تسلیت تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی برای درگذشت زنده یاد جلال ستاری

فقدان راوی رموز جاودانگی


گروه فرهنگی: به‌دنبال درگذشت زنده یاد جلال ستاری، نویسنده، اسطوره شناس و پژوهشگر پیشکسوت عرصه تئاتر و فرهنگ کشورمان، برخی مسئولان فرهنگی و همچنین تشکل‌ها با انتشار پیام‌هایی این فقدان را به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت گفتند.
 پرتلاش برای تداوم جریان فرهنگی ایران
سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی نوشته:«دکتر جلال ستاری با پژوهش در فرهنگ و اسطوره و افسانه، گنجینه‌های ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ ایران را برای امروز و فردا فراهم کرد. دکتر ستاری، انسان و استادی است که پژوهش‌هایش درباره گذشته مسیر استمرار فرهنگی را برای جامعه ایرانی هموار کرد، داشته‌های فرهنگی را از دل تاریخ جست‌و‌جو کرد، درباره آنها نوشت تا درباره پشتوانه‌های فرهنگی خود بیندیشیم و گفت‌و‌گو کنیم. در بخش دیگری از پیام او آمده:«آثار و نوشته‌ها و کارهای سترگ استاد جلال ستاری بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ فرهنگی ماست که به تداوم جریان فرهنگی ایران کمک می‌کند. درگذشت استاد جلال ستاری پژوهشگر، اندیشمند و نویسنده را به همسر و همراه گرانقدرش دکتر لاله تقیان و جامعه ایرانی تسلیت می‌گویم. یاد دکتر جلال ستاری همیشه در فرهنگ و تاریخ ایران درخشان خواهد بود.»
 بیش از 60 سال تلاش مستمر
قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی هم طی پیام دیگری گفته:«راوی رموز جاودانگی، به جهان جاودانه‌ها پیوست.خبر، هنوز هم در هاله‌ای از تأسف و پرسش و تردید، پیچیده است؛ همچون گستره رازآلود خود «اسطوره» و خود وجودی «جلال ستاری»؛ که اینک دنیایی از دانش و فرهیختگی در بستر ادبیات نمایشی، اساطیر و نقد فرهنگی را همراه خویش برده است.» در ادامه این پیام آمده:«استاد فرزانه‌ای که در بیش از 60 سال حیات مؤثر و پربار علمی و پژوهشی، پنجره‌های بلندی را به مدد روح ژرف‌نگر و پشتوانه مطالعاتی، به تماشای شایسته‌تر ایران دیرپا و هماره پویا و روشنایی‌های رسیده تا کرانه‌های عالم «انسان»ها و ساحت «بوده»ها گشوده است.» وی در ادامه تأکید کرده:«هرچند او تا همیشه ایام ایران مانا، در زوایای روشن و شریف صحنه و سطر به سطر نشسته در متون فرهنگ ایرانی، حضوری تأثیرگذار و زنده دارد اما محرومیت‌مان از دیدارش را، صمیمانه به اهالی هنرهای نمایشی کشور و همراهان بینش و منش فرزانه او، بویژه پژوهنده ارجمند و همسر گرامی ایشان، سرکار خانم لاله تقیان، تسلیت گفته؛ آرامش و آمرزش آن وجود وزین و نازنین را از درگاه منیع حضرت حق، مسألت می‌گویم.»
 نامش چشمه نوری است بر معبد فرهنگ
 انجمن منتقدان خانه تئاتر هم از جمله تشکل‌هایی است که درگذشت زنده یاد ستاری را درپیامی با این مضمون، منتشر کرده‌اند:«حتی در این روزگار تلخ و سیاه نیز نامش و یادش و دانش به جای مانده به ‌یادگارش، چشمه‌ نوری است برایمان و نغمه‌ای از میان تاریکی که می‌گوید در معبد فرهنگ و هنر هنوز جایی برای ستایش دانایی و آدمیت هست.» در پایان این پیام آمده:«درگذشت استاد جلال ستاری، اسطوره‌شناس، پژوهشگر، مترجم، منتقد فرهنگی و آموزگار بزرگ و بی‌نظیر، اگرچه برای اهل فرهنگ خسرانی بزرگ و مایه تأسفی عمیق است، اما نیک می‌دانیم در سپهر فرهنگ و اندیشه ایرانیان و در میان صدها کتاب و مقاله‌ بازمانده‌اش، او حیاتی جاودانه خواهد داشت. روح بلندش شاد و یادش گرامی.» گفتنی است که زنده یاد جلال ستاری عصر شنبه گذشته در سن 90 سالگی، به‌دنبال سکته درگذشت. این پژوهشگر فرهنگی، چند سالی بود که به‌دلیل عارضه قلبی و دیگر مشکلات جسمی، تحت درمان قرار داشت. مراسم خاکسپاری زنده یاد ستاری، صبح سه‌شنبه ۱۲ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7690/15/583442/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها