آیت‌الله جنتی:

تأیید صلاحیت یک فرد یعنی او دست به گناه نمی‌زند


دبیر شورای نگهبان شرط تقوا را از ملاک‌های اصلی این شورا در بررسی صلاحیت داوطلبان عنوان کرد. آیت‌الله احمد جنتی در آستانه دومین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری که قرار است امروز (چهارشنبه) برگزار شود، با بیان اینکه «فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد»، گفت: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی بجز قانون بگوییم و قانون هم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را معین کرده و شرایط سنگینی است. به گزارش ایرنا، جنتی در ادامه افزود: بررسی فردی که صلاحیت وی تأیید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از دیگر فقهای عضو شورای نگهبان نیز درباره رویه این شورا در بررسی صلاحیت‌ها توضیح داد: گاهی رد صلاحیت‌ها، مستند به عدم احراز شرایط است و گاهی هم مستند بر آنکه ما احراز می‌کنیم، شخص فاقد شرط است و این بحثی است که در شورای نگهبان داریم. او در ادامه افزود: اعضای شورا را می‌شناسیم و سابقه آنان را می‌دانیم.
ان‌شاءالله با کمال دقت و بی‌طرفی کامل و بر منوال دیانت و اخلاق [صلاحیت‌ها را] بررسی کرده و تمام وظیفه خود را انجام می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز با انتشار توئیتی از شورای نگهبان خواست صلاحیت زهرا شجاعی تنها زن فعال سیاسی را که ثبت نام کرده است تأیید کند. او در این باره نوشت: «با توجه به ثبت‌نام حدود ۴۰ نفر از زنان کشور برای انتخابات ریاست جمهوری و حضور چهره شاخصی مانند خانم دکتر زهرا شجاعی در میان آنها، انتظار می‌رود شورای نگهبان این‌بار رجل سیاسی مؤنث را تأیید کند تا یکی دیگر از ظرفیت‌های بالفعل‌نشده قانون اساسی محقق شود.»
فارغ از اینکه در جلسه امروز شورای نگهبان چه کسانی می‌توانند رأی مثبت 7 عضو از اعضای دوازده‌گانه این شورا را به خود اختصاص دهند، چهره‌های نام آشنایی که ثبت‌نام کرده‌اند از فرصت چند روزه‌ای که تا اعلام اسامی نهایی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی است برای اعلام مواضع و بیان دیدگاه‌هایشان بهره می‌گیرند و از این‌رو بازار شکل‌گیری ستادهای انتخاباتی و گفت‌و‌گوهای رسانه‌ای نامزدها گرم است، همچنان که فعالان سیاسی در حمایت یا نقد نامزدهای مطرح انتخابات موضع می‌گیرند. بر همین سیاق روز گذشته 7 عضو «شورای راهبری» ستاد انتخاباتی‌ جهانگیری مشخص شدند. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که به دلیل حضور در انتخابات درخواست مرخصی کرده است، فاطمه پهلوانی، محمدرضا جلائی‌پور، حسین مرعشی، شهیندخت ملاوردی، محمد نعیمی‌پور، سیدرضا نوروززاده و رضا ویسه را به عنوان اعضای ستاد انتخاباتی خود برگزید. حسین مرعشی روز گذشته اعلام کرد که به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ستاد انتخاباتی جهانگیری انتخاب شده است اما فعالیت‌های این شورا پس از تأیید صلاحیت‌های داوطلبان آغاز می‌شود.
سید ابراهیم رئیسی هم علی نیکزاد نماینده مجلس یازدهم و وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرد. او در بیانیه‌ای به مناسبت این انتصاب خواستار پایبندی فعالان ستادش به اصول اخلاقی، رعایت قانون و پرهیز از تنش و هرگونه سیاه‌نمایی و تخریب نامزدهای دیگر شد.
منصور حقیقت‌پور از فعالان سیاسی نزدیک به علی لاریجانی نیز لیست منتشر شده با عنوان کابینه لاریجانی را تکذیب کرد و گفت که هنوز مسئولی برای ستاد انتخاباتی رئیس مجلس دهم مشخص نشده است. لاریجانی اما خود در توئیتی اینگونه درباره حل مسائل کشور موضع گرفت که «کسی که امروز به مردم وعده بهشت می‌دهد، خلاف می‌گوید؛ اول باید آتش جهنم را خاموش کرد. حل مشکلات پیچیده کشور سوپرمن نمی‌خواهد، مدیر می‌خواهد».  مسعود پزشکیان که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است، در هفته‌ قبل در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب استان‌های ایلام، فارس، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان و خوزستان در دفتر انصاف نیوز می‌گوید: حضور من در صحنه انتخابات برای گرفتن پست و مقام نیست، می‌توانم به شما قول بدهم که جز راست نگویم. او در ادامه بیان کرد: امکان ندارد که راه خدا و امام‌ها را می‌رفتیم و وضعیت اینطوری می شد. چه کردیم که امروز مردم از ما عاصی هستند؟
سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌و‌گوی انتخاباتی‌اش با یکی از رسانه‌ها به واسطه نقش این شورا در فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مخاطب پرسش‌هایی درباره وضعیت فضای مجازی در دولت احتمالی‌اش قرار گرفت و با بیان اینکه قرار نیست چیزی فیلتر شود، گفت: «فیلترینگ کم کم درحال منتفی شدن است؛ باید در کنار پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، نمونه‌های داخلی را رشد بدهیم.»
به گزارش خبرآنلاین، علیرضا افشار فرمانده سابق بسیج و نامزد ریاست جمهوری 1400 هم گفته: در رابطه با امریکا و کشورهای دیگر ما همین روندی را که توسط مراجع سیاستگذاری کشور تعیین شده دنبال خواهیم کرد.
از میان کاندیداهای اصولگرا مسعود زریبافان نخستین کاندیدایی بود که به نفع سید ابراهیم رئیسی اعلام کناره‌گیری کرد. به گزارش ایرنا، معاون رئیس‌جمهوری در دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران دیروز در بیانیه کناره گیری‌اش نوشت: «از آنجا که قبل از حضور رئیسی خلأ حضور چنین شایسته‌ای را کاملاً محسوس دیدم بنابراین اقدام به ثبت‌نام به‌عنوان داوطلب ریاست جمهوری کردم و اکنون که با حضور آن بزرگوار اصلح، تکلیف از گردن افرادی چون من ساقط است بنابراین با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب در اولین فرصت با حضور در وزارت کشور از داوطلبی ریاست جمهوری و به نفع رئیسی انصراف و کناره‌گیری می‌کنم.»
اما بر خلاف او عزت‌الله ضرغامی اعلام کرد که قصد کناره‌گیری ندارد. به گزارش ایسنا، او در پاسخ به این سؤال که آیا به نفع ابراهیم رئیسی؛ دیگر داوطلب اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت‌ها کناره‌گیری خواهد کرد؟ گفت: «ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران خود را با ضرغامی باید تطبیق دهند.» شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم و کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در پاسخ به این سؤال که آیا به نفع کسی کنار می‌کشید، گفت: به نفع خودم شرکت کردم و مصمم هستم در عرصه انتخابات باقی بمانم. در جریان میان کاندیداهای اصلاح‌طلب هم این محسن رهامی بود که اعلام کرد به نفع هیچ کاندیدایی انصراف نمی‌دهد. محسن رهامی به خبرآنلاین گفت: گفته بودم اگر در جمع اصلاح‌طلبان بروم اینکه آنها پیش از ثبت نام برای من تعیین تکلیف کنند را نمی‌پذیرم، اما پس از ثبت نام ممکن است با یکدیگر کنار بیاییم و ائتلاف کنیم.
این گفته رهامی در حالی است که جبهه اصلاح‌طلبان ایران اساساً تصمیم‌گیری درباره کاندیدای نهایی‌اش را به پس از مشخص شدن نتیجه تأیید صلاحیت‌ها محول کرده است. جواد امام از اعضای این جبهه به ایلنا گفت: بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج آن، همزمان با شروع فعالیت‌های انتخاباتی تلاش خواهیم کرد تا از طریق نظرسنجی‌ها انتخاب دقیق‌تری را انجام دهیم. او در واکنش به «گمانه‌زنی‌هایی پیرامون ائتلاف اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی» گفت: اصلاً چنین چیزی در جبهه اصلاح‌طلبان مطرح نیست.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران:
هرگونه تجمع تبلیغاتی توسط داوطلبان انتخابات ممنوع است

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در بیست و دومین جلسه ستاد انتخابات این استان اعلام کرد که هرگونه تجمع و گردهمایی تبلیغاتی تا پیش از زمان قانونی آغاز تبلیغات و تأیید ستاد ملی کرونا مغایر قانون و ممنوع است. به گزارش ایرنا، شکرالله حسن بیگی با تأکید بر ضرورت رعایت چارچوب‌های اخلاقی و اسلامی در پرهیز از هتک حرمت و تخریب رقبا از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: تهران ویترین انتخابات کشور است و نتیجه تخریب کاهش مشارکت را به دنبال دارد. به گفته او ۲۹ اردیبهشت ماه مطابق تقویم زمانبندی انتخابات تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اعلام می‌شود و در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، پس از نهایی شدن وضعیت صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، موضوع تبلیغات کاندیداها آغاز خواهد شد.  حسن بیگی افزود: با توجه به اینکه هنوز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و مجلس خبرگان توسط مراجع ذیصلاح اعلام نشده و طبق مصوبات ستاد ملی کرونا هرگونه تجمع مخالف پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است، برهمین اساس این تجمعات غیرقانونی است و متناسب با شرایط کرونا نباید این تجمعات شکل بگیرد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) خبر داد و گفت: کسانی که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است می‌توانند ظرف ۳ روز از تاریخ 30 اردیبهشت تا یکم خرداد شکایت خود را ارائه کنند. انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) در سه حوزه، همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7631/2/577277/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها