پایان مهلت کرونایی و خطر خانه به دوشی میلیون‌ها امریکایی




بنفشه غلامی/ «ماکسین ورنون» 49 ساله، مکانیک هواپیما در آتلانتا، تقریباً تمام یک سال گذشته را به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی بیکار بوده است. او هشت ماه است نتوانسته اجاره خانه‌اش را بدهد و حالا با تمام شدن مهلت قانونی که به مالکان اجازه نمی‌داد، مستأجران را در ایام کرونایی از خانه خود بیرون کنند، امروز و فردا باید با کوهی از بدهی به همراه دو فرزندش خانه به دوش شود.
این سرنوشت میلیون‌ها امریکایی است که در ایام کرونا بیکار شدند و توان بازپرداخت بدهی اجاره خود را ندارند. تا شنبه شب دولت امریکا با قانونی که سال گذشته وضع شد، از آنها حمایت می‌کرد. اما مهلت این قانون صبح یکشنبه به پایان رسید و مجلس نمایندگان این کشور نیز موفق به تمدید آن نشد.
به گزارش «وال استریت ژورنال»، از بیش از 10 روز پیش بسیاری از دموکرات‌ها در پی تمدید این قانون بودند. چهارشنبه با نزدیک شدن موعد پایان مهلت این قانون، کاخ سفید اعلام کرد، از دستش کاری برنمی‌آید و طبق حکم دیوان عالی امریکا تنها کنگره امریکا است که می‌تواند این قانون را تمدید کند. اما قانونگذاران مجلس نمایندگان با وجود اینکه اکثریت آنها دموکرات هستند، نتوانستند برای تمدید ممنوعیت حکم تخلیه مستأجران به توافق برسند. زیرا در جریان نشست مجلس نمایندگان که قرار بود تمدید منع تخلیه مورد بررسی قرار گیرد، یک نماینده جمهوریخواه با بازنگری این قانون مخالفت کرد و آن را تا 18 اکتبر (26 مهر ماه) به تعویق انداخت.
15 میلیون خانه به دوش
نگرانی از خانه به دوشی این مستأجران، از مسأله مسکن فراتر رفته و با توجه به شیوع دلتا کرونا، نگرانی وسیعی در امریکا بابت افزایش قابل توجه مرگ و میرهای کرونایی ناشی از دلتا کرونا و خانه به دوشی‌ها شده است. به گزارش «رویترز»، براساس مطالعات مؤسسه آسپن درباره وضعیت مستأجران در ایام کرونا، بیش از 15 میلیون امریکایی در قالب 6.5 میلیون خانوار توان بازپرداخت بدهی اجاره بهای خود را ندارند. میزان بدهی این افراد به بیش از 20 میلیارد دلار می‌رسد. این به این معنی است که اگر دل صاحبخانه‌های این مستأجران نرم نشود، آنان باید تا پایان این هفته زندگی خانه به دوشی را تجربه کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، این افراد دیگر قادر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخواهند بود.
البته «وال استریت ژورنال» شرح داده است که این وضعیت در هر ایالت نسبت به دیگری متفاوت است. برای مثال هر چند در نیویورک و کالیفرنیا، قوانین محلی همچنان از مستأجران حمایت می‌کند اما در اغلب ایالت‌های جنوبی مالکان می‌توانند براحتی مستأجر خود را مجبور به تخلیه خانه کنند. تقریباً همه این مستأجران مطمئن هستند دیگر نمی‌توانند خانه‌ای را اجاره کنند. زیرا با توجه به افزایش تخلیه خانه‌ها، انتظار می‌رود بهای اجاره خانه در امریکا افزایش چشمگیری پیدا کند. از چند روز قبل این افزایش‌ها آغاز شده است طوری که اکنون در برخی حومه‌های آتلانتا اجاره خانه‌ها 20 درصد افزایش داشته است. ضمن آنکه همه این مستأجران بار سنگین بدهی اجاره خانه قبلی خود را نیز به دوش دارند. آنان می‌گویند حتی اگر وزارت خزانه‌داری و دولت فدرال به وعده‌های خود عمل کنند و 60 درصد بدهی آنها را بپردازند، همچنان توان باز پرداخت 40 درصد باقیمانده بدهی خود را نیز ندارند.
انتقاد مستأجران، شکایت مؤجران
طبق گزارشی که «آسوشیتدپرس» تهیه کرده، مالکان خانه‌ها نیز توجیه خود را دارند و مدعی هستند، اگر نتوانند اجاره خانه بگیرند، قادر به بازپرداخت وام مسکن خود نخواهند بود. مستأجران نیز هرچند وضعیت آنها را به نابسامانی خود نمی‌دانند، حق را به آنها نیز می‌دهند و در مقابل از سیستم امریکا انتقاد دارند. به گزارش «نیویورک تایمز»، تیغ تند انتقادات مستأجرانی که درگیر این وضعیت هستند، در درجه نخست متوجه مجلس نمایندگان است که نتوانست به توافق برای تمدید قانون منع تخلیه دست یابد و در درجه دوم به دولت بایدن که مسئولیت را از سر خود باز کرد و آن را به دوش کنگره انداخت. اما کاخ سفید مدعی است آنچه را در توان داشته انجام داده است. برای مثال وزارت خزانه‌داری امریکا تأکید کرده در ماه ژوئن به 290 هزار مستأجر معادل 1.5 میلیارد دلار کمک کرده است. با این حال خود آنها نیز اذعان داشته‌اند که این میزان بسیار ناچیز است.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نیز ضمن اینکه پذیرفته از 46.5 میلیارد دلاری که قبلاً کنگره برای کمک به مستأجران تصویب کرده بود، تنها 3 میلیارد دلار بین مستأجران تقسیم شده است، تأکید کرده، قانونگذاران دموکرات در صدد هستند مابقی این میزان را بسرعت بین مستأجران و مالکان آنها تقسیم کنند.
اعتراض خانه به دوشانه سه قانونگذار
در پی ناکامی مجلس نمایندگان در تمدید قانون منع تخلیه «رویترز» خبر داد، «کوری بوش» یکی از قانونگذاران مجلس نمایندگان امریکا که خود پیش از اینکه وارد عالم سیاست شود، سه بار خانه به دوشی را تحمل کرده و با فرزندانش در خودروی خود زندگی کرده است، در اقدامی اعتراضی شب را روی پله‌های مقابل کنگره امریکا به صبح رساند. در میانه این اقدام اعتراضی و نیمه‌های شب ایلهان عمر و آیانا پرسلی، دو قانونگذار دیگر امریکایی نیز به او پیوستند. آنها از همه مردم امریکا خواسته‌اند در حمایت از مستأجران وارد عمل شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7690/4/583387/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها