همزمان با سالروز تولد شاعر شهیر ترکمن انجام می‌شود

رونمایی از دیوان ۴جلدی اشعار مختومقلی فراغی به فارسی


همزمان با آیین نکوداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در سالروز تولدش، دیوان اشعار او که در 4 جلد به فارسی ترجمه شده است رونمایی می‌شود.
مختومقلی فراغی، شاعر شهیر ترکمن که در قرن دوازدهم، زمانی که آتش جنگ داغ بود، زندگی می‌کرد. مسائل سیاسی و مشکلات روز را در اشعار خود به زبان شعر بیان کرد. این شاعر ترکمن که درد مردم زمان خود را در سینه داشت به پیامبر(ص) و بزرگان دین ارادت خاص داشت و عشق به خدا و مردم را می‌توان در اشعارش یافت.
مختومقلی فراغی در سال هزار و ۱۱۲ هجری خورشیدی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس دیده به جهان گشود.
وی از کودکی به علم و دانش علاقه وافری داشت و خواندن، نوشتن، فراگیری علوم عقلی و نقلی را در محضر پدرش دولت محمد آزادی آموخت سپس در مکتب نیاز صالح که از پیران و عارفان زمان بود به کسب فضایل عرفانی و معنوی پرداخت تا آنجایی که از دقایق علوم و معرفت بهره کافی یافت و جوانه شعر و ادب در بوستان خاطرش سر برکشید.
این شاعر و عارف نامی ترکمن در ۵۷ سالگی و بعد از عمری تلاش در مسیر شعر و ادب، در سال هزار و ۱۶۹ هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان دیده از جهان فروبست و به دیار حق شتافت.
پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.امانگلدی ضمیر، فرماندار مراوه تپه که معتقد است مختومقلی فروغی یک اندیشمند مصلح است می‌گوید: «او فقط یک شاعر نیست بلکه بیان کننده مشکلات اجتماعی مردم در زمان خودش بود. به عبارتی وی نسبت به مسائل و مشکلات مردم از لحاظ اجتماعی احاطه داشت و هم به باورهای دینی و مذهبی اعتقاد داشت. در واقع وی به‌عنوان مصلح در برابر زور و ظلم هرجایی که حق مردم نادیده گرفته می‌شد با زبان شعر مطرح می‌کرد. او حتی برای تحصیل به مناطق دیگر همانند بخارا و سمرقند و هند و... رفته و نزد استادان و اندیشمندان بزرگ هم کسب علم می‌کند.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان گلستان مختومقلی فراغی را به لحاظ جایگاهی، فردوسی شعر ترکمن می‌داند و می‌گوید: «از آنجایی‌که اشعار این شاعر شهیر ایرانی ترکمن برگرفته از دین مقدس اسلام و پیرو سلوک ائمه اطهار و با رویکرد عرفانی می‌باشد، مردم ترکمن علاقه بسیاری به اشعار او داشته و اغلب به‌عنوان مرجع در عرصه راهوری و گفتمان‌های خود استفاده می‌کنند.»
احمد گلچین همچنین با اشاره به اینکه اشعار مختومقلی به زبان‌های مختلف ترجمه شده است، می‌افزاید: «اشعار این شاعر نیز به‌دلیل همزبانی و هم مرزی در بین مردمان ترکمنستان از محبوبیت خاصی برخوردار است و هر ساله  بسیاری از مردمان و مسئولان این کشور در آیین بزرگداشت ایشان شرکت می‌کنند و امسال طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده با وزارت کشور بناست دو نفر از نمایندگان این کشور در مراسم حضور داشته باشند.»
وی همچنین با بیان اینکه امسال به‌دلیل همه‌گیری کرونا مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی همانند هرسال و به مناسبت دویست و هشتاد و هشتمین  سالروز ایشان و به‌صورت محدود و با حضور دوستداران و اهالی فرهنگ و ادب و تعدادی از انجمن‌ها و با همراهی مسئولان سیاسی و فرمانداران و استانداری در ساعت 15 روز پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت در آرامگاهش در روستای آق توقای از توابع شهرستان مراوه تپه برگزار می‌شود، می‌گوید: «در این مراسم ضمن اجرای برنامه‌های هنری که به این مناسبت تهیه شده آیین رونمایی از دیوان ایشان که در 4 جلد ترجمه شده و نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان با همین مضمون را خواهیم داشت.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/8/577204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها