی لاریجانی گفت: این اصل قطعی است که از نامزد غیر اصلاح‌طلب حمایت نخواهیم کرد.  برخلاف این نظر محمدعلی وکیلی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم با بیان اینکه سبد آقای لاریجانی و اصلاح‌طلبان در بخش زیادی از آرا همپوشانی دارد، گفت: ائتلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی تابع نظرسنجی‌های روزهای آخر است. او تأکید کرد: آقای لاریجانی به عنوان کاندیدای مستقل حضور پیدا کرده و پایه سوم این انتخابات است. او، رئیسی و لاریجانی را  دو پایه ثابت فینال انتخابات دانست و افزود:  در ضلع سوم، یکی از سه نفر آقایان جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان پایه اصلی خواهد بود.
روز گذشته محمد شریعتمداری داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  حسن سینکی از مدیران جریان اصلاح‌طلب را که در کارنامه اجرایی خود معاونت وزارت بازرگانی و استانداری استان بوشهر را دارد  به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرد. سید ابوالحسن فیروزآبادی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری هم  در بیانیه‌ای به چالش ها و در عین حال فرصت های پیش روی کشور پرداخت. او با اشاره به چالش هایی همچون فشار تحریم ها و تعمیق مشکلات، بی‌عدالتی، فساد ساختاری و انسداد چرخش نخبگان گفت که در مراحل بعدی فرایند انتخابات، برنامه‌های خود را تحت عنوان  دولت «تحول و عدالت» ارائه خواهد کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/2/577169/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها