اقتصاد پویا شود، هنر هم رونق می‌گیرد


قباد شیوا
طراح و گرافیست
همه‌گیری کرونا باعث شد اوضاع تمامی حوزه‌های هنری از جمله هنرهای تجسمی ملتهب شود و  تغییراتی در آن به وجود بیاید. باید بگویم به‌طور اخص در حوزه کاری من یعنی گرافیک هم شاهد رکود بودیم. می‌توانم به صورت مصداقی به این مسأله اشاره کنم که تقریباً سه‌ماه است هیچ سفارش تازه‌ای برای کار دریافت نکرده‌ام اما طبق عادت همیشگی، همچنان هر روز صبح به دفتر کارم می‌روم، طراحی می‌کنم و عصر به خانه برمی‌گردم چون گریزی از این ماجرا نیست و باید زندگی ادامه داشته باشد.
طراحی‌هایم سرگرمی‌های اوقات تنهایی من هستند و اگر چه طی این چند مدت اخیر هم هیچ کدام از کارهایم را به نمایش نگذاشتم و چه به صورت فیزیکی (چون کسی به گالری‌ها نمی‌رود) و چه به صورت مجازی نمایشگاهی برگزار نکرده‌ام و هنوز نمی‌دانم که یک روز بالاخره این کار را انجام خواهم داد یا نه شاید یک روز این کار را کردم، بنا به شرایط تصمیم‌گیری خواهم کرد. به هر صورت شاید بخشی از دلایل اوضاع کساد و رکود در کار ما هنرمندان به شیوع کرونا و مشکلاتی که ایجاد کرده برگردد اما مشکل و مسأله اصلی ما هنرمندان به‌دلیل برخی سیاست‌های نادرست به‌وجود آمده است. من طراح گرافیک هستم و اگر اوضاع اقتصادی مملکت دچار مشکل شود، کار ما هم طبیعتاً دچار رکود می‌شود و ما بیکار یا کم‌کار می‌شویم؛ همان‌طور که امروز دیگر نه سفارش پوستر می‌آید و نه لوگو و نه سفارش بروشور... و این مشکل، نه فقط مشکل من بلکه مشکل تمامی طراحان گرافیک ایران است.
اگر وضع اقتصاد مردم، کارخانه داران و صاحبان صنایع خوب شود طبیعتاً برای انجام امور گرافیکی و تبلیغی مورد نیازشان به ما رجوع می‌کنند و این چرخه دوباره به حیات و حرکت خود ادامه می‌دهد. البته این را هم بگویم که صبر ما هنرمندان زیاد است و خود من  در این شرایط سعی می‌کنم بیشتر مطالعه کنم و اگر چه فعلاً مشتری و خواهانی نیست اما حداقل برای دل خودم طراحی می‌کنم.
گرافیک در تمام دنیا مانند تمامی حرفه‌ها و هنرهای دیگر به اقتصاد وصل است و من به نوبه خود امیدوارم مشکلات اقتصادی کشور بهبود یابد تا کار همه مردم و ما هنرمندان هم رونق بگیرد، علی‌الخصوص هنرمندان جوانی که آینده کاری و زندگی‌شان را بر پایه کار در حوزه هنر استوار کرده‌اند و با ذوق و امید و انگیزه‌ای وارد این دنیا شده‌اند بیش از دیگران نیاز به حمایت دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/16/581765/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها