یادداشت


هنرمندان در فضای مجازی همچنان به مسائل کشور همسایه افغانستان حساس هستند و با انتشار مطالبی همدردی خودشان را با این مردم نشان می‌دهند. صفحه محمدرضا شفیعی کدکنی که توسط دیگران اداره می‌شود با انتشار عکسی از زنی افغان برقع پوش با گلی در دست شعری را منتشر کرده است: «بخوان به نام گل سرخ/در صحاری شب/ که باغ‌ها همه بیدار و بارور گردند/بخوان، دوباره بخوان/ تا کبوترانِ سپید به آشیانه خونین دوباره برگردند.»

وداع با شکوه
درگذشت ژان بل بلموند در سن ۸۸ سالگی در فضای مجازی و بین هنرمندان بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. آخرین بازمانده‌ موج نوی سینمای فرانسه در محوطه بنای تاریخی «انولید» با حضور امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و علاقه‌مندانش و پخش موسیقی فیلم «حرفه‌ای» اثر انیو موریکونه که او در آن بازی داشت تشییع شد.
منیژه حکمت کارگردان سینما با انتشاری فیلم تشییع پیکر این بازیگر فرانسوی نوشت: «بخشی از مراسم وداع باشکوه مردم فرانسه با ستاره بزرگ سینمای موج نو ژان بل بلموند با همراهی موسیقی خاطره انگیز انیوموریکونه. هنرمند باشکوه بدرقه مى شود.»
چهره‌ها
نوید محمودی نویسنده و کارگردان افغان مقیم تهران که  دو مرتبه با سه فیلم سینمایی به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان به اسکار معرفی شده‌ است؛ در صفحات خود همواره از افغانستان و مقاومت مردم افغانستان می نویسد. وی با انتشارعکس احمد مسعود نوشت: «این نسل به قهرمانی چون تو نیاز داشت.»

فرهاد ورهرام در صفحه شخصی خود بخشی از فیلم مستند «تاراز» را منتشر کرده است. این فیلم که تولید سال 1365 الی 1366 است دربرگیرنده زندگی خانواده ابراهیم با لالی زنش و سه فرزند و پنجاه بز و یک قاطر و سه الاغ است که با خانوار آمرید در کوچ بهاره همراه بودند.
 این مستندساز در ادامه درباره این مستند نوشت: «نیمه شب، لالی زایید و مادر لالی ناف بچه را برید اما بچه پیش از آنکه طلوع آفتاب را ببیند زندگی را بدرود گفت. صبح زود لالی بچه مرده را در پارچه‌ای پیچید و به کمک مادرش آن را در گودالی که ساعتی قبل شوهرش نزدیک اتراقگاه و در میان سنگلاخ کنده بود، به خاک سپرد و برای اینکه طعمه حیوانات وحشی نشود، چند سنگ بزرگ روی گور بچه نهادند. پس از به خاکسپاری، ساعتی بعد خانوارها اتراقگاه گچی را به سمت دامنه کوه تاراز ترک کردند و لالی بدون استراحت همراه دیگران اتراقگاه را
ترک کرد.»

رسول صدرعاملی هم با انتشار عکسی از یک مرزبان ایرانی که با محبت بسیار دست کودک افغان را گرفته است،عمل این مرزبان ایرانی را الگوی خوب همدلی خواند و نوشت: «همه ما یکی هستیم. مرزبان ایرانی و کودک آواره افغان.»

حسین معززی‌نیا همواره فیلم‌های ایرانی یا خارجی را برای دیدن معرفی می‌کند. این منتقد در آخرین پست خود فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را معرفی کرد: «درخت گردو را انگار دو نفر با دو سلیقه و تلقی متفاوت ساخته‌اند.»
 او در ادامه نقد خود به بازی پیمان معادی نیز اشاره کرده است: «او پیمان معادی را برای بازی در نقش این آدم معمولی انتخاب کرده. انتخاب غیرمنتظره اما هوشمندانه‌ای بوده است.»
تازه‌های نشر
نشر هرمس کتاب «اساطیر و اساطیرواره‌ها» نوشته سیروس شمیسا را معرفی کرده است. در معرفی این کتاب آمده است: «این کتاب در اساس مجموعه یادداشت‌هایی است مختصر که عمدتاً حاصل تأملات نویسنده در برخی اساطیر و اساطیرواره‌ها یا شبه‌اساطیر و زمینه‌های نزدیک به آنهاست. بدین ترتیب همه مطالب اساطیری نیست اما به نحوی به دنیای اسرارآمیز مربوط یا نزدیک است.این کتاب بیست‌وهشت فصل دارد. در فصل اول ابتدا لغت اسطوره و تاریخچه آن بیان می‌شود و بعد اسطوره در مفاهیم مختلفی همچون ادبیات، دین، آفرینش، روانکاوی، مراسم و مناسک و فلسفه مورد بررسی
 قرار می‌گیرد.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7721/28/586621/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها