سخنگوی وزارت خارجه:

مذاکرات وین ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری ندارد


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه پرونده هسته‌ای و مذاکرات وین موضوعی ملی است، گفت: اگر یک ساعت زودتر هم در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌ها بتوانیم تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران را ملغی کنیم، حتماً تردیدی در این زمینه نخواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز گذشته در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به در پیش بودن برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آیا سیگنال‌هایی از طرف‌های غربی برای فرسایشی کردن مذاکرات به منظور تشکیل دولت جدید در ایران شنیده‌اید، تأکید کرد: ارتباط دادن آنچه که در وین در حال رخ دادن است به تحولات داخلی کشور، مسیر و ارتباط درستی نیست. پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده ملی است و به این دولت و آن دولت وابسته نیست. وزارت خارجه هم یک دستگاه حاکمیتی است و در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند.
خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال توافق مقدماتی بین ایران و ۱+۴  با بیان اینکه گفت‌وگوهای فنی در وین در قالب سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی ادامه دارد، افزود: درصد قابل توجهی از براکت‌ها و یا جای خالی‌های باقی مانده در این کارگروه‌ها تکمیل شده و توافقاتی صورت گرفته است. درصدی از این براکت‌ها احتیاج به تصمیمات سیاسی دارد که حتماً باید این تصمیمات در پایتخت‌های کشورها گرفته شود. او با بیان اینکه ما در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام بر مواضع و دیدگاه‌های خود تأکید و پافشاری می‌کنیم، تأکید کرد: ضمن اینکه اجازه نمی‌دهیم این گفت‌وگوها فرسایشی شود نمی‌خواهیم توافقی نیز صورت بگیرد که در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی تهران نباشد.
خطیب‌زاده همچنین درباره پایان مدت توافق سه ماهه صورت گرفته بین ایران و آژانس در چند روز آینده، اینکه آیا این توافق تمدید خواهد شد یا نه، با بیان اینکه  «قانون مجلس الزام‌آور است و آنچه که بین ایران و آژانس توافق شده است در همان چارچوب است و قانون مجلس بر توقف دسترسی‌های فراپادمانی آژانس تأکید کرده است»، گفت: «آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد. توافقی که بین دو طرف صورت گرفته این بود که فیلم‌ها ضبط شود و در اختیار آنها (آژانس) قرار نگیرد. در پایان سه ماه می‌توانیم تصمیم بگیریم که نوارها پاک شود و یا اینکه براساس تصمیماتی که صورت می‌گیرد این توافق تمدید شود.»
سخنگوی وزارت خارجه که نشست خبری روز گذشته‌اش با خبرنگاران را با قرائت بیانیه‌ای به زبان عربی در راستای محکوم کردن جنایت‌های شرم آور رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین آغاز کرده بود، در ارتباط با علت لغو سفر  ظریف به وین و همچنین تأثیر تحولات اخیر در اراضی اشغالی بر مذاکرات وین گفت: در تور اروپایی آقای ظریف برخی از سفرها در دست نهایی شدن بود از جمله سفر به اتریش اما ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم که این سفر انجام نشود و آقای ظریف نیز به مصلحت ندانست که این سفر انجام شود. او با بیان اینکه ما در کنار ملت فلسطین هستیم از اینکه برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند که در کنار ظالم و جنایتکار بایستند، ابراز تأسف کرد و افزود: روابط ما با کشورها از جمله کشورهای اروپایی از عامل ثالث اثر نخواهد پذیرفت و روابط خوب‌مان را با دیگر کشورها از جمله اتریش ادامه خواهیم داد و تصمیم خودمان هم برای حمایت همیشگی از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین یک تصمیم قطعی است.
خطیب‌زاده با اشاره به  رایزنی‌های دیپلماتیک کشورمان در ارتباط با تحولات اخیر فلسطین با دیگر کشورها، گفت: از همان لحظات اول به صورت جدی این موضوع را پیگیری کردیم و سخنرانی روز گذشته وزیر امور خارجه در نشست مجازی سازمان همکاری اسلامی نیز چند بند مشخص داشت از جمله ضرورت شناسایی جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌دهد به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت. او تأکید کرد: سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و دیگر سازمان‌هایی که در این حوزه مسئول هستند باید به صورتی مؤثر این موضوع را پیگیری کنند و از ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده و در راستای دفاع از حقوق حقه مردم فلسطین نیز اقدامات مؤثری انجام دهند.
سخنگوی  وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گزارش نشریه میدل ایست درباره روند مذاکرات ایران و عربستان و این ادعا که ایران از ریاض خواسته که به تهران در راستای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت کمک کند، تصریح کرد: این یک خبرسازی است و چنین مطالبی صحت ندارد. گفت‌وگوهای ما با عربستان در ارتباط با موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است و این مذاکرات در ارتباط با این مسائل پیگیری می‌شود و این خبرسازی‌ها صحت ندارد.
او همچنین درباره برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و اینکه مشخص است که در کدام کشورها این انتخابات به منظور مشارکت ایرانیان خارج از کشور برگزار خواهد شد و صندوق‌های رأی اختصاص داده می‌شود، گفت: طبیعتاً در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دفتر فعالی دارد با هماهنگی دولت میزبان صندوق آرا در نظر گرفته خواهد شد و مثل دوره‌های قبلی تلاش می‌شود در شهرها و حوزه‌هایی که ایرانی‌ها حضور دارند اما دفتر یا نمایندگی فعال از سوی ایران وجود ندارد با کمک دولت‌های محلی و ایرانیان مقیم آنجا حوزه‌های اخذ آرا داشته باشیم.
خطیب‌زاده همچنین با تکذیب برخی خبرسازی‌ها مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن همسر وزیر خارجه گفت:  همسر آقای ظریف ایشان را در سفر به سوریه و ادامه سفر ایشان همراهی کرده است و این شایعات ارزش پرداختن ندارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/3/577172/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها