اخبـــار



ظریف در نشست مجازی جنبش عدم تعهد مطرح کرد
تعهد ایران به چندجانبه‌گرایی

وزیر امور خارجه کشورمان وظیفه جنبش عدم تعهد را تشکیل یک جبهه متحد برای رد یکجانبه‌گرایی و ارتقای چندجانبه‌گرایی به منظور مقابله با چالش‌های پیش روی جنبش دانست. به گزارش «ایران»، محمدجواد ظریف روز گذشته طی سخنانی در نشست میان دوره‌ای مجازی وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد با بیان اینکه خروشان چالش‌های جهانی که امروز با آن مواجه هستیم، نیاز به اقدامات جمعی بیشتر را در سطح بین‌المللی تقویت کرده است، افزود: جنبش عدم تعهد  به عنوان یک سکوی بین‌الدولی برجسته می‌تواند فرصتی مناسب را به منظور ارتقا و تقویت مشارکت جهانی در برهه زمانی افزایش یکجانبه گرایی و حمایت‌گرایی در صحنه بین‌الملل فراهم کند. رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بیماری همه‌گیر کووید - ۱۹ بزرگ‌ترین آزمون همبستگی جهانی در نسل‌های بشر بوده‌ است. این بیماری همه‌گیر به ما یادآوری کرده است که در واقع چقدر به هم وابسته هستیم و همکاری بین‌المللی برای سلامت جمعی، شکوفایی و امنیت ما چقدر سرنوشت ساز و مهم است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره و به طور مستمر تعهد به چندجانبه‌گرایی را به عنوان مبنای یک سیاست خارجی قدرتمند به نمایش گذاشته است، گفت: به همین ترتیب، ما همچنان به دفاع از دیدگاه امنیت مشترک، همکارانه و پایدار در غرب آسیا ادامه می‌دهیم. در این زمینه، ما در حال همکاری فعال با سازمان ملل متحد در کوشش‌های مربوط به استقرار صلح در یمن، سوریه و افغانستان هستیم. ما ابتکار صلح هرمز «امید» و همچنین «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» در خلیج فارس را به عنوان رویکردهای فراگیر برای همکاری و حل اختلاف پیشنهاد دادیم.
وی ادامه داد: در سطح جهانی ما پایبندی خود به گفت‌وگو و دیپلماسی را با مشارکت فعال در مجامع مختلف بین‌المللی برای پاسخگویی به بسیاری از چالش‌های بین‌المللی از جمله در مذاکرات چند ماهه اخیر برای احیا و جانی دوباره بخشیدن به برجام به نمایش گذاشته‌ایم. این عزم ما با وجود قصور نکبت بار اروپا در امر تحقق وعده‌های اقتصادی خویش به مردم ما پس از خروج غیرقانونی امریکا از برجام و بی میلی دولت جدید امریکا به کنار گذاشتن سیاست شکست خورده «فشار حداکثری» ترامپ به منصه ظهور رسیده است.

چالش ماجراجویی امریکا
رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنان خود بیان کرد: چندجانبه‌گرایی تضعیف شده و اجرای آن، از سوی یکجانبه گرایی و اقدامات قلدرمآبانه قدرت‌هایی خاص مورد تهدید قرار گرفت. ماجراجویی یکجانبه گرایانه افراطی ایالات متحده امریکا مهم‌ترین چالشی است که تقریباً همه ما به شکلی با آن روبه‌رو بوده‌ایم. این وضعیت همچنان حاکمیت قانون را در سطح بین‌المللی به ضعف می‌کشاند و صلح و ثبات را در سراسر جهان تهدید می‌کند.
وی افزود: در حالی که برخی ملت‌ها با تروریسم اقتصادی و تجاوزات نظامی تهدید می‌شوند، دیگر ملت‌ها فشار ضربات ناشی از سیاست‌های حمایت گرایانه امریکا را تحمل می‌کنند. ظریف با ذکر این نکته که حمایت کورکورانه و لجام گسیخته از آپارتاید در فلسطین و انکار حقوق اساسی مردم فلسطین وضعیت ناپایدار منطقه خاورمیانه را وخیم‌تر می‌کند، عنوان کرد: شمار بسیار اندک کشورهای عربی که خود را با این طرح‌ها و دیگر طرح‌های توطئه‌آمیز ایالات متحده همسو کرده‌اند، نه تنها به مردم فلسطین خیانت می‌کنند، بلکه صلح و امنیت در کل منطقه را بیشتر به خطر می‌اندازند.
وی افزود: برای دفاع از چندجانبه‌گرایی ضروری است هرگونه منفعت و مزیت متصور از توسل به اقدامات غیرقانونی یکجانبه مردود و ممنوع شود و هرگونه فشار مغایر با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت رد شود.
ظریف در پایان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری بر جنبش عدم تعهد تکلیف است که یک جبهه متحد برای رد یکجانبه‌گرایی و ارتقای چندجانبه‌گرایی به منظور مقابله دسته جمعی با همه چالش‌های پیچیده‌ای که امروز در مقابل جنبش قرار دارند، ایجاد کند.

عزم جدی سپاه برای کمک به رفع چالش آب

فرمانده کل سپاه از عزم جدی این نهاد برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی انجام داده است که در روزهای آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد.
به‌گزارش سپاه نیوز سردار حسین سلامی در نشست فرماندهان سپاه‌های استانی همچنین با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور از در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های بیمارستانی سپاه برای کمک به مردم بویژه در شهرهای دارای وضعیت قرمز خبر داد و گفت: امروز در استان سیستان و بلوچستان نیروی زمینی سپاه با استقرار دو بیمارستان سیار در کنار بیمارستان ثابت و آبرسانی در مناطق مختلف چتر حمایتی خود را گسترانیده است؛ همچنین نیروی دریایی سپاه در استان هرمزگان یک بیمارستان سیار را در کنار بیمارستان‌های ثابت گسترش خواهد داد. در سایر نقاط کشور نیز اراده جدی برای مقابله با بیماری کرونا و کمک به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد. فرمانده کل سپاه استمرار خدمت‌رسانی به مردم محروم و کم بضاعت را از دیگر محورهای برگزاری این نشست عنوان و تأکید کرد: هدف اصلی و آرمان بزرگ ما برخورداری از ایرانی امن، ایمن، مرفه و پیشرفته است تا هموطنان عزیز ما در امنیت آرامش و آسایش زندگی کنند.

حسین کمالی رئیس خانه احزاب ایران شد

دبیر کل حزب اسلامی کار از احزاب اصلاح‌طلب کشور به ریاست دوره‌ای خانه احزاب ایران رسید. به‌گزارش جماران، روز گذشته با رأی شورای مرکزی خانه احزاب حسین کمالی به‌عنوان رئیس خانه احزاب ایران در سال سوم از دوره هفتم انتخاب شد. ریاست خانه احزاب به‌شکل دوره‌ای است و طبق پیش‌بینی ریاست این نهاد مدنی باید در سال سوم از فراکسیون‌ اصلاح‌طلبان و اعضای هیأت رئیسه از فراکسیون‌های دیگر انتخاب ‌شوند. ریاست سال اول را عبدالحسین روح الامینی از فعالان اصولگرا و سال دوم را سید شهاب‌الدین صدر از فراکسیون مستقلین بر عهده داشت. مدیر اجرایی خانه احزاب ایران پیشتر اعلام کرده بود که انتخابات هیأت رئیسه خانه احزاب ایران قانوناً باید ۲۸ خرداد برگزار می‌شد که به‌دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر افتاد. پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، رؤسای کمیته‌های خانه احزاب ایران هم انتخاب خواهند شد. برگزاری هم اندیشی میان احزاب و مدیریت توزیع بودجه‌های حمایتی تعیین شده برای کمک به احزاب و نهادینه شدن تحزب در کشور از جمله وظایفی است که بر دوش خانه احزاب قرار دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7677/2/582118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها