دیگه چه خبر



امریکا آماده شروع دور هفتم مذاکرات برجام

   خبر اول اینکه، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روز گذشته مدعی شد واشنگتن آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین در خصوص برجام است. به‌گزارش ایرنا سخنگوی وزارت خارجه امریکا تصریح کرد که این کشور ضرب‌الاجلی برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین تعیین نمی‌کند.
مذاکرات وین برای تعیین تکلیف وضعیت اجرای برجام از فروردین ماه امسال (۱۴۰۰) آغاز شد و تاکنون ۶ دوره مذاکره در شهر وین در این چارچوب برگزار شده است. ششمین دور مذاکرات وین دو روز بعد از برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شهر وین پایان یافت.
حالا سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شده است که تنها تهران می‌تواند بگوید که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهند شد.
همزمان با موضع سخنگوی وزارت خارجه امریکا، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم گفته دور هفتم مذاکرات «وین» در خصوص برجام زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نخواهد شد.
«اولیانوف» در مصاحبه با روزنامه «کامرسنت» گفت: «تا امروز، هیچ‌کسی از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این سؤال ندارد.» «اولیانوف» در ادامه گفت: «قابل درک است. ایران بتازگی رئیس‌جمهوری انتخاب کرده و تیم جدیدی قرار است روی کار بیایند. آنها برای در دست گرفتن امور به زمان نیاز دارند» وی اضافه کرد: «نظر ما این است که مذاکرات هر چه زودتر آغاز شود بهتر است. من فکر می‌کنم گفت‌وگوها زودتر از 10 روز دیگر شروع نمی‌شود، شاید هم دیرتر از این موعد».
«اولیانوف» همچنین برآورد کرد که تا کنون در ۶ دور مذاکرات وین ۹۰ درصد از مسیر احیای برجام پیموده شده است.

اتحادیه اروپا
دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد

  خبر دیگر اینکه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی واکنش مقامات ایرانی به اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین، بیان کرد که اتحادیه اروپا دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد و اظهارات اسلوونی از جانب اتحادیه اروپا نبوده است.
به‌گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین راجع به ایران که واکنش مقامات این کشور را به همراه داشته است، در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است و آیا اتحادیه اروپا نیز چنین موضعی در قبال ایران دارد یا نه، گفت: نه، ما در شورای روابط خارجی درباره این موضوع حرفی نزدیم. البته من با وزیر خارجه اسلوونی حرف زده‌ام اما در شورا به طور علنی مطرح نشد.
بورل ادامه داد: طبعاً در نظام سازمانی ما، جایگاه یک نخست‌وزیر، حتی اگر کشوری باشد که ریاست دوره‌ای شورا را بر عهده دارد، نشان دهنده موضع اتحادیه اروپا نیست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در زمینه موضوعات سیاست خارجی، کسی که اظهاراتش به نمایندگی از اتحادیه اروپا است، چارلز میشل رئیس شورای اروپا است.
او افزود: اتحادیه اروپا موضعی متعادل نسبت به ایران دارد که هر گاه لازم بداند، در زمینه بسیاری از موضوعات فشار سیاسی اعمال می‌کند و در عین حال هر وقت هم لازم باشد به‌دنبال هماهنگی و همکاری است. به طور مثال ما می‌خواهیم به حل مشکل توافق هسته‌ای ایران کمک کنیم. بنابراین، دیگر چیزی راجع به دیدگاه‌های نخست‌وزیر اسلوونی ندارم که بگویم، اما او نماینده اتحادیه اروپا نیست. علاوه بر این، نخست‌وزیر اسلوونی هیچ گاه تظاهر به سخن گفتن از جانب اتحادیه اروپا نکرده و نخواسته است این کار را بکند.

نامه‌نگاری بحرین با ایران

  دست آخر اینکه، وزیر خارجه بحرین با بیان اینکه این کشور مذاکرات وین را با دقت دنبال می‌کند، گفت که برنامه هسته‌ای ایران باید کنترل شود. به گزارش فارس «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین، مدعی ارسال نامه‌هایی به جمهوری اسلامی ایران شد و افزود: «ارتباط با ایران به‌عنوان کشور همسایه برای ما مهم است و در این زمینه، نامه‌هایی به این کشور فرستاده شده که تا به حال بی‌پاسخ مانده است.»
وی با اینکه از ادعای نامه‌نگاری بحرین به ایران و بی‌پاسخ ماندن نامه‌ها از سوی جمهوری اسلامی، خبر می‌داد در سخنانی متناقض مدعی شد: «اگر ایران قدم‌هایی برای اطمینان‌سازی بردارد ما حاضر به گفت‌وگو با این کشور هستیم و دو کشور چین و روسیه نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند.»
البته این اولین‌بار نیست که حاکمان بحرین به ارتباط با کشوری اشتیاق نشان می‌دهند و با بی‌توجهی آن کشور روبه‌رو می‌شوند. چندی پیش نیز مسئولان این کشور نامه‌هایی به قطر ارسال کردند که با بی‌توجهی طرف قطری روبه‌رو شدند و پس از آن‌که از ارتباط با این کشور عربی ناامید شدند، حملات رسانه‌ای خود را علیه آن شروع کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7677/3/582123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها