آلکنو: مربی که نتیجه را ضمانت ‌کند شارلاتان است


گروه ورزشی/ نشست خبری ولادیمیر آلکنو، سرمربی روسیه‌ای تیم ملی والیبال ایران دیروز در سالن هگمتانه هتل المپیک برگزار شد. آلکنو در مورد تحقق آرمان والیبال ایران در المپیک و رفتن روی سکو، با صراحت قابل توجهی صحبت کرد:«من همیشه فکر می‌کردم و همچنان فکر می‌کنم مربی ای که قبل و هنگام مسابقات حرف از رفتن تیم روی سکو می‌زند و نتیجه را ضمانت می‌کند یک شارلاتان است. وقتی مرا دعوت کردند و گفتند که هدف حضور روی سکوی المپیک است، جواب دادم هرچه در توان دارم به کار خواهم گرفت تا این هدف محقق شود. الان هم می‌گویم این تیم تمام توان خود را به‌کار خواهد گرفت تا به هدفش دست یابد.» او در پاسخ به این سؤال که از نظر فرهنگی و ورزشی چه شناختی داشت که هدایت ایران را برعهده گرفت؟ خاطرنشان کرد:«من با بازیکنان ایرانی از جمله سعید معروف کار کرده ام. خیلی با او صحبت کردم و نخستین منبع من برای شناخت ایران، معروف بود. در سال ١٩٨٨ در ایران بودم و سفر جالبی نداشتم. روزی که وارد تهران شدم روز رحلت امام خمینی(ره) بود و بازی ما لغو شد. در آن سال به‌عنوان بازیکن تیم ملی روسیه به ایران آمدم و به یاد دارم حتی زمانی ایران توانست روسیه را شکست دهد. ایران تیمی است که از هیچ تیمی ترس ندارد.»
المپیک و وسوسه‌ چهارمین حضور
سرمربی روس که جزو مربیان بزرگ و عنوان دار والیبال جهان محسوب می‌شود، به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ایران را انتخاب کرد؟ چنین پاسخ داد:«انگیزه من تجربه چهارمین المپیک بود و امیدوارم بتوانم مؤثر باشم. موضوع دیگر هم استقبال و همکاری مسئولان ایرانی بود که درک کردند باید کارم با تیم باشگاهی‌ام تمام شود اما چهارمین المپیک درکنار ایران برای من وسوسه انگیز بود و دلیل اصلی‌ام همین موضوع بود. یکی از نقاط قوت تیم ایران تکنیک و سرعت بازیکنان است. ضعف ما شاید فیزیک بازیکنان باشد و شبیه روسیه، لهستان و امریکا نیستیم اما اگر از نظر ذهنی آماده باشیم توان غلبه بر حریفان را داریم.» او در مورد خط خوردن جواد کریمی گفت:«او آینده خیلی خوبی دارد اما با وزن اضافی به اردوی تیم ملی آمد. این در‌ شأن تیم ملی ایران نیست که بازیکنی با اضافه وزن به اردو بیاید.»
بلد نیستم با نصف توانم کار کنم
سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این سؤال که اگر با ایران روی سکو برود بازهم از مربیگری خداحافظی خواهد کرد یا خیر؟ تصریح کرد: «خداحافظی با رشته‌ای که ۴٠ سال در آن کار کرده‌ام بسیار سخت است. شاید بخواهم حرفی بزنم که خوشایند شما باشد اما نمی‌خواهم خودم را فریب بدهم. بلد نیستم با نصف انرژی خودم کار کنم. صدای درونی من می‌گوید نیاز به استراحت دارم. چند باشگاه به من پیشنهاد داده‌اند اما اولویت من این است که مدیر فنی یک تیم باشگاهی در روسیه باشم. فعلاً نیاز به استراحت دارم. درباره شرایط فعلی و تیم ملی ایران باید بگویم همیشه من تصمیم گیرنده بودم و کسی حق دخالت در تصمیمات مرا نداشت. من هم اهدافی دارم و دلم می‌خواهد آرمان والیبال ایران محقق شود. برای لیگ ملت‌ها از نفرات جوان‌تر دعوت کردیم. مترجم یکی از مهره‌های اصلی‌ است. حضور مترجم برایم مهمتر از حضور یک مربی ایرانی است که فقط برای تماشای مسابقات می‌آید. امیدوارم مربیان بعدی بتوانند از گوهر موجود در والیبال ایران استفاده کنند. تیم‌ها با نفرات اصلی خود به لیگ ملت‌ها می‌روند.» آلکنو در بخشی از نشست خبری اش به سؤالات حاشیه‌ای هم پاسخ داد. او در مورد کاهش وزنش از زمان حضور در ایران گفت:«قبل از حضور در نشست خبری معروف به من گفت نگویم که غذاهای ایرانی را دوست ندارم. شنیده بودم غذاهای ایرانی خوشمزه هستند و حالا تجربه کردم. ١٠ روز قبل از حضور در ایران عزمم را جزم کردم که لاغر شوم و به دوران خوبم بازگردم. تمرینات خوبی انجام می‌دهم و چون ایرانی‌ها خوش قیافه هستند باید به خودم رسیدگی کنم که بتوانم در کنار آنها باشم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7631/14/577336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها