اخـــــــــبار


استفاده بهتر از ابزار فناوری با تفکر نقادانه امکانپذیر است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه غیر از نظام آموزشی مبتنی بر کارآفرینی، در آینده به تفکر نقادانه نیز نیاز است، تصریح کرد: تفکر نقادانه باعث می‌شود دانش‌آموزان استفاده بهتری از ابزار فناوری کنند.
به گزارش «ایران»، امیر ناظمی در مراسمی با عنوان «طرح ملی تربیت مربیان کارآفرینی با رویکرد کسب و کارهای فناورانه» با اشاره به این که دیوایس‌های هوشمند که زمانی به‌عنوان مانع آموزش به حساب می‌آمد در پاندمی کرونا به ابزار آموزش تبدیل شد، گفت: در کنار تغییر ابزار آموزشی، محتوا نیز با تغییر بسیاری رو به رو شده است. مطالعات نشان می‌دهد ما همواره کودکانی را آموزش می‌دهیم که نه در امروز بلکه در فردا زندگی می‌کنند.با تغییراتی که آینده نسبت به امروز دارد محتوا نیز باید دچار تغییر شود. وی افزود: یکی از محورهای مهم آموزشی مورد نیاز برای نسل آینده و کودکان امروز کارآفرینی است، زیرا کارآفرینی به محتوای آموزشی تبدیل می‌شود. آموزشی که می‌گوید اگر می‌خواهید زندگی بهتری در آینده داشته باشید، آموزش ببینید. این نظام آموزشی اندازه تمام نظام‌های دیگر آموزشی در جهان مورد توجه قرار گرفته است. ناظمی با بیان این که غیر از نظام آموزشی مبتنی برکارآفرینی، در آینده به تفکر نقادانه نیز نیاز است، تصریح کرد: تفکر نقادانه باعث می‌شود دانش‌آموزان استفاده بهتری از ابزار فناوری کنند و بدانند چگونه یاد بگیرند. کارآفرینی و تفکر نقادانه دو محتوای اصلی آموزشی برای کودکانی است که دهه‌های آینده وارد بازار کار خواهند شد و دیگر مانند گذشته ریاضی و علوم دروس اصلی نیستند، بلکه کارآفرینی و تفکر نقادانه نیز باید در کنار آنها تدریس شوند.
ناظمی تأکید کرد: استفاده از ابزار جدید و آموزش کارآفرینی صرفاً تغییر در ابزار آموزش نیست، تغییر کل نظام آموزشی در حوزه محتوا و ساختار حکمرانی است. با پذیرفتن تغییرات خودمان را برای آینده آماده می‌کنیم. هر چقدر انعطاف‌پذیری ما برای آینده بیشتر باشد، برای تغییرات شکل گرفته در حوزه تکنولوژی آماده‌تر خواهیم بود. تغییرات نیازمند این است که در استراتژی‌ها و سیاستگذاری آموزشی نیز آن را لحاظ کنیم و بر بال تغییرات سوار شویم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. معاون وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد، مجموعه اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده، بتواند راه را برای آموزش مبتنی بر ابزار هوشمند و تفکر نقادانه باز کند و بتوانیم خوشامدگوی تغییراتی باشیم که امروز در حوزه فناوری رخ دهد.

 رشد اشتغال‌آفرینی و توسعه فضای کسب‌وکار با ICT

به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیست‌بوم ICT کشور در طول دهه گذشته، رشدی چشمگیر در اشتغال‌آفرینی، توسعه فضای کسب‌ و کار و ایجاد بستری امن برای حضور فعالان بخش خصوصی در اقتصاد کشور را رقم زده و اهمیت خدمات این بخش با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و ایران بیش از همیشه برای کاربران ملموس شده است.
به گزارش ایسنا، روز جهانی ارتباطات، هفدهم ماه مه (۲۷ اردیبهشت) است. اکنون دیگر ارتباطات به تلفن و اینترنت هم محدود نمی‌شود و اگرچه این مسیر بیش از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری  خواهیم بود.
هولین ژائو - دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) - «تسریع تحول دیجیتالی در دوران‌ چالش‌برانگیز» را  شعار روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی اعلام  و با بیان اینکه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات هدایتگر جوامع به‌سوی تحول دیجیتالی بوده، عنوان کرد: این فناوری‌ها، سرآغاز شکل‌گیری اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی شده، که در شرایط حاضر، جامعه اطلاعاتی، به‌عنوان یکی از محورهای اصلی مبارزه با بیماری کووید۱۹ شناخته شده است. تجربیات موفقیت‌آمیز بسیاری در تأیید اهمیت بالای ICT و همچنین رفع نابرابری‌های دیجیتالی موجود در میان کشورها و در داخل آن‌ها وجود دارد.همچنین حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در پیامی به‌مناسبت روز جهانی ارتباطات گفت: زیست‌بوم ICT کشور، درحالی آخرین سال این قرن را پشت سر می‌گذارد که اهمیت خدمات آن با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و کشورمان ایران بیش از همیشه برای کاربران ملموس شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/13/577222/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها