امریکا پایگاه بگرام را تخلیه کرد



زهره صفاری/ تخلیه تمامی نیروهای نظامی امریکا و ناتو از پایگاه هوایی «بگرام»، قلب عملیات‌های جنگی امریکا و ناتو علیه طالبان و القاعده در طول دو دهه اخیر، سیگنال‌های پایان مداخله نظامی این کشور در افغانستان را تقویت کرد.
به‌گزارش «فرانس 24»، قرار است مسئولیت این پایگاه به وزارت دفاع ملی افغانستان سپرده شود اما به گفته مقامات دفاعی امریکا، ژنرال «آستین میلر» از مقامات ارشد نظامی امریکا مسئولیت و اختیار حفاظت از نیروها را برعهده خواهد داشت. به باور کارشناسان، تخلیه پایگاه هوایی «بگرام»، بزرگ‌ترین مقر نظامی امریکا در افغانستان مقدمه‌ای آشکار بر پایان حضور نظامیان امریکایی باقیمانده در افغانستان در آینده‌ای نزدیک‌تر از موعد تعیین شده «جو بایدن» در 11 سپتامبر است. گمانه زنی‌ها در این باره از اواسط ماه مه مطرح و حتی زمان احتمالی خروج 7 هزار نظامی ناتو و سربازان امریکا 4 جولای همزمان با روز استقلال امریکا تعیین شده بود. در عین حال با توجه به نگرانی‌های امنیتی هنوز زمان دقیق خروج آخرین سرباز امریکایی از افعانستان از سوی این کشور اعلام رسمی نشده است اما به نوشته «یورو نیوز» همزمان با آغاز تخلیه پایگاه «بگرام»، مذاکرات درباره حفاظت از فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای» در کابل نیز آغاز شده است. در حال حاضر این مسئولیت به طور مشترک برعهده امریکا و ترکیه است.
خروج غیرمسئولانه در اوج تنش‌ها
نظامیان امریکا و ناتو در حالی برای خروج از افغانستان تدارک دیده‌اند که طالبان بخش‌های بسیاری از این کشور را به تصرف خود درآورده و حملات و ناامنی به اوج خود رسیده است. به نوشته «الجزیره»، گرچه بسیاری از مقامات امریکایی نیز نسبت به خطرات ناشی از خروج امریکا در این برهه زمانی هشدار داده‌اند اما پس از ملاقات «بایدن» با همتای افغانستانی اش، «اشرف غنی» مأموریت خود را مدیریت «تبعات پس از خروج امریکا» اعلام کرد.
«فیض زلاند»، مفسر سیاسی و استاد دانشگاه کابل معتقد است: «خروج نظامیان امریکایی در بدترین زمان ممکن انجام شد. چون شرایط صلح مهیا نیست، طالبان در آستانه دروازه کابل قرار دارد و نبردهای شدیدی در بخش‌های مختلف کشور در جریان است. حدود 80 منطقه در یک ماه گذشته به دست طالبان افتاده است و ماه گذشته را می‌توان مرگبارترین ماه دو دهه گذشته به شمار آورد. بنابراین خروج امریکا آن هم پیش از نهایی شدن مذاکرات صلح بین الافغانی تفسیری جز «خروج غیرمسئولانه» ندارد.»
کارشناسان «سی‌ان‌ان» نیز خروج نیروهای امریکایی از پایگاه نظامی «بگرام» را برای شبه نظامیان طالبان که جنگی پایان‌ناپذیر علیه ارتش افغانستان به راه انداخته‌اند، پیروزی «نمادین» توصیف کرده‌اند. طالبان نیز از این فرصت آگاه است به طوری که در واکنش به اظهارات مقامات امریکایی برای ماندن حدود 600 نظامی در کابل به منظور حفاظت از سفارتخانه و تأمین امنیت هوایی امریکا، در هشداری جدی حق واکنش را برای خود محفوظ دانسته است.
پیش‌تر هم «عبدالله عبدالله»، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نسبت به خطراتی که بقای کشورش پس از خروج امریکا با آنها روبه‌رو است، هشدار داده بود. اما امریکا در قبال این هشدار به افغانستان وعده داده بود دست از حمایت از کابل نکشد. «رویترز» نیز نوشته است؛ ناتو قصد دارد پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، با ایجاد پایگاهی آموزشی برای نیروهای ویژه امنیتی این کشور در قطر، آموزش نظامی را ادامه دهد.
سکوت مسئولان افغانستان
هنوز هیچ یک از مقامات افغانستان به خروج نظامیان امریکا از بگرام واکنشی نشان نداده‌اند اما به نوشته «هشت صبح» در تماس تلفنی «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا و «بسم‌الله محمدی»، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، بر تداوم همکاری هدفمند دو کشور در راستای مبارزه با تروریسم بین‌المللی تأکید شده است.
زباله‌های جامانده از نظامیان در بگرام
پایگاه بگرام در حدود سال 1950 توسط امریکا برای متحدین افغانش ساخته شد اما بعد از هجوم شوروی سابق به این کشور در سال 1979، این پایگاه مجهز به تصرف ارتش سرخ درآمد و گسترش یافت. به نوشته «دویچه وله»، این پایگاه از حدود 20 سال پیش بار دیگر در کنترل امریکا درآمد و بیش از 100 هزار سرباز امریکایی در دو دهه گذشته در آن مستقر بوده و خدمت کردند و بتدریج این پایگاه تبدیل به شهر کوچک امریکایی‌ها شده است. در این پایگاه زندانی نیز قرار دارد که اسرای طالبان در آن نگهداری می‌شوند. اما پس از خروج نظامیان امریکایی با توجه به احتمال حملات طالبان و حتی تصرف این پایگاه نظامی، فرصت زیادی برای پاکسازی زباله و ضایعات فلزی و کامپیوتری جامانده از امریکایی‌ها وجود نخواهد داشت و با‌ اینکه اشیایی در میان این ضایعات برای شماری از مردم سودمند خواهد بود اما سرنوشت این ضایعات همچنان نامعلوم است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/4/581091/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها