خاطرات یک دیپلمات

روایت گمشده



فاروق الشرع / وزیر خارجه سابق سوریه
مترجم: حسین جابری انصاری

تسلط بوش بر مسائل لبنان
رئیس‌جمهوری بوش از روی مجموعه برگه‌هایی باریک و بلند که در دست داشت، می‌خواند و نکته به نکته پیش می‌رفت و هنگام برگرداندن صفحات، از زانوی یکی از پاهای بلند خود کمک می‌گرفت. اما هنگامی که اسد شروع به پاسخ کرد و بویژه به موضوعی پرداخت که ذهن‌ها را به خود مشغول کرده یعنی تمایز میان تروریسم و مقاومت مشروع و نمونه‌هایی از تاریخ قدیم و جدید آورد که درستی نگاه سوریه در اینباره را تأیید می‌کرد، بوش برگه‌های خود را کنار گذاشت و وارد بحثی بلند با رئیس‌جمهوری اسد درباره همه موضوعات داغ از تروریسم و لبنان و ایجاد منطقه بیروت بزرگ و محاصره عون گرفته تا قرارداد طائف و در پایان معنای عقب‌نشینی نیروهای بیگانه از لبنان شد. بوش به روانی و با درایت از لبنان و مسائل پیرامون آن سخن می‌گفت، به گونه‌ای که انگار از روی کتابی گشوده در برابر خود می‌خواند.
رئیس‌جمهوری اسد در پاسخ به بوش وارد جزئیات شد و نیازی به برگه‌های آماده شده نیز نداشت. اسد از ابزار جدید روشن‌سازی بحث یعنی اشغال کویت نیز کمک گرفت و با اشاره به تمایل همه برای پایان آن، تأکید کرد اشغال سرزمین‌های عربی توسط اسرائیل زمینه ساز مشکلات در منطقه است، اما نه تنها ارتش‌های عربی برای رویارویی با آن بسیج نشده‌اند، حتی با وجود صدور ده‌ها قطعنامه مورد استناد از سوی سازمان ملل متحد، جدیت کافی از سوی ایالات متحده برای مذاکره جهت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل وجود ندارد. از این‌رو صدام گمشده خود را در اشغال دنباله دار چند دهه‌ای اسرائیل یافته و عقب نشینی خود را از کویت، به عقب نشینی اسرائیل مرتبط کرده است، چون می‌داند اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی نخواهد کرد.
رئیس‌جمهوری بوش خواهان جلسه بسته با اسد شد و رئیس‌جمهوری نیز ابراز تمایل کرد من همراه با او در این جلسه حضور داشته باشم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7721/4/586554/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها