ایران در ایران


«نارک» و «خامی» همچنان در آتش

گروه ایران زمین - آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه نارک و منطقه حفاظت شده خامی که از هفته گذشته آغاز شده، پس از چندین مرحله مهار دوباره شدت گرفته است. آن‌طور که مسئولان استانی می‌گویند تمام دستگاه های استان برای مهار آتش وارد صحنه شده‌اند اما درهم تنیدگی درختان و وزش شدید باد از یک سو و خشکی درختان بر اثر خشکسالی سال‌های اخیر باعث شدت آتش‌سوزی شده و کار بسیار سخت و کند پیش می‌رود.«علیرضا اتابک»، فرماندار گچساران، نبود خودرو برای اعزام نیروها به ارتفاعات، تجهیزات کم و نبود مکان مناسب برای استقرار نیروهای اطفای حریق در ارتفاعات را از مهم‌ترین مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: آتش‌سوزی جنگل‌های «خامی» و «نارک» گچساران تقریباً کنترل شده اما هنوز به طور کامل مهار نشده است. درست است که از لحظات اولیه آتش‌سوزی در ارتفاعات نارک کارگروه‌هایی برای مهار آتش تشکیل شده اما به‌دلیل وسعت و گستردگی آتش، گرمای شدید، وزش باد و صخره‌ای بودن منطقه کار با کندی پیش می‌رود.  اتابک با اشاره به اینکه 3 بالگرد ارتش، هلال احمر و هوا فضای سپاه تا کنون ۲۰ سورتی پرواز جهت انتقال نیروها به ارتفاعات انجام داده‌اند، افزود: بالگردها بیش از130 نیروی تازه نفس را به ارتفاعات جهت کمک به اطفای حریق انتقال داده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهایی که برای مهار آتش به ارتفاعات اعزام می‌شوند مهارت لازم برای مهار آتش را ندارد، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر با کمبود نیروی خبره مواجه هستیم واز ستاد  بحران شهرستان انتظار داریم اولویتش برای مهار آتش‌سوزی سلامت و امنیت نیروی انسانی باشد.
همزمان ۳ بالگرد در حال هلی‌بورن نیرو و تجهیزات به ارتفاعات هستند
«سید اسدالله هاشمی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هم با تأکید بر اینکه همزمان ۳ بالگرد در حال هلی بورن نیرو و تجهیزات به ارتفاعات هستند، گفت: بخش اعظمی از آتش کنترل شده است و تلاش‌ها برای اطفای حریق همچنان ادامه دارد. هاشمی ادامه داد: همزمان یک بالگرد از وزارت دفاع، یک بالگرد از ارتش و یک بالگرد از هلال احمر کار هلی بورن نیرو به ارتفاعات را انجام می دهند ضمن اینکه بالگرد سپاه و هلال احمر و ارتش هم چندین سورتی پرواز به ارتفاعات را انجام داده اند.  مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد، همکاری نیروهای مردمی را بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: محیطبانان و کارشناسان ستادی و اجرایی محیط‌ زیست، تیپ ۴۸ فتح، تشکل‌های مردم نهاد و منابع طبیعی با پشتیبانی هلال احمر در حال مهار آتش هستند.

هشدار نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی در گلستان

گرگان - هواشناسی گلستان از ورود سامانه پرفشار به این استان و فعالیت آن تا جمعه خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد بلبلی کارشناس هواشناسی گلستان اظهار کرد: از اواخر شب سه‌شنبه ۲۲ تیرماه امواج سامانه پرفشار از ناحیه اروپا وارد استان شد که به‌دنبال آن شاهد تقویت جریانات مرطوب و خنک شمالی هستیم. وی افزود: با ورود این سامانه شاهد رگبار و رعدوبرق، وزش نسبتاً شدید باد، کاهش محسوس دما و در برخی نقاط احتمال ریزش تگرگ می‌شود. کارشناس هواشناسی گلستان با اشاره به اینکه فعالیت این سامانه تا اواخر وقت جمعه ادامه دارد، بیان کرد: در این مدت احتمال آبگرفتگی برخی معابر و وقوع سیلاب ناگهانی در نقاط مستعد وجود دارد.
حسین دهقان، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز با اشاره به اخطاریه هواشناسی به ایسنا، گفت: احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و وقوع سیلاب در استان از روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه تا پایان هفته وجود دارد.وی از مردم  خواست طی این مدت در حاشیه رودخانه‌های دائمی و فصلی استان توقف نکنند و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها، مسیل‌ها، مخازن سدها و مناطق مستعد وقوع سیل، خودداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7677/12/582158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها