هنرمندان در فضای مجازی



عصر 9 مرداد خبر درگذشت دکتر جلال ستاری، پژوهشگر و اسطوره‌شناس منتشر شد. خبری تلخ برای دوستداران حوزه فرهنگ و هنر. از سوی دیگر همان شب خبر مصدومیت ارشا اقدسی، بازیگر و بدلکار سینما و تلویزیون کشورمان در جریان همکاری با یک فیلم سینمایی در لبنان هم اعلام شد. این دو خبر باعث شد که هنرمندان از این موضوع بنویسند.

وداع با مرد اسطوره‌ها
درگذشت جلال ستاری باعث شد که صفحات زیادی در فضای مجازی به این نویسنده و پژوهشگر اختصاص یابد. مجید قیصری، کهبد تاراج، کوروش سلیمانی در مقام هنرمند و نشرچشمه، نشر ثالث، صفحه تئاتربازها و ناشرین دیگر این ضایعه را تسلیت گفتند. عباس مخبرمترجم و اسطوره شناس درباره او نوشت: «زنده یاد ستاری در کنار استاد بهار به نسل اول اسطوره شناسان ایرانی تعلق دارد. او در شمار آن گروه از اسطوره شناسان بود که اسطوره‌ها را صرفاً پدیده‌ای متعلق به گذشته نمی‌دانست و درباره اسطوره‌های نوین غرب، اسطوره‌های بورژوازی، اسطوره‌های فکری در ایران معاصر و اسطوره تهران می‌نوشت. پژوهنده‌ای با انگیزه و پرکاربود که در همگانی کردن اسطوره و گسترش افق‌های دید اسطوره پژوهان ایرانی نقشی بسزا داشت. ستاری ادبیات، تئاتر و موسیقی را خوب می‌شناخت و پژوهش‌های او در اسطوره شناسی که بردانشی وسیع در این حوزه‌ها استوار است می‌تواند راهنما و الگویی برای پژوهندگان بعدی باشد.» علی دهباشی نویسنده وسردبیر مجله بخارا هم ضمن تسلیت اعلام کرد: «مجله بخارا شماره ۴۱ (فروردین ـ اردیبهشت ۱۳۸۴) را به جشن‌نامه‌ای برای ایشان اختصاص داد.»، یلدا ابتهاج هم درصفحه شخصی خود نوشت: «دیگر افسانه شد. تنها او بود میان آن همه چهره‌هایی که به خانه ما رفت و آمد داشتند که مرا مجذوب خود می‌کرد. آرامشی در عمق به همراه دانایی خیره کننده و توجهش به روانشناسی. اولین مواجهه و تأثیر در دوران نوجوانی که کنجکاوی جهان‌های ناپیدا و بی‌نهایت را از طریق این انسان‌ها ممکن می‌کرد. آرام و ساکت و با لبخندی بر لب، جایی ویژه در جهان من حضور دارند. دریغ که دیگر دیداری نیست…»، تهمینه میلانی هم با تسلیت به لاله تقیان همسر ایشان نوشت: «افتخار آشنایی با این انسان بزرگ را داشتم و افتخار دادند کتاب شهرزاد مرا پیش از چاپ مطالعه فرمودند و مرا تشویق به چاپ آن کردند. ایشان یک استثنا در اسطوره شناسی بودند.»، رؤیا افشار، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر هم از افتخار شاگردی او نوشت: «معلمی بزرگ را از دست دادم، دوستی دانا. بیش آنچه از زندگی دارم مدیون توست....تا ابد خودم، وام‌دار شما هستم استاد.» و رسول صدرعاملی کارگردان هم درباره اونوشت: «لطفاً در موردش بخوانید و بدانید و بشناسیدش ، منحصر به فرد و یگانه بود و واقعاً سخت است بتوان برای او همتایی تصورکرد. جلال ستاری اسطوره‌های ایرانی را به ما شناساند و حرفش این بود که : سلاح ایرانیان فرهنگ است و اندیشه.»

چهره‌ها
محسن قرایی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان در صفحه اینستاگرام با توجه به اینکه در برخی از اخبار از او به‌عنوان یکی از نویسندگان سریال «شبکه مخفی زنان»‌یاد شده نوشت: «در این سریال، نویسنده این کار تنها آقای رحمانیان هستند و نگارش کار برعهده ایشان است و من تنها صاحب طرح این سریال هستم.»
الهام کردا بازیگر هم خبر از اجرا و پیش فروش بلیت نمایش «در انتظار گودو» به کارگردانی امیررضا کوهستانی براساس نمایشنامه ساموئل بکت داده است: «در انتظار گودو» از ۱۴ مرداد ماه در فضای باز پردیس تئاتر باغ کتاب تهران روی صحنه خواهد رفت. جایگاه تماشاگران با توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای باز و بیرونی پردیس تئاتر باغ کتاب طراحی شده است و تماشاگران در طول اجرا باید با ماسک به تماشای اجرا بنشینند.» در این نمایش لیلی رشیدی، الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی بازی دارند.
هوتن شکیبا هم با انتشار عکسی خبر از شروع فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس داده است. او در این فیلم با پری‌ناز ایزدیار و ریما رامین‌فر همبازی است. فیلمنامه «ملاقات خصوصی» به‌صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده و روایتگر داستانی عاشقانه است.

آرزوی سلامتی برای بدلکار
ارشا اقدسی، بازیگر و بدلکار سینما و تلویزیون  برای همکاری با یک فیلم سینمایی خارجی در لبنان بود که روز چهارشنبه 6 مرداد ماه هنگام صحنه چپ کردن ماشین، دچار حادثه‌ای جدی شد و به بیمارستان منتقل شد. این بازیگر و بدلکار متولد سال 1361 است که در پروژه‌های گوناگون سینمایی، تلویزیونی و تئاتر حضور داشته است. نوید محمدزاده بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با انتشار عکس اقدسی برای او آرزوی سلامتی کرد. شقایق فراهانی هم با انتشار عکس خندان او در حالی که دستش را به علامت پیروزی بالا برده نوشت: «برای سلامتی بدلکار مطرح سینمای ایران که در سانحه، آسیب جدی دیده است، دعا کنیم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7690/16/583453/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها