ایران در ایران




ادامه تب ۵۰ درجه خوزستان

اهواز - وقوع دما‌های ۵۰ درجه و بالاتر در خوزستان تا اواسط هفته آینده ادامه دارد. به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی وقوع دمای ۵۰ درجه و بالاتر تا دوشنبه هفته آینده در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی استان مورد انتظار است. محمد سبزه زاری افزود: همچنین وزش باد‌ها تا اواسط هفته آینده در برخی مناطق غربی، جنوبی و مرکزی متوسط و گاهی شدید خواهد بود و احتمال برخاستن گرد و خاک محلی و موقتی برای ساعاتی در بعدازظهر‌ها وجود دارد. وی ادامه داد: تا اوایل وقت فردا، شمال خلیج فارس مواج است.

شاعر فولکلور مازندرانی درگذشت

ساری - فرهود جلالی کندلوسی استاد قلم، شعر، موسیقی آیینی و بزرگمرد فرهنگ مازندران آسمانی شد. به‌گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، فرهود جلالی کندلوسی، شاعر فولکلور مازندرانی و مدیر مؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار حدود ۳۰ سال برای احیای فرهنگ بومی مازندران تلاش‌های اثرگذاری انجام داد و نقش پررنگی در برجسته‌سازی آیین‌های این استان در دو دهه اخیر داشت. این فعال فرهنگی سال ۱۳۴۴ در روستای کندلوس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر چشم به جهان گشود. مقطع ابتدایی را در مدرسه سروش میخ ساز، راهنمایی در مدرسه شهید بهیار مقیمی روستای کندلوس و مقطع متوسطه را در دبیرستان‌های نوشهر و چالوس به اتمام رساند. از جمله آثار نوازنده لَلِه‌وا و خواننده موسیقی بومی مازندران، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ می‌توان به پارپیرار ۱ چراغ موشی (۷۸)، پارپیرار ۲ ناری ناری کا (۸۰)، پارپیرار ۳ شیوَنگ (۸۲)، پارپیرار ۴ اَسری (۸۳) و آلبوم موسیقایی کپاچین‌های البرز (۸۳)، اشاره کرد. فرهود جلالی کندلوسی، شاعر فولکلور، استاد قلم، شعر و موسیقی آیینی مازندرانی عصر پنجشنبه ۱۷ تیر در سن ۵۶ سالگی بر اثر ایست قلبی در زادگاهش دعوت حق را لبیک گفت.

کاهش تولید گندم مرغوب «گل تپه» همدان  

همدان - رئیس جهاد کشاورزی گل‌تپه گفت: کشاورزان منطقه گل‌تپه تولیدکننده یک درصد گندم کشور هستند و مرغوب‌ترین گندم استان همدان در این منطقه تولید می‌شود ولی در سال‌ جاری که با کاهش بازدهی محصولات گندم و جو مواجه هستیم ، تولید این منطقه نیز کاهش یافته است. به گزارش ایسنا، حمدالله درویشی از کاهش تولید گندم و جو در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: با اینکه میزان کشت گندم و جو مانند سال‌های گذشته بوده است، امسال کشاورزان به دلیل خشکسالی با کاهش قابل توجهی در میزان برداشت این محصولات مواجه هستند.  وی با تشریح وضعیت خشکسالی و کاهش برداشت محصولات زراعی در گل‌تپه گفت: کشاورزان این منطقه در سال‌ جاری  ۳۸هزار هکتارگندم دیم،  ۶۰۰ هکتار گندم آبی، هزار هکتار جو دیم و  ۵۰۰ هکتار جو آبی زیرکشت برده‌اند ولی برداشت محصولات نسبت به سال گذشته بازدهی مورد انتظار آنها را نداشته است.
وی با بیان اینکه متأسفانه سال‌زراعی جاری بر اثر خشکسالی حدود ۴۰ درصد در مزارع گندم و جو دیم و۲۰ درصد در مزارع گندم و جو آبی نسبت به سال گذشته کاهش عملکرد داریم، یادآور شد: کشاورزانی که زمین‌های خود را زیر پوشش بیمه برده‌اند از بیمه خشکسالی بهره‌مند خواهند شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/12/581742/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها