همزمان با چهلمین سالروز شهادت آیت الله شهید مدنی

خانه خاطرات انقلاب در همدان مرمت شد


سمیه مظاهری
خبرنگار
روزی که به همدان آمد و رنج تبعید را تحمل کرد؛ کسی گمان نمی‌کرد حضورش تا این اندازه تأثیرگذار باشد. او که سادگی و صمیمیت با چهره نورانی‌اش گره خورده بود در مدت کوتاهی توانست مردم بویژه جوانان را مجذوب خود کند.
سیر و سلوک ویژه‌ای داشت و اخلاق بر همه کارهایش مقدم بود. پیش از آنکه سخن بگوید و دیگران را به نیکی دعوت کند، خود اقدام می‌کرد. وقتی در سرمای سخت زمستان کمبود نفت بود؛ بخاری منزلش را خاموش کرد با وجود اینکه نفت داشت. می‌خواست با مردم همدردی کند و چیزی بیش از آنها نداشته باشد.
او نمونه یک مجتهد مبارز انقلابی بود که در روزهای خفقان، پرچم مبارزه با طاغوت را برافراشت و با دست خالی، اما قلبی سرشار از ایمان و اخلاص در برابر ستم ایستاد.
بسیاری آیت الله شهید مدنی را با مبارزات انقلابی می‌شناسند؛ وقتی در 22 بهمن 1357 سینه خود را سپر تانک‌ها کرد تا نگذارد از همدان به تهران برسند یا وقتی در تبریز مقابل گروه‌های آشوب گر ایستاد و محرابش غرق در خون شد.
اما «سید اسدالله» در کنار سیر و سلوک معنوی و عرفانی و منش جهادی، چهره دیگری هم دارد که ناشناخته مانده است. حضور پر برکت او در همدان، منشأ کارهای بزرگی شد که با وجود گذشت نیم قرن هنوز مردم از آنها بهره‌مند هستند.
مسجد، مؤسسه قرض‌الحسنه، دارالایتام و درمانگاه خیریه را به کمک خیران ساخت و همگی را «مهدیه» نام نهاد تا بساط فرقه‌ انحرافی بهاییت را که دهه 40 در همدان جولان می‌داد، برچیند.
مسجد را درست در منطقه جاده عباس آباد که بیشتر بهاییان در آنجا سکونت داشتند ساخت؛ درمانگاه خیریه را مقابلش ساخت تا ملجأ محرومان و دردمندان باشد.
برای ساخت مؤسسه قرض‌الحسنه اوراق مشارکت پخش کرد؛ هر برگه 10 ریال و در حجره کوچکی پشت مسجد میرزا داوود کار را آغاز کرد. حجره‌ای که حالا از مؤسسات مهم قرض‌الحسنه همدان است.نفس قدسی شهید مدنی در مؤسسه دارالایتام هم راهگشا بود. از خانواده‌های محروم دستگیری کرد و حالا هم در کنار توزیع مواد غذایی و حمایت تحصیلی از فرزندان این خانواده‌ها با راه‌اندازی مرکز تشخیصی، درمانی، بار بزرگی از دوش بخش بهداشت و درمان استان برداشته شده است.ساخت حمام و حسینیه در روستای زیبای دره مرادبیک و ده‌ها پروژه عام المنفعه دیگر از کارهای ارزشمند شهید مدنی در همدان به شمار می‌رود، اما در کنار همه این‌ها، بنای ارزشمند دیگری هم از شهید مدنی در همدان به یادگار مانده است.خانه‌ای کوچک با دیوارهای کاهگلی که سادگی و صمیمیت درآن موج می‌زند و در کنار مدرسه آیت الله آخوند ملاعلی معصومی قرار دارد. این خانه که روزگاری شلوغ‌ترین خانه همدان بود محل زندگی و دفتر کاری شهید مدنی به‌شمار می‌رفت.خانه شهید مدنی در محله قدیمی «حاجی» زیبایی چشم نوازی دارد و با همه سادگی دلنشین است. بنا دو بخش دارد و حیاط در وسط قرار گرفته است. حالا دیگر خبری از آن رفت و آمدها نیست و تصاویر شهید مدنی بر دیوارها خودنمایی می‌کند.بخاری نفتی، دستنوشته‌ها، عبا، کفش و حتی تلفن آیت الله در این خانه نگهداری می‌شود. خانه شهید مدنی که مالکیت آن با بنیاد شهید است؛ سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فرارسیدن چهلمین سالروز شهادت شهید مدنی و برگزاری کنگره ملی این سید جلیل القدر بهانه‌ای شد تا خانه خاطرات انقلاب برای تبدیل به موزه مرمت شود.به‌گفته مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، برای مرمت این خانه 500 میلیون تومان از محل منابع استانی اختصاص یافت و به همت میراث فرهنگی مرمت شد.
مجید صفدریان می‌افزاید: کارهای مقدماتی برای تبدیل خانه شهید مدنی به موزه انجام شده و پس از دریافت مجوز لازم از طرف بنیاد شهید این مرکز به‌عنوان «موزه انقلاب» معرفی می‌شود.
از دیگر برکات برگزاری کنگره ملی شهید مدنی، بهره‌برداری از تعدادی پروژه عمرانی و رفاهی یا آغاز عملیات اجرایی آنها در یکی از شهرک‌های همدان است که سال‌ها پیش به‌نام این شهید والامقام نامگذاری شده است.
مجتمع فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین این پروژه هاست که پس از 12 سال انتظار به بهره‌برداری می‌رسد. این بنا که سال‌ها به‌دلیل اختلاف دو دستگاه مجری و بهره بردار و تنگنای مالی بلاتکلیف مانده بود به برکت چهلمین سالروز شهادت یار دیرین امام(ره) به سرانجام رسید.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7721/24/586593/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها