زنان کوچک با ماجراهای بزرگ


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
همه آدم‌ها دوست دارند یک خانواده شاد داشته باشند و با هم و در کنار هم با آرامش زندگی کنند. اما وقتی پدر خانواده برای دفاع از وطن به جبهه جنگ می‌رود، کمی اوضاع و احوال فرق می‌کند.
اگر دوست دارید بدانید چه اتفاقی می‌افتد و چه می‌شود، می‌توانید کتاب بخوانید و در تجربه دیگران سهیم شوید؛ آخر نه فرصت داریم و نه لازم است همه چیز را خودمان تجربه کنیم.
داستان «زنان کوچک» از  آقا و خانم مارچ و چهار دخترشان «مگی، جو (کتی)، ایمی (سارا) و بتی» می‌گوید و روزگاری را روایت می‌کند  که خانواده، زندگی آرام و راحتی داشتند و با هم و در کنار هم زندگی می‌کردند تا این‌که دشمن به شهر آنها حمله کرد و پدر آنها مثل همه مردان شهر به جنگ با دشمن رفت و ماری و دخترانش ناچار شدند برای گذران زندگی خود به خانه عمه پدری بروند؛ عمه خانمی که ابتدا خیلی خشک و سرد با آنها  برخورد می‌کند  اما پس از مدتی دخترها با ادب و مهربانی و متانت خود، دل عمه را به دست می‌آورند.
دخترهایی که می‌کوشند در نبود پدر بر مشکلات و سختی‌های زندگی چیره شوند و انسان‌های بهتر و مهربان‌تری باشند.
«زنان کوچک» یک رمان کلاسیک خانوادگی با موضوع زنانه است که آن را لوییزا می‌اُلکِت، نویسنده امریکایی نوشته و به نظر می‌رسد زندگی واقعی نویسنده، الهام‌بخش او در نوشتن این رمان بوده؛ داستان این پنج زن الگوی خوبی، نه تنها برای نوجوان‌ها که برای خانواده‌هاست. خانم مارچ زن بسیار عاقل و  با درایتی است که همیشه به دخترانش کمک می‌کند تا مستقل و باسواد بار بیایند. او با وجود تمام مشکلات و درگیری‌هایش سعی می‌کند بازارچه خیریه برپا کند و به هموطنان خود یاری رساند. دخترها هم، نه تنها باهوش و زرنگ و درس خوان‌اند که هنرمند و شیک‌پوش و جذاب‌ هم هستند و تلاش می‌کنند تا شرایط خانواده خود را درک و کمک کنند تا شرایط بهتر شود.
خلاصه این‌که خواندن این داستان تنها به کار نوجوان‌ها نمی‌آید. پدر و مادرها و جوان‌ها هم می‌توانند این کتاب را که یکی از مهم‌ترین رمان‌های خانوادگی است، بخوانند و با شخصیت‌های آن آشنا شوند. فرزین مروارید این رمان را ترجمه و انتشارات قدیانی در اختیار مخاطبان علاقه‌مند گذاشته است.
براساس این داستان، یک مجموعه پویانمایی هم ساخته شده؛ فیلمنامه این انیمیشن را  آکیرا میازاکی نوشته و فامیو کوروکاوا آن را کارگردانی کرده است. میازاکی برای جذاب‌تر شدن قصه بعضی از اسامی را تغییر داده و حتی شخصیت‌های جدیدی به اصل داستان افزوده است؛ مثل «دیوید»، برادرزاده عمه مارتا که بسیار حریص و پول‌پرست است یا «جان» برده فراری که خانواده مارچ به او کمک می‌کنند و «آنتونی بونه» گزارشگری که از کارهای کتی انتقاد می‌کند همه ساخته ذهن فیلمنامه‌نویس هستند نه لوییزا می‌الکت.
هم رمان و هم پویانمایی «زنان کوچک» به خانواده‌ها و نوجوان‌ها به طور غیرمستقیم و به شیوه‌ای جذاب و خواندنی یاد می‌‎دهد کم نیاورند و تلاش کنند تا بر مشکلات و سختی‌های زندگی چیره شوند. درعین حال لذت بردن از زندگی را هم از یاد نبرند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7690/16/583454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها