روحانی در آیین افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی:

زندگی مردم در این چند سال خیلی سخت شد؛ می فهمم


گروه اقتصادی |  در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید؛ که همزمان با روز صنعت و معدن بود(پنجشنبه‌ای که گذشت) 6 طرح صنعتی و معدنی افتتاح شد؛ طرح‌هایی که با اعتباری بالغ بر سه هزار و 577 میلیارد تومان به سرانجام رسیده و برای 881 نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده است.در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی در 4 استان کشور حسن روحانی، رئیس جمهوری گفت: بخش صنعت و معدن توانسته اقدامات بسیار بزرگی انجام دهد به گونه‌ای که در 3 ماهه چهارم سال گذشته بیش از 9 درصد رشد صنعتی را شاهد بودیم و در سال گذشته در مجموع 7.1 درصد رشد صنعتی ثبت شده است.
تراز مثبت تجاری در سخت‌ترین تحریم‌ها
او با اشاره به میزان صادرات و واردات در 3 ماهه اول امسال، اظهار داشت: در این مدت 10 میلیارد و 213 میلیون دلار واردات داشتیم و در مقابل 10 میلیارد و 689 میلیون دلار صادرات انجام دادیم و تراز صادرات، مثبت 476 میلیون دلار است، ضمن اینکه در صادرات، 3 ماهه اول امسال نسبت به 3 ماهه پارسال 69.2 درصد افزایش داشته است و این آمار برای ملت ایران افتخارآمیز و ضربه بسیار سنگینی به دشمنان است.رئیس جمهوری با بیان اینکه اعداد صادرات و رشد تولید برای ایران و ملت ایران افتخارآمیز است و ضربه بسیار بزرگی به دشمنان است، تصریح کرد: همه آنهایی که نق و غر می‌زنند و در رسانه‌های خارج کشور و ضد ایران مرتب می‌گویند، چرا تحریم کنندگان به وین آمدند، چرا پای میز مذاکره نشسته‌اند و اصرار دارند مسائل حل شود؟ به‌خاطر این است که فهمیده‌اند ایران شکست نمی‌خورد و در مقابل سختی‌ها ایستادگی و تلاش می‌کند.
حوزه پتروشیمی؛ ارز کشور را تأمین کرد
او به موفقیت‌ها در بخش پتروشیمی و افزایش تولید محصولات در این حوزه اشاره کرد و گفت: در پتروشیمی شاهد یک جهش عظیم و بی‌سابقه در تاریخ کشور هستیم به طوری که در سال 99 حدود 17 طرح ملی پتروشیمی افتتاح شده و با صادرات محصولات پتروشیمی ارز مورد نیاز کشور در دوران جنگ اقتصادی تأمین شد.
توطئه دشمنان شکست خورد
رئیس جمهوری اظهار داشت: دشمنان پیش‌بینی کرده بودند که با قطع درآمدهای نفت می‌توانند درآمدهای ارزی کشور را از بین ببرند و به این وسیله کشورمان نتواند مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری کشور را وارد کند و با ایجاد کمبود و قحطی در بازار، جنگ خیابانی به راه افتاده و بتوانند نظام را ساقط کنند، اما در مقابل این توطئه، مردم، دولت و بخش خصوصی در کنار هم به میدان آمدند و محصولات دیگری را جایگزین فروش نفت کرده و تأمین ارز مورد نیاز کشور توطئه دشمنان را با شکست مواجه کردند.
روحانی تأکید کرد: جنگ اقتصادی که ترامپ تحمیل کرد باعث فشار زیادی به لحاظ قیمت و تورم به مردم شد، اما در ایجاد قحطی و کمبود کالا در بازار ناموفق بودند.
با جایگزین‌های نفت به درآمد رسیدیم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهوری گفت: در مقابل توطئه دشمن برای تحریم نفت، توانستیم محصولاتی مانند، گاز و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، برق، پتروشیمی، صنعت و معدن را جایگزین کنیم. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان هم به صحنه آمدند و با تأمین نیازمندی‌های داخل در شکست توطئه دشمنان نقش بسزایی داشتند.او ادامه داد: با تلاش و اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم کیت‌های تشخیص کرونا را در طول 2 ماه در داخل کشور تولید کنیم و تعداد آزمایشگاه‌های تشخیصی را از 2 آزمایشگاه به 400 آزمایشگاه افزایش دهیم و بواسطه تلاش این دانشمندان به ترامپ که پیام داده بود حاضر است 4 ونتیلاتور در اختیار کشورمان قرار دهد پاسخ دادیم که اگر نیاز داشته باشید حاضریم 40 دستگاه ونتیلاتور برایت بفرستیم.
رشد مثبت اقتصادی
رئیس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: در سال 99 که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها به طور متوسط 3 درصد رشد اقتصادی منفی داشتند اما در ایران رشد اقتصادی مثبت 3.6 درصد بود، لذا امروز دولت را با رشد مثبت و درحالی تحویل می‌دهیم که تخت‌های آی‌سی‌یو 2 برابر شده و در یک سال گذشته حدود 14 هزار تخت بیمارستانی افتتاح شده است. به گزارش «ایران»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز 5 شنبه رشد اقتصادی کشور در زمستان سال 99 را 7.7 درصد اعلام کرد. در توئیت بانک مرکزی آمده بود: ‏آخرین آمار، حکایت از بازگشت اقتصاد به چرخه مثبت تجاری دارد. این رونق حاصل جذب بخشی از آثار کرونا و تحریم است. بر این اساس رشد اقتصادی زمستان ۹۹حدود ۷.۷ درصد، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص زمستان ۹۹حدود ۸.۲ درصد و رشد تجارت در بهار امسال ۴۹ درصد شد. روحانی افزود: در 8 سال گذشته حقوق کارمندان بیش از 5 برابر و بازنشسته‌ها 7 برابر افزایش داده شده اما معتقدم باز هم کافی نیست؛ زیرا زندگی مردم در 3.5 سال گذشته به‌خاطر تحریم و کرونا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است.
در این دولت معادن آزاد شد
رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌هایش به موضوع معادن و اینکه در مدت 8 سال به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف انجام شده است، اشاره کرد و گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه معادن انجام شده که از نظر اشتغال جوانان، تأمین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است. او با اشاره به اهمیت معادن در اشتغال جوانان، تصریح کرد: معادن کشور سال‌ها معطل و در اختیار کسانی بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد، اما در این دولت معادن آزاد شد و در اختیار کسانی قرار گرفت که می‌توانند بسرعت و به نحو مطلوب از آن برای توسعه کشور، افزایش تولید و اشتغال جوانان استفاده کنند.
از خام فروشی جلوگیری شد
روحانی درباره موضوع فولاد و پیشرفت‌هایی که در این حوزه به دست آمده است، اظهار داشت: در بخش فولاد و دیگر زمینه‌های معدنی در گذشته وارد کننده بودیم اما امروز نیازمندی‌ها در داخل را تأمین می‌کنیم و در زمره صادر کنندگان هم قرار گرفته‌ایم.او با اشاره به اقدامات انجام شده در این دولت در راستای تکمیل زنجیره فولاد در کشور، گفت: با انجام این کار ارزشمند درحوزه فولاد، از خام فروشی این محصول ارزشمند جلوگیری شده است. این ارزش افزوده‌ای است که می‌تواند کشور را در مسیر ثروت و توسعه قرار دهد.
طرح‌هایی که به بهره‌برداری رسید
گفتنی است، در نشست ویدیو کنفرانسی رئیس جمهوری 6 طرح ملی که شامل شمش فولادی شرکت پارس بوتیل و تولید کاشی و سرامیک مجتمع جواهر در اشکذر، گندله‌سازی شرکت آهن اسفنجی در اردکان استان یزد، توسعه توتون و تنباکو فرآوری شده شرکت جی‌تی‌ای پارس در شهرستان سلطانیه استان زنجان، انتقال ذخیره و صادرات اسید سولفوریک در کرمان و بندرعباس و همچنین آهک پخته و هیدراته در شهرستان اهر، کار خود را آغاز کردند.

برش
رزم حسینی:کسب بالاترین رشد فولادی جهان در دوران کرونا

وزیر صمت در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت صمت با حضور رئیس جمهوری، ضمن تبریک روز ملی صنعت و معدن، گفت: در دوران شیوع پاندمی کرونا کشور با رشد 3.13 درصدی در تولید فولاد، بالاترین رشد فولادی را در بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داد.به‌گزارش شاتا، علیرضا رزم حسینی همزمان با روز ملی صنعت ومعدن و در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با اشاره به حفظ جایگاه دهمی ایران در بین کشورهای تولید کننده فولاد، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از طرح‌های امروز وزارت صمت، تعداد واحدهای تولید کننده فولادی کشور به 149 مورد رسید.
وی به اجرای طرح عظیم آزادسازی 6000 محدوده و معدن غیرفعال کشور اشاره کرد و افزود: ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیر فعال کشور برای فعالسازی از طریق واگذاری با برگزاری مزایده آزاد شد و برنامه مزایده عمومی محدوده‌های اکتشافی، مجوز برداشت، گواهی کشف و پروانه‌های بهره‌برداری این معادن در ٣١ استان کشور، جنوب کرمان، مناطق تجاری ارس، ماکو و قشم با ایجاد فرصت برابر و شفافیت در واگذاری انجام پذیرفت.وزیر صمت ادامه داد: 6 طرحی که امروز با دستور رئیس‌جمهوری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند در مجموع با سرمایه‌گذاری 3577 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغالزایی 881 نفری در مدار تولید قرار می‌گیرند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/1/581068/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها