سیدحسن خمینی:

بی‌توجهی طالبان به «آزادی‌های فردی» فراموش نشود


سید حسن خمینی گفت: فریادی که امام در مقابل تحجر می‌زدند، در مقابل کسانی بود که نمی‌توانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی دربسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جواب‌های جدید می‌طلبد.
به گزارش جماران، یادگار امام عصر چهارشنبه در مراسم سی و سومین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) که در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد، با برشمردن مؤلفه‌های مهم «اسلام ناب محمدی(ص)» از نگاه امام خمینی(س)، تأکید کرد: اولین مؤلفه‌ای که در اسلام ناب امام مطرح است، استکبارستیزی است و اساساً شروع مبارزات ایشان با تهاجم به استکبار در افق ملی و جهانی است. سید حسن خمینی ادامه داد: اگر مقیاس نگاه‌ها را عوض کنیم، درمی‌یابیم که «استقلال» همان «آزادی در افق ملی» و «آزادی» همان «استقلال در افق فردی» است و جامع همه این آرمان‌ها مبحث «استکبارستیزی» است. لذا مؤلفه بزرگی از اسلام ناب استکبارستیزی است. یادگار امام تأکید کرد: اگر کسی به کشور گوشه چشمی داشته باشد، ملت باید یکپارچه باشد و به همان اندازه اگر کسی حقی از فردی ضایع می‌کند همه باید یکصدا شوند. امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است، ما را ذوق‌زده کرده و باعث فراموشی بی‌توجهی این گروه به «آزادی‌های فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. وقتی امور را ارزش گذاری می‌کنیم، نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم.
وی با بیان اینکه از نظر ترتیب زمانی دومین مؤلفه اسلام ناب در حیات امام بُعد «استعمارستیزی» است، گفت: استعمارستیزی به این معناست که شما خودتان را از همه دنیا عقب‌تر نبینید و این جور نباشد که کسی از بیرون بیاید تا کشور شما را عمران کند. سید حسن خمینی ادامه داد: مؤلفه سوم اسلام ناب، استحمارستیزی یا «مقابله با تحجر» است؛ یعنی مبارزه با کسانی که آمده‌اند تا ما را را تحمیق کنند؛ کسانی که از واقعیت آگاهند اما به نفع‌شان است که ملت عقب افتاده بماند. نقل است که برخی شاهان قاجار می‌گفتند هرچه مردم نادان‌تر باشند، برای ما حکومت کردن راحت‌تر است. یادگار امام تأکید کرد: فریاد امام بر سر متحجران همان بحث تأکید بر عنصر زمان و مکان و اجتهاد در فقه شیعه است، اما کسی عَلَم این جریان را در دست نگرفت و در راستای آن صرفاً امام چند فتوا دادند و بحث در همان محدوده باقی ماند.
یادگار امام با بیان اینکه آخرین مؤلفه اسلام ناب، بحث «استضعاف‌ستیزی» است، تصریح کرد: اسلام ناب باید به نفع تعادل و عدالت پیش برود و عدالت‌محور باشد و برای این کار باید از شعارزدگی خارج شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7721/2/586541/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها