درگذشت رامسفلد، مرد جنگ‌طلب کابینه بوش


گروه جهان/ دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق امریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر در سن 88 سالگی درگذشت. همکاران و هم حزبی‌های جمهوریخواهش ازاو به نیکی یاد کردند. اما گروه‌های حقوق بشری، خبرنگاران و تحلیلگران سیاسی او را مرد جنگ طلبی می‌دانند که باعث آغاز جنگ‌های خاورمیانه از سال 2001 به این سو و شکنجه در زندان‌های این نقطه حادثه خیز جهان شد.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، جورج بوش در بیانیه‌ای رامسفلد را عضو خوش‌اخلاق و خونگرم کابینه خود خواند، مردی که به فکر سلامتی نظامیان امریکا بود. وزیر امور خارجه پیشین امریکا، کاندولیزا رایس، اولین زن سیاه پوستی که متصدی وزارت خارجه امریکا شد نیز رامسفلد را «یک کارمند برجسته و متعهد» نامید و گفت به‌عنوان یک دوست و همکار دلتنگ او خواهد شد اما کالین پاول که در آغاز جنگ افغانستان وزیر خارجه امریکا بود و اختلاف نظرهای او با رامسفلد مشهور بود، هنوز پیامی برای مرگ همکار قدیمی‌اش ننوشته است.
 با این حال واکنش‌های اولیه در شبکه‌های اجتماعی بیانگر آن بود که احتمالاً از این مرد و میراث او در تاریخ به نیکی یاد نخواهد شد. در جنگ‌های عراق وافغانستان که دونالد رامسفلد یکی از اصلی‌ترین تصمیم گیرندگان برای آغاز جنگ بود، بازداشت و شکنجه شبه نظامیان بازداشت شده، کاملاً آزاد بود و هیچ منعی برای آن وجود نداشت. بازجویی‌هایی 20 ساعته، برهنه کردن، استفاده از ایجاد ترس با سگ‌های هار، شکنجه با روش غرق مصنوعی، ایستادن زندانیان به مدت 8 تا 10 ساعت در روز، شکنجه‌هایی بودند که در دوره رامسفلد در زندان‌های امریکا در عراق و افغانستان به اجرا درمی‌آمدند. شاید برای همین بود که جمیل جعفر، از استادان دانشگاه کلمبیا در توئیتی نوشت: «رامسفلد دستوراتی را صادر کرد که منجر به سوء‌استفاده و شکنجه صدها زندانی در بازداشت امریکا در افغانستان، عراق و زندان گوانتانامو شد. این باید در صدر هر آگهی ترحیمی برای او باشد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7667/4/581094/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها