اخبار


کشور در آستانه اتصال ۱۰۰درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت

در حالی که نزدیک به هفت سال قبل فقط ۱۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایران به اینترنت متصل بودند، اما اکنون این رقم به ۹۸.۸ درصد رسیده و فاصله کمی باقی‌مانده تا اتصال ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت را جشن بگیریم.
به‌گزارش ایرنا، هفت سال قبل، زمانی که دولت یازدهم تازه آغاز به‌کار کرد فقط ۱۱ درصد از روستاهای کشور به اینترنت متصل بودند. این آمار در اوایل سال ۹۲، صفر درصد بود.با گذشت حدود هفت سال از آغاز برنامه‌ریزی دولت تدبیر و امید برای توسعه اینترنت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آماری منتشر کرد که حکایت از جهش حدود ۹۰ درصدی دارد. به گفته وی اکنون ۹۸.۵ درصد جمعیت روستاییان به اینترنت متصل هستند. توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از جمله مهم‌ترین عوامل گسترش عدالت اجتماعی و تحقق اقتصاد مقاومتی است. از آغاز دولت دوازدهم و با اجرای پروژه USO، گام‌های بلندی در خصوص خدمت‌رسانی به روستاها برداشته شد و در کنار پوشش روستایی به دسترسی آنها به شبکه ملی اطلاعات نیز توجه ویژه‌ای شد.
سامانه «دیار» درگاه یکپارچه اطلاعات روستایی است. این سامانه ملی، توسط وزارت ارتباطات توسعه داده شد تا آخرین وضعیت اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت را به‌صورت برخط در اختیار مردم قرار دهد.
اتصال ۱۰۰ درصدی استان‌های قم، یزد و البرز به اینترنت مدتی قبل توسط وزیر ارتباطات اعلام شد. بررسی از این سامانه، نشان می‌دهد اکنون ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا به اینترنت، ۳۸ هزار و ۲۹۷ روستا به تلفن همراه روستایی، ۲۲ هزار و ۹۲۷ روستا به اینترنت ثابت، ۳۳ هزار و ۴۸ روستا به اینترنت سیار و ۳۳ هزار و ۶۱ روستا به تلفن ثابت روستایی دسترسی دارند.از نظر جمعیتی اکنون اتصال پنج میلیون و ۹۰۳ هزار و ۶۴۵ خانوار، ۲۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۴۶ نفر، ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا و ۱۷ هزار و ۴۶۹ خانه بهداشت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برقرار است. لازم به ذکر است همه آماری که در ادامه این گزارش آمده، مربوط به روستاهای بالای۲۰ خانوار در کشور است.
وضعیت اتصال روستاها به اینترنت در سامانه دیار، نشان می‌دهد پنج استان با پوشش‌دهی حدود ۹۹ درصد در کشور وجود دارند که بزودی در فهرست استان‌های با اتصال ۱۰۰ درصدی قرار خواهند گرفت.بر اساس آمار سامانه دیار، اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار هفت استان کشور اکنون از مرز ۹۰ درصد گذشته است. فارس (۹۱درصد)، گلستان (۹۷.۶درصد)، سمنان (۹۲.۲درصد)، مازندران، گیلان (۹۳.۱درصد)، آذربایجان شرقی (۹۷.۲درصد)، ایلام (۹۴.۷درصد)، خراسان شمالی (۹۱.۷درصد)، استان‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند.

رجیستری تبلت از دوم مرداد با برند لنوو آغاز می‌شود

با ادامه روند رجیستری دستگاه‌های سیم‌کارت‌خور، تبلت برند لنوو از تاریخ دوم مرداد و سایر تبلت‌ها از نهم مردادماه به محض ورود مسافران به کشور مشمول رجیستر می‌شوند.به گزارش ایسنا ، پیمان قره‌داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری از اجرای طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت، برای تبلت‌ها از دوم مردادماه خبر داد و با اشاره به پروژه ملی پیاده‌سازی و اجرای فنی سامانه شناسایی تجهیزات دارای سیم‌کارت گفت: تبلت برند لنوو از دوم مرداد و سایر برندهای تبلت از نهم مردادماه مشمول طرح رجیستری می‌شوند.
وی عنوان کرد: پیش از این نیز با تصمیم کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت، رجیستری ساعت‌های هوشمند از دوازدهم تیر و تجهیزاتی مانند بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از نوزدهم تیر سال جاری آغاز شده است. آن دسته از تجهیزات دارای سیم‌کارت که تا قبل از اجرای طرح رجیستری فعال بوده‌اند، مشمول این طرح نمی‌شوند، اما تجهیزاتی که پس از تاریخ مشخص شده فعال شوند، مشمول رجیستری می‌شوند.
 



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7677/11/582154/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها