سردیس استاد ابراهیم قنبری مهر رونمایی و نصب شد

ادای احترام به نابغه سازسازی


ندا سیجانی  
خبرنگار
در راستای نامگذاری بوستان «شقایق مهر» به نام استاد ابراهیم قنبری مهر، روز گذشته سردیس این هنرمند بزرگ و پیشکسوت هنر سازسازی در بوستان شقایق مهر واقع در منطقه سعادت‌آباد نصب شد.
این سردیس که با همت خانه موسیقی، معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۲، پشتیبانی شورای شهر و سازمان زیباسازی توسط علیرضا ملکی ساخته شده است طی مراسمی در روز تولد این هنرمند (10 مرداد) رونمایی و نصب گردید. در این مراسم فاضل جمشیدی خواننده آواز ایرانی که همزمان به عنوان دبیر مراسم و مجری حضور داشت، چهره‌هایی چون شاپور رحیمی (خواننده و نوازنده عود)، نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، داوود گنجه‌ای (نوازنده پیشکسوت کمانچه و ویولن)، سیدعباس سجادی (ترانه‌سرا و پژوهشگر موسیقی)، مسعود حبیبی (نوازنده دف)، منوچهر حلمی، بیاض امیرعطایی (سازنده ساز)، علی رستمیان (خواننده)، سیاوش اکبری و مدیران و مسئولانی از شهرداری منطقه دو تهران و مدیران برخی رسانه‌ها از جمله ایرج جمشیدی حضور داشتند. داوود گنجه‌ای در سخنرانی کوتاهی ضمن تشکر از برگزار‌کنندگان این مراسم در جملاتی بیان داشت: سخن گفتن از استاد قنبری مهر بسیار است و این آشنایی و دوستی به پیش از انقلاب برمی‌گردد و از همان دوران علاقه بسیاری به استاد داشتم و یک ساز ویولن از ایشان به یادگار گرفته‌ام که ارزش آن بسیار است. استاد قنبری مهر یک مرید واقعی و یک تاریخ‌ساز است. امیدوارم سال‌های سال عمر باعزت داشته باشند و سایه‌شان بالای سر همه ملت ایران باشد، چرا که افتخار مملکت ما به هنرش است نه به سیاست و تا دنیا دنیا است نام استاد قنبری مهر و هنرش ماندگار است.
او درباره توجه به هنرمندان و نصب سردیس آنها در پارک‌ها و فضاهای عمومی شهر به «ایران» گفت: بی‌تردید نصب سردیس هنرمندان در جهت یادآوری بیشتر مردم با نام و هنر این بزرگان اتفاقی بسیار مهم و ضروری است بخصوص در جهت یادآوری به نسل جوان تا با تاریخ مملکتمان بیشتر آشنا شوند و این تاریخ رواج پیدا کند. به عنوان مثال با نصب سردیس استاد قنبری مهر از استادان بزرگ و پیشکسوت سازسازی ایران قطعاً از امروز به بعد نگاه‌های بیشتری به نام و هنر ایشان خواهد شد.
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این خصوص گفت: یکی از کارهایی که از دیرباز در دنیا معمول بوده، توجه به نمادهای شهری است و این موضوع در نسل‌ها و زمان‌های مختلف به مردم یادآور می‌شود تا با هنرمندان و بزرگانی که در سرزمینشان تأثیرگذار بوده و توانسته‌اند در تغییر و تلطیف فضای اجتماعی، فرهنگی و شهری تأثیرگذار باشند آشنا شوند. بر این اساس نیاز است مدیریت شهری به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد و این کار استمرار پیدا کند.
به گفته این خواننده خانه موسیقی در چند سال اخیر در بحث نامگذاری خیابان‌های شهر به نام اساتید موسیقی بسیار پیگیر و مصر بوده و انجام این کار شایسته با حمایت‌های خوب شورای شهر تهران و کمیسیون فرهنگی این شورا و همچنین سازمان زیباسازی شهر تهران انجام گرفته است. همچنین ساخت سردیس‌ها، تندیس‌ها و... که سال‌ها ماندگار خواهد بود و امیدواریم این موضوع استمرار پیدا کند و دوره بعدی مدیریت شهری تهران نیز این موضوع را دنبال کنند تا چهره‌های فرهنگی و هنری کشور به مردم بیشتر معرفی و شناسانده شود. او در ادامه درباره شخصیت استاد قنبری مهر بیان داشت: استاد بزرگ ابراهیم قنبری مهر یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های موسیقی ایران است و هنرمندی که در عرصه بین‌المللی هم شناخته شده است، چرا که سازهای ایشان در دست بزرگ‌ترین چهره‌های شاخص موسیقی کشورهای شناخته شده دنیا قرار دارد و از هنر ایشان بهره می‌برند و نصب سردیس ایشان موجب افتخار موسیقی و شهر ماست که در زمان حیاتشان این اتفاق افتاده است.
به گفته نوربخش، قرار است خانه موسیقی در ماه‌های آینده سردیس دیگری از استادان غلامحسین بنان، پرویز یاحقی و هوشنگ ظریف را هم رونمایی و نصب کند.
سیدعباس سجادی هم در این مراسم ضمن شعرخوانی بیان داشت: به اعتقاد من امروز شهر تهران یکی از روزهای خوب خود را قاب خواهد گرفت و برای تهران خاطره‌ساز خواهد شد، چرا که سردیس یکی از شهروندان بزرگ ایران که نامش در یک روز نمی‌گنجد در منطقه سعادت‌آباد تهران نصب شده و چه بالاتر از این برای این منطقه. به گفته او آنچه که نام استاد قنبری مهر را ماندگار کرده حق‌شناسی است، چرا که هنوز هم هرگاه از استادش ابوالحسن صبا صحبت می‌کند مانند کودکی است که در مقابل استاد نشسته و این صفت عظیمی است و درواقع رمز بزرگی و جاودانگی استاد قنبری مهر است.
سیدعباس سجادی درباره نصب این سردیس‌ها و توجه به هنرمندان به «ایران» گفت: نصب این سردیس‌ها می‌تواند تلنگری برای مردم باشد به این علت که زیبایی‌های بصری اگرچه برای مردم ناشناخته است اما تصاویر این تندیس‌ها و سردیس‌ها در ذهن آنها سؤال ایجاد می کند تا از آن شخصیت بیشتر بدانند و به اعتقاد من این اتفاق امر مبارکی است، چرا که نسل امروز ما باید آشنایی بیشتری با مفاخر سرزمین خود داشته باشند و اگر در شناسایی الگوهای خود غفلت کنیم این خلأها را الگوهای دیگری در فضاهای شلوغ چون فضای مجازی جایگزین می‌کنند. بنابراین بهتر است و ضرورت دارد افتخارات خود را بیشتر بشناسیم و این جزو یکی از کارهای مهمی است که مدیریت شهری باید پیگیری کند.
مسعود حبیبی نوازنده دف نیز در این‌باره گفت: با توجه به سیر رشد فرهنگی در جامعه که قبل و بعد از انقلاب رخ داده است باید به این نکته توجه داشت در این مدت زمان نقش چه کسانی پررنگ‌تر بوده و چه تأثیراتی درجامعه یا فرهنگ و هنر کشورمان داشته‌اند و یا تأثیر این افراد چه تغییراتی ایجاد کرده است. بر این اساس، وقتی نگاه و بررسی بیشتری به این موضوع شود خواهید دید تعداد افرادی که توانسته‌اند در این عرصه حرکت کنند و تأثیرگذار باشند انگشت شمار است مانند بزرگانی چون استاد ابراهیم قنبری مهر که روی کوچک‌ترین عنصرهای سازهای مختلف کشورمان که بدوی بوده ابداعاتی انجام داده و ماندگار شده است. بر این اساس نصب سردیس چنین هنرمندان بزرگی در نگاه جامعه هم تأثیرگذار خواهد بود و به نوعی سپاسگزاری و قدردانی کوچکی از هنرمندان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7690/15/583443/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها