نوسان دلار و آسیب جوانان هنرمند


 سعید محسنی سربندی
مدیر گالری آرتیبیشن
اگر بخواهم وضعیت و شرایط گالری‌ها را در سال 1400 بررسی کنم و آن را نسبت به سال گذشته بسنجم باید بگویم که ‌آمار مخاطبان گالری‌ها کاهش داشته‌ است. دلایل کاهش مخاطب اول به‌دلیل اوضاع کرونا است که از سال گذشته تا به امروز ادامه پیدا کرده است. به‌همین دلیل مردم همچنان برای حضور در گالری‌ها احتیاط می‌کنند. از طرفی دیگر به‌دلیل مسائل اقتصادی که این روزها مردم وجامعه با آن درگیر هستند و همچنین به‌خاطر نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری تأثیرات جدی بر خرید و فروش آثار هنری گذاشته است. پیش از این یکسری آثار براحتی فروخته می‌شد اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد. بسیاری از آثار هنرمندان حرفه‌ای و بنام قیمتش به دلار محاسبه می‌شود بنابراین فروش آثار این استادان متأثر از نوسان دلار است. مثلاً قبل از عید قیمت دلار بالاتر بود و یکسری از آثار هم قیمتشان بالا رفت بخصوص آثار هنرمندانی که در حراج‌های مختلف هم شرکت داشتند. اکنون که قیمت دلار پایین‌تر آمده، فروش این آثار متوقف شده است. چرا که نمی‌توان آثار را به همان قیمت بالای قبل فروخت خصوصاً که خریداران انتظار دارند که قیمت هم پایین بیاید. درست است که قیمت دلار کاهش داشته اما این امر باعث نشده که قیمت اثر هنری پایین بیاید. به همین دلیل است که بسیاری از گالری‌دارها، خریداران و علاقه‌مندان اثر هنری منتظر نتیجه انتخابات هستند تا ببینند دلار بالاتر می‌رود یا پایین‌تر می‌آید. این عوامل بخصوص شرایط اقتصادی مردم همه دست‌به‌دست هم داده است تا فروش آثار هنری لطمه بخورد.
از سوی دیگر هنرمندان قیمت آثارشان را بالا برده‌اند دلیل هم ساده است؛ هزینه‌های تولید اثر هنری و البته زندگی افزایش پیدا کرده است. اگر پیش از حضورکرونا خریداران بخشی از درآمدشان را برای خرید آثار کنار می‌گذاشتند، امروزه خریداران توانایی خرید آثار گران یا متعدد را ندارند.
از سوی دیگر در این روزگار گالری‌های بسیاری بسته شده است و گالری دارها متضرر شده‌اند. آنها برای تأمین مخارج روی آورده‌اند به برگزاری نمایشگاه‌هایی که احتمال فروش بیشتری دارند، یعنی به‌سمت هنرمندان مشهور رفته بدون اینکه بحث فرهنگ و رشد فرهنگی مد نظر باشد. در این روند هنرمندان جوان هم متضرر شده‌اند و آنها دراین روزگار و با این شرایط نمی‌توانند نمایشگاه بگذارند. به‌همین دلیل است که در ابتدا گفتم که سال 1400 برای گالری دار‌ها سال عجیبی خواهد بود و بخوبی سال‌های گذشته آغاز نشد حتی اگر بخواهم خیلی دقیق بگویم باید اعلام کنم که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ما فروشمان در سال 99 بهتر بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7631/16/577354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها