اخبــــار



روحانی در گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر عراق خواستار شد
لزوم واکنش قاطع دولت عراق به تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران

رئیس جمهوری دوشنبه گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، ضمن تأکید بر ضرورت همکاری دو کشور برای مقابله با تحرکات گروه‌های تکفیری و تروریستی که به‌دنبال ضربه زدن به روابط خوب دو کشور هستند، از تعرضات اخیر به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق از سوی برخی افراد و گروه‌های خودسر ابراز تأسف کرد و لزوم واکنش قاطع و سریع دولت عراق به این تعرضات را مورد تأکید قرار داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات در عراق را امنیت خود می‌داند، بر ضرورت همکاری دو کشور برای مقابله با تحرکات گروه‌های تکفیری و تروریستی که به دنبال ضربه زدن به روابط خوب دو کشور هستند، تأکید کرد. رئیس جمهوری با بیان اینکه گروه تروریستی داعش همچنان یک خطر مهم امنیتی در منطقه به شمار می‌رود، همکاری دو کشور برای مقابله با این گروه تروریستی را ضروری خواند. روحانی همچنین با اشاره به بازی دوگانه امریکا در مبارزه با تروریسم و نیز مبهم توصیف کردن عملکرد این دولت در مرزهای عراق و سوریه، گفت: امریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته‌اند و حضور آنان در عراق کمکی به ثبات و امنیت این کشور نخواهد کرد. رئیس جمهوری همچنین با حمایت از حضور عراق به عنوان کشور مهم اتحادیه عرب در تعاملات منطقه‌ای، از نقش مثبت بغداد در میانجیگری به منظور حل اختلافات میان کشورهای منطقه استقبال کرد.
روحانی در عین حال، با استقبال از مواضع عراق درخصوص فلسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و غزه از سوی این کشور، تأکید کرد: انتظار داریم عراق با توجه به ظرفیت‌هایی که در اتحادیه عرب دارد برای فعال‌تر کردن این اتحادیه در موضوع فلسطین تلاش کند.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در دی‌ماه سال گذشته، اظهارکرد: اجرایی و عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته در این کمیسیون از جمله تسریع در اجرای پروژه مهم راه آهن شلمچه – بصره و اتصال راه آهن‌های دو کشور، می‌تواند گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق باشد. نخست‌وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی، با ابراز تأسف و عذرخواهی بابت تجاوز اخیر برخی از افراد خودسر به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق تأکید کرد که این موضوع در دست پیگیری است و حتماً با مسببان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
مصطفی الکاظمی، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین و همچنین تجاوز و کشتار مردم بی‌دفاع در غزه را بشدت محکوم کرد و با تأکید بر مقابله جدی و قاطع با این جنایات، گفت: در رایزنی با سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب حتماً موضع قاطع و محکمی در این زمینه اتخاذ خواهیم کرد. الکاظمی همچنین ضرورت مقابله جدی با اقدامات تروریستی گروهک داعش در منطقه را مورد اشاره قرار داد و از همکاری جمهوری اسلامی ایران با عراق در این زمینه قدردانی کرد. نخست‌وزیر عراق با تأکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و منطقه‌ای تهران و بغداد، با اشاره به تصویب توافقنامه احداث خط‌ آهن بصره – شلمچه در هیأت وزیران این کشور، اظهار داشت: این پروژه مهم امروز در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

رئیس قوه قضائیه:
جنایات صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اخبار نگران‌کننده‎ای از وضعیت اسف‎بار مردم فلسطین می‎رسد، گفت: جنایات صهیونیست‎ها بی‌پاسخ نمی‌ماند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، با محکومیت حملات صهیونیست‌ها به مردم بی‌دفاع غزه گفت: کشتار زنان و کودکان و تخریب ساختمان‎ها خصوصاً در مناطق پرجمعیت و ظلم و ستم به ساکنان غزه بار دیگر انفعال و بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در قبال مردم فلسطین را ثابت کرد.
رئیسی همچنین متذکر شد: جنایات صهیونیست‎ها بی‌پاسخ نمی‌ماند و نیروهای مقاومت سرنوشت فلسطین را با مجاهدت و ایستادگی تعیین خواهند کرد و تشکیل دادگاه استیفای حقوق مردم رنجدیده فلسطین و رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی و حامیانش که در رأس آنها امریکا قرار دارد، دور نیست. وی تحول را نیاز امروز جامعه و نظام اداری کشور دانست و تأکید کرد: قوه قضائیه نیز در سال‌جاری با انگیزه و جدیت بیشتر و تلاش مضاعف اجرای سند تحول قضایی را پیگیری خواهد کرد. رئیس قوه قضائیه بر همین اساس همکاران دستگاه قضایی را به رسیدگی سریع، دقیق و قانونمند به پرونده‎ها بر مبنای حق و عدل و انصاف توصیه کرد و آن را از مطالبات مردم از عدلیه دانست.
در این جلسه، علی القاصی مهر دادستان تهران با ارائه گزارشی در خصوص کشف و شناسایی یک شبکه فساد سازمان یافته در شهرداری و شورای شهر لواسان از صدور کیفرخواست برای ۵۱ متهم این پرونده به اتهام ارتشا و وساطت در ارتشا، پرداخت یا اخذ رشوه و تحصیل مال به نحو نامشروع و پولشویی خبر داد. او از ارجاع این پرونده به دادگاه کیفری تهران خبر داد و مجموع ارقام مربوط به این پرونده را بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که پرونده برای برخی پرداخت‌کنندگان رشوه نیز مفتوح به رسیدگی است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه از لغو یکی از بخشنامه‎های بانک ملی با پیگیری‌های این سازمان خبر داد که بانک مذکور از سال ۹۴ بر خلاف مقررات شورای پول و اعتبار صدها میلیارد تومان از طریق دریافت یک درصد کامزد از مشتریان درآمدزایی کرده و رقم دریافتی یک استان بالغ بر ۵ میلیارد و یکصد میلیون تومان بوده که مقرر شده این ارقام به مشتریان برگردانده شود.
حجت‌الاسلام حسن درویشیان همچنین با ارائه گزارشی از شناسایی و برخورد با کارکنان متخلف برخی دستگاه‌های اجرایی از دستگیری یکی از کارکنان بانک ملی در استان گلستان خبر داد که با سوءاستفاده از موقعیت شغلی و سهل‌انگاری مسئولان مافوق، با جعل امضای ۳۳ تن از مشتریان بانک، اقدام به برداشت ۵۰ میلیارد ریال از وجوه ۵۵ فقره سپرده و واریز به حساب خود و اعضای خانواده‌اش کرده بود. حجت‎الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز با ارائه گزارشی از شناسایی و برخورد با عناصر ناسالم مرتبط با مجموعه‌های قضایی گفت که تاکنون ۵۷ نفر طی دو مرحله به اتهام فساد و دریافت رشوه بازداشت شده‌اند.

وزارت دفاع هزار فروند پهپاد برای ارتش می‌سازد

روز گذشته توافقنامه راهبردی توسعه توان پهپادی ارتش از سوی فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع امضا شد که در مرحله نخست اجرای این توافقنامه، هزار فروند پهپاد از سوی وزارت دفاع تولید و به ارتش تحویل می‌شود.
به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، در این مراسم با بیان اینکه این قرارداد هم از نظر تعداد و هم از نظر تنوع و کیفیت، قدرت پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تا حد بسیار بالایی ارتقا خواهد داد، اظهار کرد: مردم شریف ایران در ماه‌های اخیر شاهد قدرت نوظهور پهپادی ارتش در رزمایش‌ها و بهره‌برداری‌های اطلاعاتی و عملیاتی بوده‌اند که بخش شایان توجهی از این قدرت با مهارت و دانش صنعت دفاعی حاصل شده که توانستند برگ برنده‌ای برای توان نیروهای مسلح به ارمغان آورند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/2/577170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها