خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده


فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

صدور حکم برای هنداوی

اینها تناقض‌های عجیبی بود که فیلم‌های «هیچکاک» و «آگاتا کریستی» در برخورد با آن سردرگم می‌شد.
پس چگونه قوه قضائیه بریتانیا که در جهان به حرفه‌ای بودن شناخته شده است یا اعضای هیأت منصفه که ساعت‌ها و روزها بر روند محاکمه نظارت داشته و متهم را سؤال پیچ می‌کردند، متوجه آن نشدند؟! بازپرسان حرفه‌ای بریتانیایی نیز با پرونده هنداوی و مورفی به شکلی روبه‌رو شدند که انگار پرونده زنی سفیدپوست است که خون رنگین تری دارد و در دوران برده داری، مردی سیاه پوست و شیفته خود را کشته و به محاکمه سپرده نشده است.
اما هنداوی فلسطینی تبار و عرب که تروریسم در ژن او نهفته بود، بی‌وابستگی به گروهی، در موضع شبهه قرار گرفته و در هر حال گناهکار شمرده می‌شد.
در واکنش به این نمایش رسوا، کنفرانسی مطبوعاتی در دمشق برگزار و تاچر را متهم به نقض بی‌طرفی کرده و گفتم او هنوز نتوانسته فراموش کند که ماهها پس از نخست‌وزیری، رئیس انجمن دوستی بریتانیا و اسرائیل در مجلس عوام بریتانیا بوده است.
عبدالرئوف الکسم نخست‌وزیر سوریه که استاد تکه پرانی است در واکنش به گزارش من در یکی از جلسات هیأت وزیران درباره موضوع پر سر و صدای هنداوی و نحوه تعامل قوه قضائیه بریتانیا با آن، با لحنی مسخره گفت: چطور قوه قضائیه بریتانیا متوجه این موضوع نشد که خانم مورفی که فرزندی شش ماهه از هنداوی باردار بود، آشکارا نزد خانواده‌اش می‌رود تا از آنها برای ازدواج با او اجازه بگیرد! چنین چیزی شاید در اروپا بتواند اتفاق بیفتد اما در جامعه‌هایی مثل ما محال است.
آیا این تفاوت فاحش فرهنگی هم از دید قوای مجریه و قضائیه بریتانیای کبیر پنهان مانده بود؟
وزارت خارجه بریتانیا مدتی پس از صدور حکم ۴۵ سال زندان هنداوی، برای ارتباط با ما تلاش خود را آغاز کرد تا تبعات این پرونده سرهم‌بندی شده علیه سوریه را حل و فصل کند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7677/4/582129/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها