خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده




فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

حمله سنگین اسرائیل به لبنان
حبیب همچنین گفت عملیات یکی از فدائیان [فلسطینی]، برخی رهبران اسرائیل را تحریک کرده که به یک عملیات بزرگ علیه فلسطینیان فکر کنند؛ اما کسانی که اینگونه فکر می‌کنند هم اینک در اقلیت هستند و او توانسته است آنها را مهار کند. با این حال اسرائیلی‌ها از نگرانی خود از انتشار موشک‌های سام در بقاع با او صحبت کرده‌اند و او انتظار دارد آرامش از سوی هر دو طرف سوری و اسرائیلی ادامه یابد. رئیس‌جمهوری اسد درباره آتش بس گفت سوریه در جریان توافق اسرائیل با عرفات نبود اما علیه توافق نیست، اگرچه نمی‌تواند با توافقی همراهی کند که از پشت سر او جریان یافته است. اسد همچنین اعلام کرد: سوریه با تفسیر اسرائیل از آتش بس موافق نیست. فلسطینی‌ها در سوریه پایگاه دارند و اگر درخواست کنند از جبهه سوریه علیه اسرائیل عملیات داشته باشند، این درخواست بررسی خواهد شد. تلقی حبیب این بود که این سخنان اسد، نوعی شوخی است؛ اما رئیس‌جمهوری اسد به او پاسخ داد ما منتظر بازگشت مصر به صف عربی هستیم و پرسید آیا شما به مصر فشار می‌آورید که بازنگردد؟ حبیب نیز پاسخ داد: شخصاً طرفدار اتحاد عرب‌ها برای مذاکره و نه جنگ است.
در روز بعد از ملاقات حبیب با رئیس‌جمهوری اسد، یعنی ۴ ژوئن ۱۹۸۲، همه رویداد‌ها در تناقض کامل با آنچه حبیب گفت، روی داد. جنگنده‌های اسرائیلی به بهانه پاسخ به تلاش برای ترور سفیر اسرائیل در لندن، تهاجم سنگینی علیه جنوب لبنان و غرب بیروت انجام داد و مقاومت فلسطین نیز با گلوله باران شمال اسرائیل پاسخ داد. ارتش اسرائیل در ۶ ژوئن ۱۹۸۲، تجاوز علیه لبنان را آغاز کرد. فیلیپ حبیب در روزهای ۷ تا ۹ ژوئن ۱۹۸۲، میان تل آویو و بیروت و دمشق در حرکت بود تا آتش بس برقرار کند.
سفیر امریکا در دمشق را احضار کردم و از او خواستم توضیحی درباره نیات اسرائیل از پیشروی در جنوب لبنان ارائه کند. سفیر به بهانه تلاش برای ترور سفیر اسرائیل در لندن نپرداخت و گفت چند روز قبل تعدادی از سربازان اسرائیلی در اثر مین کشته شده‌اند. به او گفتم این اتفاق در چه مکانی افتاده است؟ به صراحت گفت بعد از نوار مرزی. به او گفتم این یعنی در داخل سرزمین‌های لبنان انجام شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7631/4/577289/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها