محسنی اژه‌ای با حکم رهبر معظم انقلاب رئیس قوه قضائیه شد

اولویت‌های 6 گانه هفتمین رئیس دستگاه قضا

- تأکید رهبر انقلاب بر ادامه رویکرد تحولی و اهتمام به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی - پیام‌های تبریک رؤسای جمهور و مجلس و رئیس جمهور منتخب به محسنی اژه‌ای



گروه سیاسی / رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته
اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده ایشان در مدت مسئولیت قضایی و کارنامه افتخارآمیزی که در پایه‌گذاری اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه گرانبها و شناخت عمیق و سابقه درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه قضائیه منصوب می‌کنم.
انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت و احیاء حقوق عامه و تأمین آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم و نیز مبارزه قاطع با فساد،
و ثانیاً: ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه،
و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی،
و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضایی و اداری،
و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف،
و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکات بسیار است.
توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.
و السلام علیکم و رحمةالله/ سیدعلی خامنه‌ای/۱۰ تیر ۱۴۰۰

انتخابی حاصل از 42 سال کار قضایی
در پی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از محورهای محل بحث درباره جانشین وی در دستگاه قضایی یادآوری این موضوع بود که دلیل مهم موفقیت رئیسی در قوه قضائیه، سابقه دیرین وی در این قوه بوده است. بر همین اساس هم برخی پیشنهادات بر همین حول می‌چرخید که رئیس بعدی دستگاه قضایی هم بهتر است که از بدنه قوه باشد تا با اشراف به وضعیت دستگاه قضایی، ضعف‌ها و قوت‌ها بتواند مسیر پیموده شده را به سمت تکمیل و بهبود هدایت کند. حالا با انتخاب محسنی اژه‌ای به نظر می‌رسد این اتفاق رخ داده است. بر همین اساس هم یکی از تأکیدات مشترک در پیام‌های تبریک چهره‌ها و مسئولان مختلف به رئیس دستگاه قضایی یادآوری این نکته بوده که وی بتواند مسیر مدیریت دوره رئیسی را ادامه داده و بخصوص سند تحول قضایی را بخوبی اجرا نماید.

در گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه درخصوص رئیس 65 ساله دستگاه قضا و تشریح سوابق قضایی وی آمده است: رئیس جدید دستگاه قضا متولد ۱۳۳۵ در روستای اژیه واقع در بخش جلگه از توابع اصفهان است؛ این روستا در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به شهر ‌شد.
پدر غلامحسین محسنی اژه‌ای معروف به شیخ اسماعیل در کنار کشاورزی، فردی اهل مطالعه، آشنا با علوم اسلامی کتب و نشریات اسلامی و در ارتباط مداوم با روحانیون معتمد مردم، جزو فعالین مجالس مذهبی و اهل بیت علیهم السلام و همچنین سخنران محافل و مجالس مذهبی بود. وی از پیش از انقلاب اسلامی از مقلدین امام خمینی(ره) محسوب می‌شد و در هشت سال دفاع مقدس به دفعات در جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی نیز حضور داشت.
غلامحسین در حالی که دوران نوجوانی را سپری می‌کند در سن ۱۶ سالگی به تشویق پدر که ارادتی تام به ساحت ائمه معصومین(ع) داشت و همین‌طور توصیه خاص حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن بهشتی‌نژاد امام جمعه موقت اصفهان، به تحصیل علوم دینی روی می‌آورد و در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول می‌شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود و در مدرسه حقانی که یکی از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم طاغوت و مورد توجه شهید بهشتی بوده است، به علم اندوزی می‌پردازد و در این مسیر با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله معمار نظام قضایی انقلاب اسلامی، «شهید قدوسی» آشنا می‌شود. در ۲۰ سالگی و در عنفوان جوانی، وقتی او هنوز دوران طلبگی را طی می‌کند، دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، با دختری که در خانواده‌ای روحانی رشد و نمو یافته بود، ازدواج می‌کند که حاصل آن ۴ فرزند، یک دختر و ۳ پسر است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی غلامحسین محسنی اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود. اقدامات مؤثر و دقیق قضایی اژه‌ای در این سال‌ها باعث شد وی در سال ۶۴ به‌عنوان نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات معرفی شود که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود. در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین وپیچیده‌ای از صاحب منصبان را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد.
محسنی اژه‌ای در دولت نهم به‌عنوان وزیر اطلاعات انجام وظیفه می‌کند که نهایتاً پس از اختلاف نظر با رئیس‌جمهوری وقت بر سر موضوع اطاعت از ولایت و همچنین یکی از نزدیکان رئیس جمهور، به این مسئولیت پایان داده می‌شود.
سمت‌های مختلفی همچون مسئولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسئولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاونت اول قوه قضائیه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام –از سال 85- در کارنامه رئیس جدید قوه قضائیه دیده می‌شود.
مواضع رئیس جدید دستگاه قضا
در ادامه این گزارش به برخی از مواضع و اظهارات غلامحسین اژه‌ای طی سال‌های اخیر پیرامون موضوعات مختلف و مهم قضایی از جمله مقابله با فساد، حفظ حقوق متهمین و محکومین، کاهش جمعیت کیفری، علنی برگزار کردن دادگاه‌ها و... اشاره می‌شود:● در خصوص مبارزه با فساد باید بدون ملاحظه و تبعیض بود و اگر چنین نباشد کار رها می‌شود و جلو نخواهد رفت.● هنر قوه قضائیه آن است که حق فرد و جامعه و محکوم له و محکوم علیه را جمع کند، اگر یک سویه حرکت کنیم امکان دارد حقی ضایع شود.● به دنبال این هستیم که از ورود افراد به زندان‌ها جلوگیری کنیم و لازمه این کار این است که فرد مرتکب جرم نشود و اگر هم شد الزاماً به زندان نرود.● حتماً باید با مفسدین داخل حکومت، قوه قضائیه، قوه مجریه و دستگاه‌های دیگر برخورد سخت‌تر و شدیدتری انجام شود.● باید به خانواده زندانی توجه داشته باشیم؛ مخصوصاً خانواده‌هایی که بی‌بضاعت هستند.● یکی از تحولاتی که ما دنبال آن هستیم، اعتماد بیشتر به مردم و کمک گرفتن از مردم است.● من شخصاً از برگزاری دادگاه‌های علنی و انتشار عمومی تمامی مفاد و جزئیات این دادگاه‌ها، (به استثنای بخش‌هایی از دادگاه که حاوی مضامین مغایر با قانون اساسی است) دفاع می‌کنم. برگزاری علنی دادگاه‌ها و انتشار عمومی مفاد آن، مزایای زیادی دارد؛ از جمله آنکه در جامعه ایجاد بازدارندگی می‌کند و همچنین بر علم و اطلاع مردم نیز می‌افزاید؛ علاوه بر اینها، موجب اتخاذ مواضع و آرای متقن‌تر از سوی هیأت قضات در جریان جلسه محاکمه می‌شود.● من از طرفداران برگزاری دادگاه‌ها به‌صورت علنی و انتشار موارد مطرح شده در آنها هستم.● به قضات توصیه می‌کنم تا جایی که امکان دارد مجازات‌های جایگزین حبس را در احکام خود جایگزین کنند.● شکنجه شرعاً، قانوناً و اخلاقاً ممنوع است و اگر هر کسی چنین ادعایی داشته و یا بعد از این داشته باشد، حتماً به فوریت رسیدگی می‌شود و با اشد وجه هم با آن برخورد خواهد شد.
پیام‌های تبریک مقامات کشوری و لشکری به محسنی اژه‌ای
با انتصاب محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه؛ مقامات کشوری و لشکری در پیام‌های جداگانه‌ای آن را تبریک گفته و برای او آرزوی توفیق کردند.
در پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری خطاب به رئیس جدید دستگاه قضا آمده است‌: انتصاب شایسته جنابعالی از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به سمت ریاست قوه قضائیه را که نشان دهنده، کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان بویژه در عرصه فعالیت‌های قضایی است، تبریک و تهنیت می‌گویم.در شروع گام دوم انقلاب اسلامی و در شرایط حساس کنونی که کشور با دشمنی قدرت‌های خودکامه و استکباری مواجه است و جنگ اقتصادی و روانی آنان با هدف ایجاد شکاف در صفوف ملت و همبستگی نظام و مردم، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، نقش بی‌‌بدیل قوه قضائیه در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و تعمیق ارزش‌های اسلامی اهمیت مضاعفی دارد.امیدوارم با حسن تدبیر جنابعالی در رأس دستگاه قضایی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی بدور از هرگونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم. همچنین ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های ارزنده و ماندگار ریاست پیشین قوه قضائیه، توفیق روزافزون شما را در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و خدمت بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس سابق دستگاه قضا و رئیس‌جمهوری منتخب، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر علی باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سردار سلامی فرمانده کل سپاه و حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، علی لاریجانی مشاور رهبرانقلاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین‌الملل، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و... هم در پیام‌های جداگانه‌ای انتصاب محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان رئیس قوه قضائیه را تبریک گفتند.
واکنش چهره‌های سیاسی به یک انتصاب
● مهدی فضایلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب پس از انتصاب محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه در توئیتی نوشت:‌ حدود ۳۰ سال از اولین آشنایی‌ام با حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای می‌گذرد. طی این مدت همواره ایشان را به استقلال، قاطعیت، سلامت و انصاف شناخته‌ام؛ ان‌شاءالله دوره ریاست ایشان موجب تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف قوه قضائیه باشد.
● حجت‌الاسلام والمسلمین «مجید انصاری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجمع روحانیون مبارز هم در گفت‌وگو با میزان، در این باره گفت: تجربه دوره قبل و انتخاب شخصی از درون قوه قضائیه موفق بود و در مجموع توانست گام‌های نسبتاً مؤثری را برای برخی اصلاحات و پیشرفت‌ها در قوه قضائیه از جمله تهیه سند تحول و مبارزه با برخی مفاسد بردارد.وی افزود: ادامه روند تحولی با انتخاب آقای محسنی‌اژه‌ای که سابقه طولانی و شناختی کامل از مشکلات، آسیب‌ها و باید و نباید‌های این قوه دارد و به‌عنوان معاون اول نقش کلیدی در تهیه سند تحول داشت. با توجه به اینکه از نزدیک اقدامات دو الی سه سال اخیر این قوه را پیگیری کرده است. می‌تواند مورد توجه باشد. آقای محسنی‌اژه‌ای در متن قضایا قرار دارد و این نقطه مثبتی است که کمک می‌کند قوه قضائیه به‌سمت پویایی و کارآیی هرچه تمام‌تر به پیش برود. انصاری گفت: امیدواریم که در جلب رضایت عامه مردم از طریق احیای حقوق عامه، ادامه مبارزه جدی و ریشه‌ای با مفاسد بدون هرگونه ملاحظات یا تبعیض بتواند به تحکیم روابط مردم با قوه قضائیه کمک کند؛ چرا مردم باید با پیشرفت کار و اقدامات تحولی تأثیر مثبت آن را بر زندگی خود احساس کنند. وی افزود: قوه قضائیه پشت و پناه و آخرین امید مردم است. اگر در قوای دیگر مشکلی ببینند به قوه قضائیه تظلم‌خواهی می‌کنند و اگر این مهم تقویت شود مردم عدالت را با همه وجود حس می‌کنند و امیدوار می‌شوند.
● حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی سرپرست مؤسسه اطلاعات هم در خصوص این انتصاب گفت: علت مناسب بودن این انتخاب‌ آن است که یکی از باسابقه‌ترین عناصر خدمتگزار در خود قوه قضائیه و از کسانی که سالیان متمادی و با تناسب اولیه، رشد کرده، ارتقا پیدا کرده، تجربه آموخته، آموزش دیده و به‌ سمت رئیس دستگاه قضا منصوب شده است. اینها عناصری هستند که برای احیای قوه قضائیه و فضای جدیدی که جامعه نیاز دارد، مناسب هستند. من مطمئن هستم که راه آقای رئیسی را که تحولی در قوه قضائیه ایجاد کرده بود و باعث امید جامعه شده بود جناب آقای اژه‌ای هم با همان قاطعیت راه را ادامه خواهند داد و یکی از مناسب‌ترین انتصاب‌هایی بود که انجام شد.
● جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور هم در گفت‌و‌گویی عنوان کرد:‌ آقای اژه‌ای مناسب‌ترین و بهترین گزینه‌ای است که قوه قضائیه را در همه ابعاد می‌شناسد لذا برای این سمت بهترین گزینه هستند. پیرو فرمایشی که رهبر معظم انقلاب داشتند و چارچوبی که در حکم ایشان داشتند، قطعاً دوره ریاست آقای محسنی اژه‌ای یکی از دوره‌های بسیار خوب در قوه قضائیه خواهد بود و ایشان سیر تحول و قانونمداری که آقای رئیسی طی کردند، ایشان نیز همان مسیر را ادامه خواهد داد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/1/581071/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها