عجله امریکا برای ترک افغانستان


زهره صفاری/ رئیس جمهوری امریکا در حالی که از دستیابی امریکا به اهداف مهم خود در افغانستان خبر داد، با پیش انداختن ضرب الاجل خروج نظامیان امریکایی از خاک این کشور، پایان طولانی‌ترین مأموریت نظامی ایالات متحده را 31 آگوست اعلام کرد. پیشتر این تاریخ 11 سپتامبر اعلام شده بود. به‌گزارش شبکه خبری «الجزیره»، «جو بایدن» در نشست خبری پنجشنبه شب خود در کاخ سفید با دفاع از تصمیم امریکا برای خروج سریع از افغانستان گفت: «مأموریت ما تکمیل شده است چراکه اسامه بن لادن را متوقف کردیم و اجازه ندادیم تروریسم در نقطه دیگری از جهان سربرآورد. از طرفی فرماندهان نظامی ما توصیه به پایان جنگ داشتند و این اقدام باید خیلی سریع انجام می‌شد. اما امریکا همچنان چند صد سرباز را برای تأمین امنیت هوایی و سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌ها در کابل نگه خواهد داشت و هرچند که نمی‌خواهم نسل دیگری از سربازانمان را به افغانستان بفرستم. اما اگر تهدیدی تروریستی متوجه امریکا شود، دیگر بار به افغانستان باز می‌گردیم.» رئیس جمهوری امریکا، اظهارات آژانس‌های امنیتی کشورش درباره شکست دولت افغانستان در برابر طالبان پس از خروج نظامیان خارجی را رد کرد و گفت: «ارتش افغانستان بخوبی آموزش دیده و مجهز است و طالبان نیز از نظر نظامی رشد زیادی داشته. در این شرایط گرچه پیشروی طالبان غیرقابل اجتناب است اما من به توانایی ارتش افغانستان ایمان دارم.» این در حالی است که همزمان با این استدلال‌های «جو بایدن»، «رویترز» به نقل از نمایندگان هیأت اعزامی طالبان به مسکو از ادعای این گروه تروریستی برای تصرف بیش از 85 درصد خاک افغانستان پرده برداشته است. در همین حال «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس نیز از پایان مأموریت نظامیان کشورش در افغانستان خبر داد اما به‌دلیل مسائل امنیتی زمان دقیقی برای آن اعلام نکرد. به نوشته «گاردین» با اعلام پایان مأموریت انگلیس در افغانستان، فشار طالبان برای ورود به «هلمند» مهم‌ترین مقر بریتانیا در افغانستان افزایش داشته است. بنا بر گزارش «صبح کابل»، «ژنرال نیک کارتر»، رئیس ستاد ارتش بریتانیا معتقد است خروج نظامیان خارجی خطر جنگ داخلی در این کشور را افزایش می‌دهد. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در راستای تأکید بر سخنان رئیس جمهوری امریکا، مشارکت همسایگان برای حل بحران افغانستان را ضروری دانست: «ما همیشه گفته‌ایم که همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه در آینده این کشور سهیم هستند و باید از نفوذشان به روش مثبت، سازنده و صلح‌آمیز بهره بگیرند.»
ضمانت امنیتی طالبان به مسکو
با آغاز رایزنی‌های روسیه و چند کشور منطقه‌ای با طرف‌های افغانستان و طالبان درباره برقراری امنیت و ثبات در منطقه پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان، وزارت خارجه روسیه از دیدار نماینده ویژه کرملین با هیأت اعزامی طالبان در مسکو خبر داد و نوشت: «تأکید طرف روس در این مذاکره جلوگیری از افزایش خشونت در مرزها بود.» به نوشته «تاس» روسیه، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما از طالبان ضمانت‌هایی گرفتیم تا این گروه نتواند در مرزهای کشورهای آسیای مرکزی تنش‌زایی کند و آنها همچنین امنیت دیپلمات‌های خارجی و کنسولگری‌ها در افغانستان را تضمین کردند.»
«محمد سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان نیز تأکید کرد: «ما با حضور در مسکو تضمین دادیم که هرگز اجازه ندهیم خاک افغانستان محلی برای حمله به روسیه یا کشورهای همسایه تبدیل شود.» همزمان در بیانیه مشترک مسکو و طالبان نیز تأکید شده است که طالبان خطری برای کشورهای همسایه نخواهد بود. از میدان‌های جنگ در افغانستان نیز «الجزیره» به نقل از منابع امنیتی افغانستان خبر داده است، مرز مهم «اسلام قلعه» افغانستان با ایران توسط طالبان تصرف شده است. با این حال «طریق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان این امر را تکذیب کرده و از سلطه نیروهای افغانستان در مرز خبر داده است اما همچنان خبرهایی از پیشروی طالبان در استان هرات منتشر می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/4/581711/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها