نظرخواهی از فعالان سیاسی و راه اندازی سامانه معرفی مدیران به رئیس جمهور منتخب

رئیسی در مسیر اعتمادآفرینی


گروه سیاسی/ زنگ تلفن بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای نام‌آشنا در روزهای آخر هفته گذشته با شماره نامشخص به صدا درآمد. تماس ناشناسی که شاید برخی از آنها را تا پیش از پاسخ دادن نگران کرده بود اما بعد مشخص شد که از سوی دفتر رئیس جمهوری منتخب برقرار شده است تا از برخی دبیران کل احزاب و نیز روزنامه‌نگاران خواسته شود که نظرات و انتقادات و نیز ایده‌های خود را در حوزه‌های مختلف به صورت مکتوب در اختیار دفتر سیدابراهیم رئیسی قرار دهند.
نخستین کسی که چنین تماسی را اعلام کــــــــــــــــــــــــرد احمدزیدآبادی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب بود، اما پس از او روزنامـــــــــه‌نگاران دیگری همچون اکبر منتجبی معاون سردبیر روزنامه سازندگی، احسان مازندرانی مدیرمسئول پیشین روزنامه فرهیختگان، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران مخاطب درخواست ارائه نظرات خود واقع شده بودند.
فهرستی که در آن روزنامه‌نگارانی با رویکردهای متفاوت حضور داشتند و اغلب فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلبی بودند که در سال‌های گذشته تجربه مواجه شدن با پرونده‌‌ها و محکومیت را از سر گذرانده بودند و همین طرف مشورت قرار گرفتن آنها را از طرف رئیس جمهور منتخبی که نزدیک به سه سال ریاست قوه قضائیه را نیز برعهده داشت و در دوران مسئولیت‌اش به هر دلیل تا حدود قابل توجهی از حجم احضار و دادگاهی شدن اهالی رسانه کاسته شده بود؛ جالب توجه می‌نمود.
عصر روز چهارشنبه زیدآبادی در کانال تلگرامی‌اش با اشاره‌ای به ماوقع نوشت: «درخواستشان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادهای من به آقای رئیسی در مقام ریاست‌جمهوری بود. گفتم: اگر بخواند؛ چرا که نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به‌طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به‌صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم مؤثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود.»

تماس با دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب
مخاطب قرار گرفتن تنها مختص فعالان رسانه‌ای باقی نماند. برخی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب هم از سوی دفتر رئیس جمهور منتخب به این نظرخواهی فراخوانده شدند. به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی و جواد امام، دبیران کل دو حزب اصلاح‌طلب از جمله کسانی بودند که از برقراری این تماس خبر دادند. اما الیاس حضرتی که پس از استعفای مهدی کروبی دبیرکلی حزب اعتماد ملی را برعهده گرفته است گفت که هنوز تماسی دریافت نکرده است.
کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اعلام اینکه در پاسخ به این درخواست «چند نکته» را مکتوب کرده و فرستاده است، درباره‌ ارزیابی‌اش از این اقدام دفتر رئیسی اذعان کرد: «این اقدامات معمولاً در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جلساتی هم برگزار می‌کنند. امیدوار هستیم کار مفید و مؤثر و متداومی باشد». او افزود: «مهم این است که پیشنهادها و انتقادات‌هایی که از ما دریافت می‌کند، به آن ترتیب اثر دهند، یعنی تأثیرگذاری آن اهمیت دارد و اگر حالت تبلیغاتی نداشته باشد، کار مثبت و خوبی است.»
جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران هم این‌گونه تحلیل کرد که «اگرچه کار خوبی است اما اینکه انقدر رسانه‌ای شود را درک نمی‌کنم. ارزیابی مثبت یا منفی آن را باید به آینده موکول کرد و ببینیم آیا از این نظرات استفاده خواهد شد یا خیر. فعلاً برای قضاوت زود است. وقتی نتیجه این اقدام را دیدیم، بعد می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم.»
طرف مشورت قرار گرفتن بویژه در مورد فعالان سیاسی امر تازه‌ای نیست چنانکه در دولت حسن روحانی هم بارها او با فعالان سیاسی هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا جلسات گفت‌و‌گو و نظرخواهی را برگزار کرد و شاید به نحوی پایه‌گذار چنین هم‌اندیشی‌هایی شد.
اما اقدام سید ابراهیم رئیسی در این راستا به دلایلی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی یافت و مورد استقبال قرار گرفت. به نظر این بازتاب متفاوت تا حدود زیادی به خاستگاه سیاسی او و این واقعیت که تماس‌ها را نه از طیف نزدیک بلکه از منتقدان جدی‌اش آغاز کرده است بازمی‌گشت. اینکه او کسانی را طرف مشورت قرارداده که پیشتر از سوی برخی اصولگرایان با اتهاماتی نواخته شده‌اند، فی نفسه می‌تواند نشان از آن نشان داشته باشد که رئیس جمهور منتخب با عبور از این اتهام‌زنی‌ها قصد دارد در شرایط پیچیده کشور خود را از شنیدن دیدگاه‌های متفاوت محروم نکند. اقدامی که اگر مقطعی نباشد و چنانکه برخی فعالان گفتند به عملی شدن ایده‌های مفید ارائه شده منتهی شود، باید به عنوان نهادینه شدن یک تغییر در شیوه حکمرانی در کشور مورد ارزیابی قرارگیرد.

سامانه‌ای برای معرفی مدیران
روز گذشته همچنین مطابق وعده سید ابراهیم رئیسی از سامانه‌ای برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم رونمایی شد. در این سامانه که عنوان «یاران رئیسی» برای آن برگزیده شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند. کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن از جمله ویژگی‌هایی است که رئیس جمهوری منتخب بر آنها تأکید کرده است.
رئیسی خود در هنگام معرفی این سامانه گفت: «ازآنجا که عمیقاً بر این باورم هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود، و همانگونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. گفتنی است که این سامانه با آدرس https://yaran.raisi.ir/managers
در دسترس عموم قرار گرفته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/1/581069/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها