شهروند مجـــازی



یگانه خدامی

#غزه

انتشار فیلم‌ها و عکس‌ها از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و شرایط مردم غزه باعث می‌شود هر روز کاربران زیادی درباره اتفاقات غزه و فلسطین بنویسند.
موج تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف مسأله‌ای است که کاربران زیادی به آن اشاره و عکس و فیلم‌هایش را منتشر می‌کنند: «‏قضیه ‎فلسطین و غزه واقعاً اسفباره و قلب آدم ریش ریش میشه از جریانات اونجا. همیشه فکر می‌کنم این جریان یه موضوع جهانیه و وابسته به کشور و منش خاصی نیست و همه مردم دنیا باید واکنش نشون بدن و یه جایی این موضوع تموم بشه»، «‏زیبا نیست؟ ایران را به‌دلیل حمایت از مردم غزه تحریم و اسرائیل را به‌دلیل کشتن کودکان غزه حمایت می‌کنند»، «‏بیش از ۱۰۰۰ یهودی شب گذشته در نیویورک برای فلسطین تظاهرات کردند.»، «‏جالبه، وزیر کشور آلمان آتش زدن پرچم اسرائیل رو یهودی ستیزی می‌دونه اما کشتار وحشیانه، دزدیدن خانه و زندگی و سلب هر حق انسانی از مردم فلسطین توسط اسرائیل رو حق طبیعی این رژیم می‌دونه. این چیزی نیست جز منطق سرمایه.»، «‏اسرائیل داره هر کاری میکنه که تصاویری از حمله به مردم فلسطین و غزه بیرون نیاد، مثلاً ساختمانی که رسانه‌های آسوشیتدپرس و الجزیره داخلش بودن رو با موشک آورد پایین که نتونن خبری رو اعلان کنن به دنیا»، «‏حملات اسرائیل بر سرزمین فلسطینی‌ها در غزه واکنش‌های مردم در سراسر جهان را برانگیخته است. این حملات وارد هفتمین روز شده و در پی آن حدود ۲۰۰فلسطینی شهید شده‌اند. شهروندان کشورهای مختلف جهان با شعارهای کشتن کودکان را توقف دهید و فلسطین آزاد، به جاده‌ها آمده این حملات را محکوم کردند.»، «‏تنها آزمایشگاه کرونا در غزه بمباران شده و حالا مردم جوک ساختن که اسرائیل به ریشه کن شدن ویروس کمک کرد چون دیگه کسی کرونا مثبت نمی‌شه!»، «‏سال‌ها سعی کردن مظلومیت بزک شده به خورد دنیا بدن. اما دوباره ملت‌ها به حمایت از ‎غزه ریختن بیرون. آحاد ملت‌ها متوجه محق بودن مردم فلسطین شدن از ‎مسلمان و ‎یهودی و ‎مسیحی همگی شاهد این ظلم آشکار ‎صهیونی به این مردم هستند. هر چقدر هم رسانه داشته باشند ماه پشت ابر نمیمونه.»: ‏یه جوری کشور‌های غربی و اروپایی و سازمان ملل علیه فلسطین موضع گرفتن آدم باورش نمیشه که فلسطینی‌ها فقط دارن از خودشون دفاع می‌کنن و دارن دونه دونه شهید میشن بعد غربی‌ها به دفاع فلسطینی‌ها حمله تروریستی میگن»، «‏سؤالی که طرفداران اسرائیل و اپوزیسیون باید جواب بدهند؟ موشک پرانی تحریک هست ولی اشغال و تخریب و بیرون راندن فلسطینی‌ها از منازل شون که طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و قرارداد اسلو که اسرائیل با عرفات امضا کرده، متعلق به فلسطینی هاست تحریک کردن نیست؟»

راز و رمزهای یک قتل

واکنش‌ها به قتل بابک خرمدین در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. از سویی کاربرانی رفتار پدر و مادر را تحلیل می‌کنند و از سوی دیگر خیلی‌ها از ترس و ناراحتی‌شان پس از خواندن اخبار مربوط به این قتل نوشته‌اند. انتشار فیلمی از انتقال جسد باعث شد خیلی‌ها از این رفتار و انتشار این فیلم ایراد بگیرند.
چهره‌های سیاسی و اجتماعی هم به این مسأله واکنش نشان دادند. عباس عبدی فعال سیاسی در توئیتر نوشت: «‏نهاد خانواده مهم‌ترین پناهگاه امروز ایرانیان است. به همین دلیل همه از قتل فجیع ‎بابک خرمدین وحشت‌زده شدند. نهادهای دیگر جامعه وظایف خود را بدرستی انجام نمی‌دهند، در نتیجه فشار بر وظایف نهاد خانواده زیاد شده و برخی از آنهاها تحمل این حد از فشار را ندارند.»
نظرات کاربران را درباره این قتل بخوانید: «‏ماجرای قتل بابک خرمدین هر لحظه ترسناک‌تر میشه»، «‏من تا وقتی یه ماجرا رو کامل ندونم نه قضاوت می کنم، نه اظهار نظر»، «‏چرا وقتی پدری فرزندش (دختر، پسر) رو به قتل برسونه قصاص یا اعدام نمیشه و مجازات چنین پدری فقط ۳ الی ۱۰ سال حبس هست؟ آیا وقت اصلاح قانون نیست؟!»، «توی دوران مرگ اخلاق، من و شما که رسانه داریم، کمی اگر به سلامت روان جامعه اهمیت بدیم شاید این‌طور باسرعت به قهقرا نریم! حالا باز محض دوتا فالور بیشتر با طبق طبق ادعای فعال اجتماعی بودن ویدئوی پدرومادری که در حال حمل جسد فرزند هستن رو منتشر کن!»، «‌‏دیشب یکی از بدترین شبای زندگیم بود. تصویرها رژه می‌رفت؛ کیسه‌های مشکی، ساک پر از بدن، خون در حمام، تصویر آسانسور با صورت معلوم و مردونه ‎بابک خرمدین و دست‌های مادری نمی‌دانم ترسیده یا مطمئن و پدری پیر. سال‌ها از «خانه پدری» ترسیدند و حالا چنین حقیقت کثیفی در حال دست به دست شدن است.»، «‏تمام دیشب خواب می‌دیدم مردم دارن همدیگه رو با اره تیکه تیکه می‌کنن. هر چقدرم از اخبار دوری کنی بازم بالاخره بهت میرسن.»، «‏این فیلم دوربین آسانسور زن و مرد قاتل رو داشتم می دیدم، چقدر خونسرد و با آرامش دارن تیکه‌های بچشونو میذارن اون تو. خود دکستر هم گاهی شک می کرد، یکم قیافش می‌رفت تو هم.»، «‏این ماجرای قتل بابک خرمدین جوریه که اگر یکی برامون تعریف می‌کرد می‌گفتیم بابا طرف تازه فیلم «پرویز» رو دیده و با «ماهی و گربه» هم قاطیش کرده، چهار تا شخصیت رو هم تغییر داده می‌خواد به اسم خاطره بندازه بهمون. بعد این ترکیب هنر و تجربه تو این داستان واقعاً ترکیب هولناکی شده.»، «‏فکر کن کارگردان باشی و بین همه فیلم‌هات، بیشتر از همه فیلم انتقال جسدت توسط بابا و مامانت، دیده بشه.»، «‏ماشالله چقدر وکیل و قاضی و جرم شناس داریم. تو رو خدا با قطعیت در مورد مسأله‌ای که بدیهی‌ترین اطلاعاتی در موردش ندارید اطلاعات غلط به بقیه ندید. چه لزومی داره آخه؟»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7631/16/577353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها